Ombygning af Selco 16 fod

Hej

Jeg er ved at købe en Selco og vil have den bygget lidt om og søger inspiration :-)
Jeg skal bruge den til at fiske fra og jeg vil gerne have lavet et lille overdækket cockpit på den. Cockpit skal bare være med to stole så vi kan sidde to mand i læ og sejle.
Håber på nogle gode ideer og gerne med nogle billeder af de projekter i andre har lavet.

På forhånd tak :-)

Mvh. Emil

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Emil

Jeg har ikke selv sejlet i en Selco - men ud fra de billeder jeg kan finde andetsteds, så er det en forholdsvis lille jolle. 16 fod er en lille jolle.

Det betyder, at du (efter min mening) ikke skal sætte hardtop på, og du skal undgå at lave for meget på den, som giver vægt og vindfang.

Mere vægt og mere vindfang på sådan en lille jolle vil forringe sejlegenskaberne betydeligt. (dvs den dykker ned i søerne og kan ikke bjærge sig godt) + (og husk at I lige allerede sidder to mand med lidt udstyr og kaffetermo osv - så den er faktisk godt lastet)

Forslag.
A: Sejl i din Selco og tag ekstra godt (super) tøj på - og så skal du leve med at det bliver vådt. Pak tingene i vandtætte poser og sække og kasser.
B Køb en jolle der er bygget med en Hardtop. F. eks. en kegnæs 470
Den er ganske sødygtig - alle fiskerne i den sydlige del af Danmark bruger dem.
En Kegnæs er naturligvis dyrere - men hvis du ABSOLUT vil have læ og HT, så skal båden også kunne "bære det" - det bliver en dårlig løsning på en Selco - undtaget på totalt fladt vand, hvor alt jo er ligemeget.

Ganske kort:
Spild af tid og penge at bygge mere på en båd, som er for lille.

God fornøjelse.

Har selv haft en Kegnes 470 HE med lille ruf i flere år - sejlede lange ture, og den er meget tilforladelig - omend at når bølgerne og vinden bliver FOR kraftig, så skal man vente med at sejle til det er overstået - alt har sin begrænsning.

mvh A.

PS :-) Ja det er jo bare MIN mening - om lidt får du sikkert 17 andre meninger.
Det sværeste ved at lave båd, er valget mellem dem man vil lytte efter :-)


To ulykker kommer sjældent alene.

Det bliver ret dyrt, hvis det skal laves i glasfiber, og koster en masse arbejdstid.

Og som nævnt, tænk også over stabiliteten....

Det vil nok være billigere, at købe en båd, der er som du gerne vil have den.

Det er en god tid at købe båd på nu, priserne er i bund, og sælgerne er som regel nemme at handle med.

Jeg købte en gammel glasfiber båd, rykkede alt ud, støbte ny bund, ringdæk, vindspejl, sæder, stuverum, og lufttætte opdriftskasser.

Det blev alt for dyrt, og jeg brugte mange timer, men det er jo altid lidt sjovt, at bygge selv.

Lidt billeder af projektet...

www.baadgalleri.dk/fotoalbum/divers...mmel_jolle

Den bådtype er ikke egnet til at bygge hverken kahyt eller andet på, den er bygget som en planende båd, hvilket vil sige at den har et meget lille undervands skrog. Det betyder igen at den vil være ret ustabil til fiskeri !Så som både Elida og Jens skriver, så find en anden båd, der er faktisk en billig til salg her på LDS. Endda en der lige vil passe perfekt til dit formål. Den er så godt nok beregnet til inden bords motor, men med lidt snilde kan du få lavet et rustfrit stativ der kan monteres agter hvor på du kan montere en udenbords motor.
Ja der er mange muligheder for en mere velegnet båd:
Håndværkers forslag giver en rummelig båd, når der er ryddet op :-)  

også på DBA - og husk alle er vilde for at sælge, så du kan nok handle lidt.

http://www.dba.dk/motorbaad-motorbaad-skrog/id-92784470/ - det er en norsk sødygtig model - med lidt beskyttelse foran.
Desuden har jeg set dem med en dækkende kaleche, så man KAN overnatte i den.

Så er der en grim een her - men den sejler måske godt:
http://www.dba.dk/fiskeavisen-17-fod-hardtopbaad/id-92740732/

Ørnvik her: Svensk ? klassiker, som sikkert også sejler godt.
http://www.dba.dk/oernvik-550-ht-vinter-udsalg/id-92741526/

Shetland (de har måske noget af en skavank med vand i skummet i hulrum ?? - pas på:

http://www.dba.dk/1977-shetland-536-family/id-92769374/

Pepper - - kender ikke denne type - her får du motor med fra forhandler:

http://www.dba.dk/1980-mc-pepper-1700/id-92786020/
>>>>

God Jagt. mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Dog vil jeg mene at hvis det er en gammel Selco 16, ligger den stabilt i vandet, der er jo ikke en dyb v bund, så den er utrolig stabil, da den har stor bredde i vandlinjen.

Selco 16 speedbåd

Annonce
Det er jo lige der hunden ligger begravet Jens, en båd der ligger oven på vandet bliver i sagens natur ret urolig når der er lidt sø, hvor båden der stikker ned i vandet giver en mere rolig bevægelse.

Derfor kan den godt være stabil, og en kabinebåd på 20 fod, har jo ca. samme dybdegang.

Mener du dermed at en båd med en dybgang på ca. 15 cm. ligger lige så godt i vandet som en båd med ca. 60 cm. dybgang ?
Nej, men en lille båd på max 20 fod, med en dybdegang på 60 cm. det er urealistisk.

Jeg har i sin tid 70'erne solgt Selco joller 11 og 13 fods åbne joller, der var også en model med fordæk og vindspejl på 13 eller 14 fod derudover en 18 fods kabinebåd. Der kan selvfølgelig senere være lavet en 16 fods, jeg har dog aldrig hørt om den.

Det var velsejlende og letplanende joller, som jeg ikke ville ha' problemer med at fiske fra, selvf. ikke til havs i stærk vind.

Jeg er af den formening at alle både skal bruges til det de er lavet til, og ikke udfordre naturen.

Her er en 14 fods m fordæk/vindspejl.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis