Køkken på gipsvæg?

Hej

Jeg skal i gang med og renover min nye lejlighed, og jeg vil godt begynde med og bygge køkkenet. Jeg ved godt at emnet har været oppe før, men synes ikke at jeg kan finde svar på det jeg søger.

Der skal bygges en gipsvæg som kan bær køkkenet. Jeg har været i to forskelige byggemarkeder, og de anbefaler begge at jeg bygger den på følgende måde.

Gyproc skinner m/poly til mund og torp. 70 mm

Gyproc ergonomic lægter 70 mm 8 stk.

1 lag krydsfiner 12 mm

1 lag gips ergonomic 13 mm

Raw reglar i den ene side af væggen da der på en senere tidspunkt skal monteres en dør på.

Væggen skal være 262 cm høj og ca. 240 cm lang.

Jeg er rimelig meget i tivilv om dette er det bedste måde og lave gipsvæg til en køkken. For det første fordi at det virkede som om at de ikke lige havde så meget viden omkring køkken på gipsvæg.
Jeg tænker det godt nok med krydsfinere i den første lag af væggen? jeg er lidt bange for om væggen med tiden vil bue eller blive skæv på grund af krydsfinere pladen vil arbejde.

Er der en bedre måde og bygge væggen på? en hvor men evt. ikke skal bruge kryds finere.

Der fines jo mange typer gipsplader, evt. Rigidur og eller det der hedder hårde gipsplader. Er der nogen som har en god løsning eller skal jeg bare holde mig til det de siger i bygge markederne?

På forhånd tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Byg den da af taglægter. en vandret lægt skruet fast med beslag imellem de lodrette der hvor overskabene skal hænge. altså der hvor de skal skrues fast. to lag fiber eller alm gips på. er det en skille væg eller isolering væg kan lægterne skues fast i vægen bagved med beslag.
...eller skal jeg bare holde mig til det de siger i bygge markederne.

Det lyder som en helt normal væg, jeg plejer dog at bruge 16 mm gulvspånplade (62 x 242 cm m. fer og not). Hvis du så oven i købet lægger en stribe lim i samlingerne, så render det ingen steder.

...da der på en senere tidspunkt skal monteres en dør på.

Gør dig selv den tjeneste at lave dørhullet med det samme, og sæt lægter ind i stålet med et par skruer.

...For det første fordi at det virkede som om at de ikke lige havde så meget viden omkring køkken på gipsvæg.

Det har de sikkert heller ikke, men dit postnummer siger Vanløse, og så har du en fremragende lille tømmerhandel nede på Jydeholmen (lige ved stationen).
Prøv at gå ned og snak med dem. Priserne er rimelige og betjeningen er udsøgt.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Træplader + gips ses ofte give problemer med revnedannelser i væggen. og der er ingen problemer med at hæge køkkenskabe op på en væg af fibergips, eller som 2-lags løsning med alm. gips.
Skrevet af Regmos på 05 feb 2014 09:49



Gør dig selv den tjeneste at lave dørhullet med det samme, og sæt lægter ind i stålet med et par skruer.


Det har de sikkert heller ikke, men dit postnummer siger Vanløse, og så har du en fremragende lille tømmerhandel nede på Jydeholmen (lige ved stationen).
Prøv at gå ned og snak med dem. Priserne er rimelige og betjeningen er udsøgt.
Hej Regmos

Tak for dit svar. Grunden til jeg tænker at jeg kan vente med og montere døren på et senere tidspunkt. Er at væggen bliver bygget således at, den højre ende af væggen bliver skruet fast i en murstens væg. Mens den venstre side kommer til og stå frit, det eneste som kommer til og støtte denne her side af væggen er torp og bund skinder og lægten som ikke bliver skruet fast i nogen væg. Døren skal så monteres på den venstre side af den side som ikke støtter op af noget. Så jeg skal ikke have lavet andet en og skrue en dør kam på og lave en overlægger eller hvad sådan noget nu engang hedder.

Medhensyn til Tømmerhandlen på Jydeholmen, så bliver det nok der. Jeg bor lige rundt om hjørnet der fra. Jeg har været i Stark på Frederiksberg få og få hjælp. Det var godt nok det dårliste service jeg nogensinde har fået. Jeg var nød til og tvinge manden til og hjælpe mig. Hvis jeg kan undgå Stark så gør jeg det medmindre deres priser er betydeligt bedre en Tømmerhandlens.




Hej Orla

Det er nemlig også disse revnedannelser som jeg frygter lidt. Jeg har en venne par som har fået revner og buer på deres væg efter kun 1 år.

Såvidt jeg kan se på producenternes hjemme sider så kan hverken fiber gips eller 2 lags løsninger klare meget mere end 50-80 kg, og her skal men så også oven i købet bruger spiciale rawplugs som koster det hvide ud af øjnene.

Jeg har idag modtaget en gips bygge manual fra knauf danogips, der stå der at men kan gør det med træplader som jeg frygter lidt på grund af buer og revner eller men kan bruge ståltrapezplader. Jeg nu inu mere forvirret. Men for og gør det nemt for mig selv så tror jeg at jeg gør som byggemarkederne og tømmeren her fra anbefaler. Jeg må håbe at der ikke kommer revner i væggen.
Annonce
Skrevet af Ninjaman på 05 feb 2014 20:40

Såvidt jeg kan se på producenternes hjemme sider så kan hverken fiber gips eller 2 lags løsninger klare meget mere end 50-80 kg, og her skal men så også oven i købet bruger spiciale rawplugs som koster det hvide ud af øjnene.

Fibergips kan klare meget mere :

  • 30 kg i én skrue uden plug
  • 50 kg i én skrue med plug

  • Jeg har endnu ikke set et overskab sat op med en enkelt skrue

    Fermacell

    Og så kan du klare dig med et enkelt lag ( jeg ville vælge 15 mm ) - som så også er ca. samme pris som 2 lag alm. gips.

    Jeg har gipsplader i mit sommerhus og bruger disse :

    gipsplug


    Holder fint til spejl og andre halvtunge ting - måske også et overskab - men det ville jeg ikke løbe an på. Mine overskabe er sat fast i træskelettet til gipspladerne



    Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

    Skrevet af EISOE på 05 feb 2014 21:06
    Fibergips kan klare meget mere :

  • 30 kg i én skrue uden plug
  • 50 kg i én skrue med plug

  • Jeg har endnu ikke set et overskab sat op med en enkelt skrue

    Fermacell

    Og så kan du klare dig med et enkelt lag ( jeg ville vælge 15 mm ) - som så også er ca. samme pris som 2 lag alm. gips.

    Jeg har gipsplader i mit sommerhus og bruger disse :

    gipsplug


    Holder fint til spejl og andre halvtunge ting - måske også et overskab - men det ville jeg ikke løbe an på. Mine overskabe er sat fast i træskelettet til gipspladerne


     Ok i tilfælde af det skal være fibergips, hvad for en af metoderne skal men bruge til og bygge vægge på. Metode nr. 1 eller Metode nr. 2



    Hej,
    Hvilken metode endte du med at benytte?
    Hvis man allerede ved hvor skabene skal hænge, så smid et par lægter på bagsiden af gipsen (altså inde i væggen).
    Skrevet af pilehave på 08-12-2015 12:30
    Hvis man allerede ved hvor skabene skal hænge, så smid et par lægter på bagsiden af gipsen (altså inde i væggen).

    Ja, men jeg vil nu til hver en tid anbefale fibergips - der er flere fordele :

    Skruefast

    Et enkelt lag er nok for at overholde kravene - 2 lag er ikke nødvendigt. Så udligner den højere pris for fibergips sig.

    mere " dødt " end alm. gipsplader - bedre lydisolering. Har ingen sammenligning med 2 lag gips - der er kun et lag i sommerhuset.

    Tungere - jeg har skiftet nogle plader i sommerhuset ud med fibergips og væggene, hvor der er fibergips vibrerer ikke så meget når der lukkes en dør lidt fast i.

    Så jeg vil aldrig mere bruge alm. gips til vægge.

    Vil med det samme lige sige at jeg ikke har aktier i Fermacell .

     

     

     


    Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

    Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
     Følg tråden
    Vil du være med? Log ind for at svare.

    Tilmeld dig og få fordele



    Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

    Favoritmarkér spændende indlæg

    Færre reklamer, når du er logget ind
    ...og meget mere



    Tilmeld dig gratis