Oliekøler, VW Caravelle T4 1993

Gennem mine sidste mekaniker kriser har jeg fået rigtig gode råd og fin support fra deltagerne her i dette forum - så jeg prøver endnu engang.

Min gamle VW Caravelle var begyndt at lække olie, dog ikke mere end jeg kunne følge med ved påfyldning af frisk olie i ny og næ. Men for at par dage siden lyste olielampen pludseligt op igen og jeg måtte konstaterer at olien løb fra motoren (en lille tynd stråle).

Efter en dag med ærgrelser kravlede jeg i mit gamle tøj og fjernede beskyttelsespladen under motoren, så jeg kunne få syn på sagen. Fra oliefilteret løb en fin stråle når motoren gik i tomgang - ved slukket motor => intet synligt oliespild. I håb om at det bare var filteret der var stoppet og en overtryksmekanisme der blev aktiveret skiftede jeg filteret - desværre med samme resultat (stadig en lille tynd oliestråle rendende fra det nye filter).

Efterfølgende afmonterede jeg oliefilteret og fandt at møtrikken der holder oliekøleren sad løs, så løs at jeg kunne spænde den med fingrene. Iht. min "So Wirds Gemacht" håndbog skulle møtrikken være spændt med 25 Nm - så på med toppen og spænde spænde. På med filteret igen og efterfølgende start af motoren - ak og ve, nu kom der endnu mere olie ud, nærmest en kaskade af olie væltede ud på fliserne

Endnu engang afmonterede jeg filteret og er nu ved at fjerne oliekøleren helt for at se om den er utæt (den er formentlig fra 1993 - har med sikkerhed ikke været skiftet i de seneste 10 år), men jeg bøvler noget med de clips der er monteret omkring køleslangerne. Hvordan får man dem af - klemmes sammen med en tang og skal clipsene så skubbes ned eller skal man rykke slangen af studsen mens clipsen er trykket sammen?
Tjaa, det lyder enkelt, men når man ikke har andet end en opklodset Caravelle og et stykke gammel gulvtæppe at ligge på (ingen grav), så synes jeg det er ret svært at komme ordentlig til.

Gode råd og vink til at fjerne clipsen modtages med tak??

mvh Erik>

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gennem mine sidste mekaniker kriser har jeg fået rigtig gode råd og fin support fra deltagerne her i dette forum - så jeg prøver endnu engang.

Min gamle VW Caravelle var begyndt at lække olie, dog ikke mere end jeg kunne følge med ved påfyldning af frisk olie i ny og næ. Men for at par dage siden lyste olielampen pludseligt op igen og jeg måtte konstaterer at olien løb fra motoren (en lille tynd stråle).

Efter en dag med ærgrelser kravlede jeg i mit gamle tøj og fjernede beskyttelsespladen under motoren, så jeg kunne få syn på sagen. Fra oliefilteret løb en fin stråle når motoren gik i tomgang - ved slukket motor => intet synligt oliespild. I håb om at det bare var filteret der var stoppet og en overtryksmekanisme der blev aktiveret skiftede jeg filteret - desværre med samme resultat (stadig en lille tynd oliestråle rendende fra det nye filter).

Efterfølgende afmonterede jeg oliefilteret og fandt at møtrikken der holder oliekøleren sad løs, så løs at jeg kunne spænde den med fingrene. Iht. min "So Wirds Gemacht" håndbog skulle møtrikken være spændt med 25 Nm - så på med toppen og spænde spænde. På med filteret igen og efterfølgende start af motoren - ak og ve, nu kom der endnu mere olie ud, nærmest en kaskade af olie væltede ud på fliserne  .

Endnu engang afmonterede jeg filteret og er nu ved at fjerne oliekøleren helt for at se om den er utæt (den er formentlig fra 1993 - har med sikkerhed ikke været skiftet i de seneste 10 år), men jeg bøvler noget med de clips der er monteret omkring køleslangerne. Hvordan får man dem af - klemmes sammen med en tang og skal clipsene så skubbes ned eller skal man rykke slangen af studsen mens clipsen er trykket sammen?
Tjaa, det lyder enkelt, men når man ikke har andet end en opklodset Caravelle og et stykke gammel gulvtæppe at ligge på (ingen grav), så synes jeg det er ret svært at komme ordentlig til.

Gode råd og vink til at fjerne clipsen modtages med tak??

mvh Erik

Der var noget i dette indlæg, som gav fejl på LDS og betød at hele tråden ikke var tilgængelig. Jeg har rettet det og den kan nu ses igen.

Erik: Skriv gerne hvis du har fået svar på dit spørgsmål i en anden tråd. Så sletter jeg denne.

Mvh. AllanE

Jeg har fået fikset bilen, så du må gerne slette løs.

mvh Erik

Til AllanE
hej allan
hvis jeg klikker på besvar kan jeg intet skrive men hvis jeg blot går ned i feltet hvor der står emne indhold kan jeg fint skrive der og også sende så det kommer i tråden
bruger Windows 7 64 bir prof edition
hvad er der galt ?
hilsner polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis