Berlingo vil ikke stoppe

Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke stoppe. Når jeg drejer nøglen for at stoppe og tager den ud,  slukker lys og instrumentlyset og lamper, men motoren fortsætter med at kører, hvad er der galt??  Jeg kan stoppe motoren ved at sætte den i 1 gear, og så slippe koblingen hurtigt, men hvorfor stopper den ikke normalt med nøglen????


Med venlig hilsen







GBN
60 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er formentlig bundstykket i din tændingslås det er galt med .

Læs evt mere hos eksperterne hos www.citronik.dk

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/39679.page

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Det lyder rigtigt, det er tændingslåsen, men jeg ved ikke om jeg har mod på at skille den helt af og rense den. Jeg vil godt være helt sikker på at det er tændingslåsen. Hvordan kan jeg tjekke det? Hvad koster en ny tændingslås til en Berlingo og så skal jeg vel have nye nøgler som ikke passer til døren?

Med venlig hilsen







GBN
En dieselmotor kan køre uden tænding. På mit arbejde har vi en dieselbus som ikke ville stoppe.
Der er en ventil som lukker for dieselen når motoren stoppes det kan være den, ellers kan det være metalsplinter fra dieselpumpen som sætter sig i indsprøjtnings ventilerne. Det var det på vores bus. Vi fik skiftet pumpen til sidst.
Spørg evt. på værkstedet.

Bernt
Formentlig kan du nøjes med selve bundstykket, den elektriske del.
Du skal have al plasticlortet bagved rattet og omkring kontakterne af. Dernæst skal du, hvis en citron er lavet som almindelige biler, pille knækboltene ud med hammer og spidsdorn. Hvis du ikke er helt vant til at tumle værktøj på snæver plads, kan du godt blive lidt mismodig.
En mekaniker vil formentlig bruge en times tid på projektet, men det er næppe, heller ikke ifm en citron, raketvidenskab.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ude på pumpen, så vidt jeg husker, sidder der en ledning, som går hen til den ventil, der lukker for brændstoffet, når motoren skal stoppes.
Hvis man tager denne ledning af, så vil ventilen lukke og maskineriet standse.
herefter kan man måle, om der er spænding på ledningen, og er der det tyder det på, at det er ventilen der er defekt.

Jeg kender ikke den pågældende motor, hvilket der skal tages forbehold for ved læsning af ovenstående.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
For meget længe siden havde jeg en Citroen GS, hvor tændingslåsen gik i stykker.
For at skifte den måtte jeg udskifte hele ratstammen, som tændingslåsen var svejset på. Har nok noget med ratlåsen at gøre - husker det ikke - det var i min bil-barndom ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Jeg ville dreje nøglen til stop og så måle på omtalte ledning på pumpen om der stadig er spænding hvis mtoren kører videre. Er der det, er det bundstykket med stor sikerhed.
Det er nok noget bøvl og kravlearbejde på ryggen og belaster tålmodigheden, så se lidt på det og find ud af, om et er noget for dig.
(sorry Chr. syntes det lød lidt ulogisk)

mvh

 varmetossen

Skrevet af EISOE på 04 feb 2014 16:43
For meget længe siden havde jeg en Citroen GS, hvor tændingslåsen gik i stykker.
For at skifte den måtte jeg udskifte hele ratstammen, som tændingslåsen var svejset på. Har nok noget med ratlåsen at gøre - husker det ikke - det var i min bil-barndom ;-)

Jeg tog lige netop også forbehold for sære citronindretninger!
Men mon ikke dagens citroner er normaliseret siden salig GS's dage. I øvrigt en utrolig velkørende og spændende bil!!

Jeg var for nylig tæt på at investere i en C5, men så svigtede modet mig alligevel

Med venlig hilsen
ktm

 

Bøøøøhhhhh, mig selv. Ja, Klaus. Det er noget fordrukket vrøvl jeg fik skrevet. Tak for korrektionen.

Hvis der er spænding på ledningen, når nøglen er i slukket-position, så er det bundstykket i nøglen den er gal med, eller et relæ etc. Er der ikke spænding, så peger det på brændstof-afbryder-ventilen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis