Overligger ved vinduer

Hej,

Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus som er muret i hvide kalk sten (ru), og har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Over vinduerne er der 3 skift sten i alt, så er det nødvendig med en overligger, når det er indervægene som er bærende ?

Grunden til at jeg spørger er at flere af stenen er løse over, og jeg tvivler derfor på at der er en overligger sat op. Alle sten vender ens.

Med venlig hilsen
Bo
47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke skade at du lægger en over ligger i, så stenene ikke belaster vinduet
Hej,

Nej, den har jeg også regnet med, men da det er et hvidsten (kalk sten), så er de meget dyre de overliggere, og derfor søger jeg alternativer.

En forbedring er at det nu er 119 x 119 vinduer, hvor de skal blive 2 delt vandret nu, hvilken burde gøre rammen stærkere ....

Ellers bør jeg vel lukke ligge galvaniseret jern ind i fugen, eller giver det ikke noget ?

Mvh Bo
Et stykke fladjern vil ikke hjælpe noget, det bøjer, der er jo en grund til at en overligger koster, den er specielt støbt med tentor stål inden i. At være hus ejer er skam ikke altid en dans på roser
Hej,

Ok, men hvad så med et stykke profil jern, det bør ikke bøje så let ....

Mvh Bo

Lad nu være med at gøre livet mere besværligt for dig selv, tænk over at det er en engangs investering den vil holde lige så længe som huset

Jeg har sådan et lille ordsprog: Køb billigt og græd mange gange, køb kvalitet og græd en gang

Annonce
Hej,

Jo, vil også gerne lave det ordentligt, men syntes bare 8000 kr + moms er mange penge for overligger, hvis jeg ved hjælp af nogle tiltag ikke behøver dem, da der kun er 3 skifte over vinduerne, samt jeg sætter stærkere vinduer i, og evt. forstærker stenene med profil jern

Mvh Bo
Det må være en meget speciel over ligger til den pris, lyder nærmest som om den skal speciel støbes lige til dit brug. Kan du dog ikke klare dig med en almindelig over ligger, i vore dage er det jo bare en beton bjælke med tentor stål indlagt, nogle er indfarvet så de ligner røde sten men så vidt jeg ved fås de også i ren beton.
Det er hvide kalksten som er med ru overflade. 
Ja, hvis det var samme pris som de røde eller gule, så ville jeg ikke betænke mig, men det var prisen jeg fik igennem XL og Randers Tegl

Mvh Bo
skalflex har et system der passer til dit behov (tror jeg) kender ikke priser men er ikke i tvivl om at den er LANGT lavere end de 8000 du nævner

se her http://www.skalflex.dk/files/files/DAT_murma-overligger.pdf
Se det ligner noget det der ... men desværre ... ca. 1000 kr pr vindue ....  øv, det var ellers smart
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis