hjælp til spær ved renovering af hus

Hej Lds


jeg købte i fjor et hus fra 1907 og skal til have skiftet tag og senere hen have udnyttet min første sal.

mit hus er 18 m langt og har kun 14 spær og de har set bedre dage de er meget runde og flere steder lidt råd da taget har været utæt.

spærhoved er 5,37 m lang
spærfod/bjælkelag er 7,60 m hvor der er en bærende væg så det størstespænd er 4 m.
og højden fra murrem til kip er 4 m.
og taget er 45 c 

mit problem er så at der er 1,90 m inde er skunkstolper og mine hanebånd sidder kun 1,90 oppe fra overkant bjælkelag.

spærene er laver i 15 cm x 15 cm tømmer og hånebånd og skunkstolper i 12 x 12 cm

mit spørgsmål gør så på om jeg ikke kan kan lave nyt bjælkelag i tømmer 45 x 200 mm og naturligvis på 60 c /c hvor der engang til næste år skal monteres spåndpladegulv og gulvvarme

og så sætte en laske på spærhovedet i 45 x 300 mm tømmer (altså på de 14 spær) 

 og i mellem hver spær lave et hjælpespær i 45 x 120 mm

på montere nye hanebånd i 45 x 150 mm tømmer sådan der bliver en loft højde på 240

og flytte skunkstolpen ud sådan der bliver 5, 60 m bred i mellem disse ?


og efterfølgende ligge betontagsten på?


håber i kan hjælpe mig // på forhånd tak


MVh

Rasmus Pedersen


Selvstændig med www.HpAnlægogSøn.dk

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Disse skunkstolper der står 190 cm inde er det ikke en stol rem ! Dem ville jeg ikke turde flytte uden at have en ingeniør ind over.
Når du så samtidig vil flytte hanebåndene bliver det endnu værre, du ændre jo hele konstruktionen.

Kunne det måske være billigere at få nye spær sat ind ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis