Facadeisolering + isolering af kælder, omfangsdræn? risiko ved gravning?

Hej alle GDS folk 

Jeg er i gang med at planlægge at isolere facaden på mit hus og i den sammenhæng også isolere min kælder udvendigt. Over halvdelen af kældervæggen bliver isoleret når jeg isolerer facaden, da kun ca. 70 cm af kælderen ligger under terræn (se billede). Der er kun kælder under noget af huset (kælderen ligger under den del af huset der er i den røde firkant på plantegningen). Jeg vil ikke tro at der er behov for omfangsdræn, da kælderen er tør som den er nu. Desuden har vi meget sandet jord, ja nærmest kun sand. Vi ligger på gammel havbund... 

Men jeg har et par spørgsmål i forbindelse med isoleringen af kælderen:

Jeg tror opbygningen skal være kældervæg-platonplade-isolering (EPS eller Rockwool).
Jeg har taget et par spadestik ned og her er kældervæggene helt glatte...
  • Hvad er risikoen ved at grave ned og blotlægge kældervæggene ? Jeg har læst om nogle uheldige tilfælde... Men der er jo ikke ret mange meter jeg skal grave. Og heller ikke særlig dybt...
  • Hvordan laver jeg overgangen mellem facadeisoleringen og kælderisoleringen ? kan de bare ramme hinanden ved terræn ? 
  • Kan jeg evt. smide lidt leca under isoleringen, så jeg er sikker på at der ikke kommer fugt op nedefra? 
  • Som det ses på tegningen går kælderen kun under noget af huset. Jeg forestiller mig at jeg bare kan stoppe isoleringen midt på fundamentet, der hvor kælderen slutter? Skal der sættes noget på ved enden ?

Desuden har huset en del smårevner i pudset der følger stenene... Huset er primært bygget af klinkerbetonsten (de er formet som er H). Hvem skal man have fat i for at få en vurdering af om det er noget der skal gøres noget ved, eller om jeg bare kan isolere udenpå ?
På soklen ved det badeværelse der er længst væk fra kælderen skaller malingen af. Det er på trods af at jeg har repareret tidligere skader og malet soklen for 2 år siden. Badeværelset er desuden helt nyt indvendigt (1 år gammelt). Der var ingen utætheder, det er kontrolleret, da der blev lavet ny kloakering osv... Kan det være fugt fra jorden der trækker op ? 

Til allersidst vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at rykke plastvinduer udaf. Jeg vil gerne flytte mine vinduer udaf når jeg går i gang, men min fornemmelse siger mig at det kan være lidt besværligt, fordi jeg har plastvinduer... Nogen der kender en god fremgangsmåde, beslag eller andet ?

Det var en masse spørgsmål  Håber der er nogle der har mod på at besvare dem 
Hej alle GDS folk  Jeg er i gang med at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hjorten,

Rigtig spændende projekt du skal i gang med!
Jeg har selv planer om at skulle i gang med et tilsvarende projekt med mit hus, her en gang til foråret, så jeg vil følge med i tråden hvis der kommer flere guldkorn.

Også en stor tak til de gode svar som Peter har leveret. Det kan være jeg vil kontakte dig, Peter, når jeg når lidt længere med mit eget projekt, da jeg under ingen omstændigheder har tænkt mig at pudse huset op selv, det skal gøres af en professionel og med den bedste silikonemaling/puds der findes.

Mit projekt står på ca. 160m2 ydermur der skal isoleres. Huset er med kælder, og jeg vil gerne lige have isoleringen en 30cm ned under jordoverfladen hele vejen rundt, så kælderen er beskyttet mod de værste vejr-påvirkninger. Jeg har en plan om at smide 80-100mm Weber.therm Plus Ultra på, og søger derfor også både råd og information med nogen der har prøvet det før.


Jeg ser meget frem til at følge dit projekt Hjorten, og vil også gerne bidrage med de opdagelser, som jeg gør undervejs i mit eget projekt.

F.eks. havde jeg i første omgang tænkt mig at smide 120-150mm rockwool eller EPS på, og derfor ville det være nødvendigt at sætte de nye vinduer helt ude i isoleringen, hvor jeg så ville have brugt Strongtie's nye vinduesbeslag til mursten, men nu da jeg har fundet ud af at jeg kan klare mig med 80-100mm, vil jeg forsøge mig med at få vinduerne til at sidde yderligt i murstensvæggen.

Nogen vil måske synes at det er syndt at dække et rødstenshus ind i isolering og puds, men jeg er vild med et hvidpudset hus med antracitgrå RAL 7015 vinduer.

Så det er planen... Og nu er vinduerne bestilt 

Med venlig hilsen
Christian
Hej Christian,

Hvid pudset facader med antracit grå vinduer er også flotte. Jeg har tidligere pudset et helt nyt hus i hvid, med antracit grå vinduer + antracit grå sålbænke. Dit hus vil komme til at skifte helt udtryk, da disse materiale valg hører vores tid til.
Har du bestil vinduerne i samme størrelser, som de nuværende? Der er lige et par ting, som du skal have i tankerne, for at undgå kuldebroer omkring vinduerne. Det vil jo være ærgerligt med kuldebroer nu hvor du har besluttet til til "Rolles Royce" løsningen på facaden.
Mit eget hus er faktisk også en gammel murermester villa opført i røde blødstrøgne sten, og fik den samme "sang" om at det ville være en skam at pudse huset - det er der ingen som siger længere 

Mvh. Peter
www.DanskFacadePuds.dk  

www.DanskFacadePuds.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også