Støbning af betonfliser (udendørs)

Jeg overvejer at lave en havegang, med hjemmestøbte betonfliser (fx 100x120 cm). Jeg kan se på diverse amerikanske sites, at de laver dem med glatte overflader, mens der på Gør Det Selv ligger en video, hvor man fritlægger stenene i overfladen for at lave en skridsikring.

Er der nogle erfaringer herinde med hvad der giver en god overflade ift. snerydning, skrid, æstetik, gå med bare tæer, osv...? Meget gerne også med 'opskrifter' fx stenstørrelse, behandling med retarder osv.

Mvh
Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en enkelt gang forsøgt mig som flise støber, og med et ringe resultat

Jeg forsøgte at lave "natursten" da jeg havde en japansk inspireret have, så mine overflader skulle være lidt rå. 
Jeg så en metode hvor man "plads støbte" fliserne, så jeg gravede ud, lagde grus og lavede fine "fordybninger" som jeg hældte beton i, glattede ud og ventede... de blev sådan set pæne, men allerede året efter var hjørner frostsprængte og en enkelt af dem var knækket helt over og jeg tør slet ikke tænke på hvordan de havde set ud, hvis jeg havde brugt salt på dem

Så med mindre du havde tænkt dig at lave nogle fliser som man ikke kan købe færdige ville jeg fraråde dig projektet, men måske er det bare mig der er en klaphat

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg tvivler på at du er en klaphat, Henrik, men når dine fliser knækker, kan det så ikke skyldes at undergrunden ikke er tilstrækkeligt fast?
Holdbarheden af fliserne må vel hænge sammen med hvilken beton blanding man bruger?
Jeg har ikke forstand på beton, så jeg spørger bare af ren nysgerrighed.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Du kan ikke blande beton i samme kvalitet som bruges på flisefabrikkerne, deres blanding er så tør at den kun kan håndteres i støbemaskinerne.

F.eks. betonrør er så tørre at de kan tages ud af formen 2 minutter efter støbning.
Jeg kan ikke huske den blanding jeg brugte, men det at de knækker havde sikkert noget at gøre med hvor godt de lå  

Men jeg tror at det med at de frostspringer netop har noget at gøre med at de måske ikke er lige tykke over det hele, samt at de jo ikke blev vibrerede, for at få luftbobler ud...og hvis der bare er den mindste fugt inde i sådan en boble så vil den jo blive smadret når frosten kommer  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er altid svært at få alt luft ud af hjemmestøbte fliser, derfor kan fugt som trænger ind være medvirkende årsag til de frostsprænger. Et tip kan være at imprægnere dem på alle 4 sider, så vil du besværliggøre fugt i at trænge ind.
Før i tiden havde vi nogle gange problemet når vi havde lagt nye klinker på betontrapper, fugt som trængte op i betonen og videre ind i klinkerne kunne medvirke til de med tiden fik skader om vinteren. I dag imprægnerer vi med Protectos på bagsiden, dette hindre fugt i at trænge ind, det samme kan du gøre med betonfliser.
Derudover må vi antage at dine fliser får mindre algevækst, hvis fugtindholdet er lavere i dine fliser.

murerjohn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis