Er huset opført for højt??

Lidt info:

Vi har en 1½ plans villa med høj kælder fra 1952 som trænger til nyt tag og i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse til udskiftning af tag samt etablering af kvist bliver vi gjort opmærksom på, at huset er opført højere en lokalplanen tillader (8,5meter) og vi kan derfor ikke hæve taget som tiltænkt for at efterisolerer jf. BR10.

Grunden skråner ca. +1 meter fra hjørne til hjørne.
Niveauforskel fra gavl til gavl er ca. 0,6 meter.
Fra vejen og til nærmeste gavl falder grundniveauet ca. 0,6 meter.
Fra kip til laveste punkt ved sokkel/jord er der ca. 9,2 meter.

Mit spørgsmål:
Hvordan defineres jeg højden på huset? - skal jeg blot måle fra kip til jord eller er det fra vejen og op… eller skal jeg få udmålt terrænkvoten for grunden og lavet et ”nul” plan som reference….

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var da et underligt svar at få, det må da være de regler fra da huset blev bygget der er gældende, ellers er der jo mange der kommer i klemme !

Om det så er fordi du vil lukke af for dem bag ved, fordi du bygger højere er en anden sag.

Du skal kigge i lokalplanen for det endelige svar.
På de grunde jeg har haft kigget på er højden målt fra en kote, som er gennemsnittet af husets hjørner i oprindeligt terræn. Det vil sige, at man kan gøre huset højere ved at grave det ned i terrænet, eller man kan miste højdemulighed ved at bygge på en høj sandpude.

Nå, men jeg synes nu nok det er et underligt svar kommunen kommer med.
Huset har stået i mere end 50 år, så tiden for indsigelser mod højden er vist forpasset, hvis der ikke er et eller andet tinglyst på grunden, der giver en dispensation på et specifikt antal cm.
Det er så vidt jeg ved at krav, at du isolerer taget til BR10, hvis du renoverer det, og så kan det jo ikke hjælpe, at du ikke kan få lov til at forhøje taget med det antal cm den ekstra isolering kræver. Det er jo i praksis et forbud mod at renovere dit tag.
Forhåbentlig er der en kvik nisse, der kan komme med et bud på en løsning, ellers må kommunen jo fortælle, hvordan det kan lade sig gøre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis