Facadeisolering + isolering af kælder, omfangsdræn? risiko ved gravning?

Hej alle GDS folk 

Jeg er i gang med at planlægge at isolere facaden på mit hus og i den sammenhæng også isolere min kælder udvendigt. Over halvdelen af kældervæggen bliver isoleret når jeg isolerer facaden, da kun ca. 70 cm af kælderen ligger under terræn (se billede). Der er kun kælder under noget af huset (kælderen ligger under den del af huset der er i den røde firkant på plantegningen). Jeg vil ikke tro at der er behov for omfangsdræn, da kælderen er tør som den er nu. Desuden har vi meget sandet jord, ja nærmest kun sand. Vi ligger på gammel havbund... 

Men jeg har et par spørgsmål i forbindelse med isoleringen af kælderen:

Jeg tror opbygningen skal være kældervæg-platonplade-isolering (EPS eller Rockwool).
Jeg har taget et par spadestik ned og her er kældervæggene helt glatte...
  • Hvad er risikoen ved at grave ned og blotlægge kældervæggene ? Jeg har læst om nogle uheldige tilfælde... Men der er jo ikke ret mange meter jeg skal grave. Og heller ikke særlig dybt...
  • Hvordan laver jeg overgangen mellem facadeisoleringen og kælderisoleringen ? kan de bare ramme hinanden ved terræn ? 
  • Kan jeg evt. smide lidt leca under isoleringen, så jeg er sikker på at der ikke kommer fugt op nedefra? 
  • Som det ses på tegningen går kælderen kun under noget af huset. Jeg forestiller mig at jeg bare kan stoppe isoleringen midt på fundamentet, der hvor kælderen slutter? Skal der sættes noget på ved enden ?

Desuden har huset en del smårevner i pudset der følger stenene... Huset er primært bygget af klinkerbetonsten (de er formet som er H). Hvem skal man have fat i for at få en vurdering af om det er noget der skal gøres noget ved, eller om jeg bare kan isolere udenpå ?
På soklen ved det badeværelse der er længst væk fra kælderen skaller malingen af. Det er på trods af at jeg har repareret tidligere skader og malet soklen for 2 år siden. Badeværelset er desuden helt nyt indvendigt (1 år gammelt). Der var ingen utætheder, det er kontrolleret, da der blev lavet ny kloakering osv... Kan det være fugt fra jorden der trækker op ? 

Til allersidst vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at rykke plastvinduer udaf. Jeg vil gerne flytte mine vinduer udaf når jeg går i gang, men min fornemmelse siger mig at det kan være lidt besværligt, fordi jeg har plastvinduer... Nogen der kender en god fremgangsmåde, beslag eller andet ?

Det var en masse spørgsmål  Håber der er nogle der har mod på at besvare dem 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hjorthen,

Du er meget modig at begive dig ud i sådan et projekt, uden at kende mere til det. Der er mange spørgsmål, og jeg skal besvare dem et ad gangen, så må du lade mig vide hvis du mangler svar på noget

Vedr. kælderen, så kan jeg forstå at det er omkring 7,5m x 0,7m på trappesiden, og ca. 5,5m x 0,7m på den anden side. Der er ingen tvivl om, at EPS er en bedste løsning under jord niveau frem for Rockwool. Hvorvidt der er brug for omfangsdræn, er umuligt at sige uden at have set det. Du skal dog undersøge med teknisk forvaltning i din kommune, om de tillader EPS som facade isolering. Hvis de tillader EPS, plejer jeg at anbefale, at der over alle vinduer og døre, ilægges en "overligger" i Rockwool, da dette er mere brændhæmmende end EPS, og du derved beskytter brændvejene. Når det så er sagt, skal det siges at der findes andre typer isolering til facadepuds, som er lige så brændhæmmende som Rockwool og isolere næsten dobbelt så godt som både EPS og Rockwool. Du kan få 8 cm isolering, hvis isoleringsværdi vil svare til 14cm Rockwool eller EPS.

Du behøver ikke at "bryde" overgangen fra kælder isolering til facadeisolering. Men rent arkitektonisk, ville jeg nok alligevel vælge at lave kælder isoleringen 3-4cm tykkere - op til ca. 30-40cm over jord niveau. Således at der derved, kan laves udspring på sokkelen. På den måde får huset et langt pænere udtryk, som passer til huset, - tænk på, at du jo også har tag udhæng på huset. Et hus med "hat på, - skal også hav en fod at stå på", som man siger. Herved opnår du bedre isolering af kælderen, og et pænere hus - og det koster jo nærmest ingenting, at fortykke isoleringen 30-40cm hele vejen rundt om dit hus. - Og du er jo igang med en investering, som også gerne skulle gøre huset mere attraktivt rent visuelt.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med opbygningen af kældervæg?

Der er umiddelbart ingen risiko blotlægge kældervæggene, da du jo ikke skal ind under huset.

Under jord niveau - og 10cm over, skal der pudses med en speciel 2 komponent puds som sikre, at der ikke trækker fugt op i pudslaget.

Smårevnerne i huset skal du ikke bekymre dig om. Disse og evt. fremtidige småbevægelser, vil blive absorberet i isoleringen, og facadepudset vil forblive intakt. - Du skal derimod sikre dig, inden du begynder på facade arbejdet, at facaderne er diffusionsåbne og underlagt fast. Jeg kunne godt forestille mig at et hus som dit, engang tidligere er blevet behandlet med plastic maling, som var meget populært at bruge i 80'erne.

Vedr. sokkelen som skaller af, så er det sandsynligt at det er fugt som kommer fra fra jorden og op igennem sokkelen. - Måske fordi der ikke er lagt en god nok fugtspærre i form af murerpap, da huset blev bygget. Fugt optrængningen kan dog oftes stoppes, uden de helt store tiltag (lad mig vide, hvis du ikke ved hvordan det stoppes).

Mht. udrykningen af plastvinduer, så er det jo ikke sikkert at det bliver nødvendigt, hvis du benytter dig af tynde isolerings materialer med høj isoleringsværdi.

Normalvis vil et sådan projekt ikke være anbefalelsesværdigt for private, som du kan læse er der mange ting som man skal vide, og du vil støde på mange flere ting - især når du går i gang med udførslen af arbejdet. Jeg vil gerne besvare yderligere spørgsmål. Men er også nødt til at sige, at det ikke er et projekt for "gør det selv folk", det kan jo ende i en katastrofe for dig, hvis ikke det bliver lavet rigtigt.

Lad mig vide om ovenstående er fyldestgørende? Ellers kan du kontakte mig via min web side: www.DanskFacadePuds.dk eller på tlf. 60691818

Der er selvfølgelig en økonomisk gevinst i at lad det selv, hvis du kan klare det. Men du skal også tage risikoen i betragtning, og at det pt. er muligt, at fradrage håndværker lønnen med op til 15.000kr. pr. person over 18 år i husstanden ( se https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947018 )

Mvh. Peter


www.DanskFacadePuds.dk
Tak for svaret.

Jeg har lavet en del GDS arbejde, og har en kammerat der har facadeisoleret for nylig. Desuden kan jeg godt lide at undersøge tingene grundigt inden jeg går i gang!

Jeg havde kun tænkt mig at bruge EPS til at isolere under terræn. Til facaden vil jeg bruge Weber.Therm Plus Ultra, hvor jeg netop kan nøjes med 80 mm, som svarer til 150 mm Rowckwool...

Pt. har huset ikke "fod" på... Der er væg og sokkel plan.

Mht. opbygningen af kældervæggen mener jeg den udvendige opbygning.

Den risiko jeg tænkte på, var den der var i forbindelse med at grave fundamentet fri, men jeg forventer ikke at jeg kommer så langt ned...

Mht. maling, så er huset fra 1959, og det var malet med diffusionsåben maling, hvilket den maling jeg har givet det også var.

Gode ideer til at stoppe fugtoptræning modtages gerne

Vores umiddelbare vurdering er at vi godt vil rykke vinduerne ud, bl.a. også for at få en mere dybere og brugbar vindueskarm indendørs.
Fugtsikring i sokkel kan gøres på flere måder, det vigtigst er at finde kilden der giver fugt, til sådan en opgave vil jeg anbefale et prof. firma, se f.eks http://protectos.dk/privat/bygningsrenovering/fugtsikring
Hvilket årstal er dit hus fra.?

murerjohn
Jeg havde en ingeniør ude og kigge på det i fredags. Han sagde at de revner huset havde ikke var noget der skulle gøres noget ved. Desuden sagde han at soklen ved badeværelset hvor pudset skaller ikke så ud til at fejle noget, og at det var dårlig vedhæftning der gjorde at pudset faldt af.

Huset er fra 1959, og tilbygningen med bad er fra slut 70'erne.
Det letteste er at lave det rigtige nu!
Kiggede han efter murpap i sokkel ?

murerjohn
Annonce
Men hvis en fagmand vurderer at der ikke er noget der skal laves, så må jeg jo stole på det...

Nej han kiggede ikke efter murpap. Jeg mener at jeg så murpap mellem sokkel og gasbetonvæggen da vi renoverede badeværelset. Men pudset skaller jo så af under murpap'et...

Hvor skal det murpap du tænker på være placeret ?
der bør være murpap mellem din sokkel og selve væggen, er der ikke det og der er fugt til stede, risikerer du fugten kan trænge op i muren.
Bagsiden af det puds som falder af, er der spor af salte.?

murerjohn
hvis det er gammel puds som pludselig falder af, så bør du undersøge nærmere.
sådan en puds falder typisk af hvis der er fugt trukket ind i konstruktionen, det er korrekt med ovenstående, du kan med fordel, hvis ikke der er murpap, etablere fugtspærre i sokkel. Det vi være bedre at lave nu, end må konstatere dette behov senere.
murerjohn >> Det mener jeg ikke, men kan lige tjekke det i morgen i dagslys...

Pudset er faldet af på et tidspunkt (jeg har købt huset for 4 år siden), og så har jeg for 2 år siden prøvet et reparere det, men det gik stærkt, og er nok ikke gjort ordentligt. Det er nok derfor der falder af nu. Det er de reparationer jeg har udført der skaller af igen, så vidt jeg kan se....

Der er ikke noget saltudtræk, hverken på beton eller bag på det puds der skaller af.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også