Fjernvarme - Varmt vand er lang tid undervejs

Hej.

Vi bor i et ældre hus fra 1938, og som har fjernvarme. Vi har dog altid haft det problem at det tager ca. 3-4 minutter før der kommer varmt vand til f.eks. brusekabinen, og det er jo ikke så fedt, når man i disse tider snakker om energi- og klimabesparelser.

Anlægget er fra omkring 2001, og hvis jeg læser varmvandsbeholderen rigtig, er den en årgang 05-2001. (Se billede).

Har I nogen fif til hvad jeg kan gøre for at få varmt hurtigere.

Hej. Vi bor i et ældre hus fra 1938, og som har... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den røde Zilmet beholder, er en ekspansionsbeholder og ikke en varmvandsbeholder.
Vi har et tilsvarende anlæg fra 2003. 
Vi har et tilsvarende problem med at det tager lang tid inden der er varmt vand i hhv. bryggers, badeværelse og køkken. Problemet er at varmtvandsrørene er støbt i beton med enten intet eller meget lidt isolering. Det kan anlægget ikke gøre ret meget ved.
Du må som foreslået lægge nye isolerede rør, evt. med cirkulation. Dette kræver dog at gulvet skal graves op, det er ikke noget jeg vil/gider. Jeg bruger en smule mere vand inden der er varmt vand, men det kan aldrig tjenes hjem igen hvis jeg skulle grave op og lægge nye rør (hele bryggerset, brusekabine, badeværelsesgulv, entre og køkkengulv).
Det er noget man kan lave inden man er flyttet ind og kun hvis huset ikke er renoveret i forvejen.

Jeg har i stedet købt brusesparehoved, 2/4 l vægtoilet, a+ vaske- og opvaskemaskine, så vi bruger kun 60 m3 vand årligt. Der går selvfølgelig lidt tabt på fjernvarmeregningen, men det er ikke ret meget. Vores varmtvandsforbrug udgøår 10-12 % af det samlede fjernvarmeforbrug (udregnet på månederne april - oktober, hvor varmen er slukket).

Der er altid en grænse for hvornår noget ikke at rentabelt at renovere på et ældre hus.
Jeg har dog lavet gulvvarme i køkkenet og stuen, det var kun pga komfort, det tjenes aldrig hjem. Men det er dejligt ikke at have fodkulden (der var steder med kun 3cm isolering i gulvet). Du kan også lægge nye rør, men kun pga komforten.
Det var da utroligt... jeg prøver for sidste gang..... HAR DU PRØVET AT SKRUE OP FOR DET VARME VAND ?...
Hvis du vælger atter overhøre mit forslag skal jeg ikke forstyrre dig mere.. ;-)
Mvh Jan
Ups... så kun lige den sidste besked...!

Så har ikke rørt noget.

Er der tale om den hvide termostat?

Koster det ikke mere at ændre på den?
ja ja.. har jo lært at råbe hvis der er behov for det ;-).. Det er ikke selve termostaten den er sikkert til din fremløbs temp på din varme.. det er den lille "pind" der sidder ved din veksler.. prøv at skubbe den helt op til den røde prik..
Din Varmvands giver, er en Akvadan akva vita.. den gamle model uden rundløb, og de er meget følsomme overfor lavt fjernvarmetryk, de bliver lidt mere livlig hvis de står "så varmt som muligt".. og jo, det koster lidt xtra når du bruger varmtvand da det jo bliver lidt varmere, men til gengæld tror jeg måske du føler du får hurtigere varmt vand.. du kan da prøve, det er let at skrue den tilbage..
Mvh Jan J
Annonce
Sorry ikke Akvadan men Redan

Se billede. Er det sådan du mener? Har jeg nemlig gjort nu, håber ikke det koster en krig at ændre på den ;-)... men ellers kan den jo komme tilbage igen!

Det er præcis den jeg mener.. og det koster ikke noget du opdager at skrue op for den.. bliver dit vand "for varmt" skal der jo noget koldt i samtidig med du skruer ned for flow, så det går ski lige op... det har kun betydning når du bruger varmt vand, det er ikke noget der koster, når det ikke bliver brugt vv.. men prøv det, virker det kan du mærke det med det samme..
Mvh Jan

Tænkt så har man gået længe og tænkt over hvorfor det skulle tage sin tid, før det varme vand kom til én..... og så er det bare en lille indstilling.

Mine venner, forældre og svigerforældre har ikke selv kommet på den her tanke. mega mange gange tak :-)

Jeg biller mig ind, at vandet bliver varmere nu og hurtigere og helt kogende når der skrues op på max :-)

Kanon.. Så var det jo godt jeg "råbte" lidt af dig ;-)
Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis