terrasse til drivhus

jeg er ved at lave en terrasse på 2,8 x 3,7 meter hvor der bagefter skal stå et drivhus på noget af pladsen..

Der hvor jeg bor er hele grunden med en stigning/faldning på 10-20 %, og terrassen skal laves oppe i toppen af grunden..
Der kommer ivertfald ingen problemmer med oversvømmelser, men der kan nok godt komme noget regnvand fra naboen som bor længere oppe af "bakken"

Jeg har allerede gravet noget jord væk og lavet en flade som er plan og i vatter på alle leder.. dog med en lille hældning så vandet som kommer oppe fra naboen i strander på min terrasse, men løber videre ned..

Underlaget er en leret muldagtig jord.. den klistrer ikke så meget når den er tør, og jeg efter jeg har gået rundt på den og arbejdet på at planere den er den blevet ret fast..
nu har jeg så smidt 5 cm. sand eller stabilgrus på, og skal igang med at have det lagt i vatter..

mit spørgsmål er hvordan jeg kan få sandet stampet, inden jeg ligger fliserne?
jeg har lagt fliser før med min far som er anlægsgartner, men han plejer at bruge en pladevibrator.. jeg har ikke lige sådan en, så tænkte om det ikke er godt nok bare at hamre det lidt med en skovl?
Er det ikke også noget med at man kan vande det med en vandslange, og sandet så pakker sig når det bliver vådt (ligsom på stranden når bølgerne rammer strandkanten)?
I så fald skal man så vande det før eller efter man har lagt fliserne?

jeg har læst lidt omkring fliselægning, og der står at man skal bruge 20-30 cm stabilgrus og sand tilsammen.. men jeg har lagt mange fliser med min far, hvor jeg tror vi kun har brugt 10 cm. underlag måske..
der står også noget med at man skal bruge rør eller skinner ude i siden til at afrette efter, men det har jeg aldrig set min far gøre, det var bare med en lang aluskinne med vatterpas ovenpå, og det virkede udemærket..

Indtil videre har jeg lagt et lag på 5 cm sand på min flade, og det er i ustampet tilstand..
jeg ville egentlig have brugt lidt mere sand, men jeg ejer ikke grunden, jeg bor bare til leje ved en i hans kælder og har fået et lille stykke af hans have til at dyrke grøntsager..
Så jeg vil ikke til at invistere alt for meget tid eller penge på projektet, da jeg alligevel skal flytte om nogle år..
hvis de 5 cm ikke er nok kan jeg måske få lov til at bruge resten af hans bigbag, men jeg ved det ikke, for han har vist betalt en hulens masse penge for at få det leveret og alt muligt..
ejeren har købt drivhuset og har købt en bigbag sand eller stabilgrus (ved ikke præcis hvad det er), som jeg har fået lov at bruge noget af, og han har nogle gamle fliser liggende.. andet tror jeg ikke han vil investere i det, og det er også mig selv der skal bygge det, da det er mig som kommer til at bruge det..

så tror i de 5 cm. sand er nok, og har i nogle ideer til stampning?
andet info?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo næsten svare på dit spørgsmål selv :-)
Hvis du ikke vil ofre flere penge på det så er det jo godt nok.. de skal nok blive liggende !

Du kan du stampe med dine føder, inden du retter af... en lille pladevibrator vejer alligevel ikke mere end 80 kg :-)
Når fliserne er lag kan du ligge en tyk krydsfinerplade eller liggende som du banker på med en stolpe, så får du fliserne jævne.

5 cm sand jo kun lige til afretning, du vil nok risikere lidt ujævnheder når der kommer frost, men ellers skal det nok gå hvis du mener bunden er fast..

Det er jo ikke motorvej du bygger.. men jo mere stabil grus og jo større stamper .. jo bedre holder det..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
ja 5 cm er nok, vil være mere bekymret for at sandet bliver skyllet væk, fra naboen som bor højere oppe, måske ville en for for kant være mulig så vandet bliver ledt udenom eller over og ikke under, vandet finder vej uanset hvad.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Du kan jo lægge en kant af herregårdssten eller noget i den retning (altså på højkant) hele vejen rundt, så vandet ikke så let kommer ind til sandet.

Vi plejer at bruge nogle simple kantblokke til den slags, de er ret billige.

Sådan nogen i retningen af dem her:
http://www.fc-beton.dk/kantafgraensning_138.html

Eller dem her:
http://www.sandgaardbeton.dk/produkter/herregaardssten-kantsten/

Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis