Fliser eller løftet trægulv i skur?

Jeg skal til foråret i gang med at bygge et skur på 2x3 meter i min kolonihave. Der må højest støbes punktfundamenter. Jeg tænker dog også at det kunne være muligt at lave en 'sokkel' af faststøbte 40x40 fliser.
Skuret skal ikke varmes op, men jeg forestiller mig at det skal isoleres, så det kan holdes nærmest frostfrit, til opbevaring af forskellige ting.
Jeg er i tvivl om det vil være bedst at hæve skuret fra jorden på punktfundamenter, og så bare have et gulv af krydsfinér på en ramme, eller om det vil være mest optimalt at bygge det på en måde, så jeg kan lægge fliser i bunden. Hvilken løsning ville i vælge?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ikke skuret skal varmes op, er det fuldstændig hul i hovedet at isolere, med fliser som gulv vil du minimum altid have jord temperatur i gulvet.

Hvis du kun må bruge punkt fundament, så lad være med at gå i mod reglerne, det får du kun problemer af.

Dampspærre bruges kun i forbindelse med isolering, så det vil også være spild af penge. Sørg for en ordentlig udluftning af skuret, så skulle rust problemer være minimeret. Du vil kunne holde skuret rimeligt tørt ved at montere en af de nye solfangere på sydsiden, den vil så blæse lun luft ind i skuret på solskins dage. Dit bedre håndværktøj høre ikke til i et skur !
Jeg har haft meget glæde af at lægge en kraftig folie under støbte gulve i udhuse og garager.
Så trækker jordfugtigheden ikke op. Jeg kan f.eks. fint have en papkasse stående på sådan et gulv i flere år, uden at den bliver fugtig i bunden, eller der bliver en fugtskjold på gulvet.
Hvis du isolerer især loftet med f.eks. 100 mm, vil du undgå kondens og dermed fugt i skuret. Isolerer du også væggene, er det den rene luksus, tørt og godt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for hurtig respons. Sådan en udluftningsanordning vil jeg overveje. Jeg holder mig bevidst til min fars aflagte hånd- og elværktøj, så længe jeg studerer og "kun" har en kolonihave. Så må det bedre værktøj komme sammen med ordentlige værkstedsfaciliteter senere i livet

Hvis du/i har nogle forslag til en tagløsning, hvor man undgår kondensproblemer, men stadig får noget for pengene, vil jeg også meget gerne have forslag.
Annonce
Skrevet af ktm på 08 feb 2014 17:40
Jeg har haft meget glæde af at lægge en kraftig folie under støbte gulve i udhuse og garager.
Så trækker jordfugtigheden ikke op. Jeg kan f.eks. fint have en papkasse stående på sådan et gulv i flere år, uden at den bliver fugtig i bunden, eller der bliver en fugtskjold på gulvet.
Hvis du isolerer især loftet med f.eks. 100 mm, vil du undgå kondens og dermed fugt i skuret. Isolerer du også væggene, er det den rene luksus, tørt og godt.
Tak for inputtet. Jeg synes selv at nogle sorte ståltrapezplader ville være den pæneste løsning i denne situation, men kan man løse kondensproblemerne, ved blot at isolere under pladerne? Eller ender man så bare med våd isolering?
Jeg har også stålplader på, et af stederne, og der er ikke tale om våd isolering, men jeg har heller ingen konstant fugtpåvirkning fra gulvet pga fugtmembranen.
Der skal selvfølgelig være lidt udluftning til det fri mellem isolering og stålplader.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis