acryl fuger revner

Hej allesammen,

jeg er ved og være færdig med og renovere min overetage, og det er rigtig lækkert, alt i alt er jeg ret tilfreds med resultatet, desværre er nogle af min acrylfuger bare begyndt og slippe i den ene side, hvordan repareres det nemmest?, skal de skæres ud og laves om, eller kan jeg nøjes med og fuge over dem igen?

Fugemassen der er brugt er Danalims maler finish

Håber der er en der har en løsning på dette da jeg er noget træt af de sorte streger som springer lige i  øjnene.



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo desværre ikke noget ukendt fænomen her om vinteren, når luften er tørrest. Samlingerne er ikke fikseret 100%, og så arbejder materialerne i takt med luftfugtigheden. Jeg tror faktisk ikke der er nogen nem løsning på problemet, men hvis man benytter et fugemateriale med meget stor elastisitet (og så er det ikke en acrylfuge), går det måske.

Men mon ikke der er nogle malere og tømrere her i forummet, der har masser af erfaring med sådan noget?

dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Når de slipper så hurtigt er der kun en løsning der virker.

Skær de nuværende fuger væk med en helt skarp hobbykniv og fug dem i stedet for med en MS Polymerfuge, som f.eks:

http://www.ea-engros.dk/e-shop/kampagner/lim,-fuge-og-maling/fugemasse/polymer-fugemasse/dana-lim/ms-polymerfuge-m25-290ml-hvid/49845605/c-25/c-3116/p-47539?type=campaign

Den er meget meget stærkere end acrylfuge.

Når du har fuget skal den overmales, men vent gerne en uges tid eller to med det, da malingen ellers har en tendens til at bliver lidt mere blank og en smule "fedtet" i overfladen oven på fugen.
Skulle den gøre det alligevel er det nu heller ikke noget problem, så venter du bare en uges tid mere og pletmaler igen.

God arbejdslyst

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Enig med Martin

Skær dem fri med en god skarp kniv og fug om
med en polymer.
Hvis du ikke kan bruge de "pølser", som Martin linker til, fås
polymer også i almindelige fugepatroner. F.eks. http://www.maling.nu/hybrifix-universal-fuge-og-montagelim/

Du burde nu nok kunne male på den indenfor et døgn, uden at topmalingen af den grund ændrer udseende.
Du kan ikke male den inden for et døgn, det bør du ikke råde folk til Charlotte.

Vi gik for halvandet år siden over til kun at fuge med Polymer i alt vores nybyggeri, det er lidt dyrere at fuge med da materialet er dyrere og det tager lidt længere tid at fuge med, men det tjener vi nemt ind ved besparet tid på 1 års gennemgang.

Men vi måtte efter de første 8-10 huse, hvor vi var tilbage og lave om, indse at den skal have et stykke tid, alt afhængigt af luftfugtighed, temperatur osv.

Ja den du linker til er garanteret mindst lige så god, de findes i alverdens afskygninger, der findes også den her som garanteret også er udemærket:
http://www.harald-nyborg.dk/p3896/ms-byggefuge-290ml-hvid

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Hej Martin

Det lyder træls, at skulle tilbage for at fuge om.
Men tak for tippet, jeg vil prøve at forhøre mig hos
vores hollandske producent, om det er et problem
de kender til og evt. har en løsning på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er det lige så nemt at arbejde med som en acrylfuge (altså bare spytte på fingeren og lade den køre i hjørnet og evt. vaske overskydende fugemasse væk med en våd klud)), eller skal man som med "gammeldags" silikone duppe og glitte med en pind for at få fugen til at blive pæn.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Tak for hurtige svar...,
vil prøve med anden fugemasse istedetfor.
Den er lidt mere besværlig at arbejde med end acrylfuge.

Man bliver nødt til at have noget sæbevand og glatte/glitte efter med, nemmest er det med en forstøver, men det kan også bare blandes i en bøtte og bruges fra den.

Vi gør det stadig med fingeren da jeg syntes det giver den mindst synlige fuge, men det er nok mere et spørgsmål om smag og behag...
Jeg har set fugemænd gøre det og de ligge oftest en stor skråfuge, men den syntes jeg ser så dominerende ud

www.malermester-hansen.dk
Hej.
Slutter mig til de andre med ikk at bruge acryl.
Har selv både renveret første sal og stueetagen.
Har stål i alle hjørner bag gipsen... på første salen har jeg brugt acryl og i stueplan har jeg brugt danalim ms522. Og det er meget bedre resultat med ingen revner i forhold til første salen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også