Fjernvarme - Varmt vand er lang tid undervejs

Hej.

Vi bor i et ældre hus fra 1938, og som har fjernvarme. Vi har dog altid haft det problem at det tager ca. 3-4 minutter før der kommer varmt vand til f.eks. brusekabinen, og det er jo ikke så fedt, når man i disse tider snakker om energi- og klimabesparelser.

Anlægget er fra omkring 2001, og hvis jeg læser varmvandsbeholderen rigtig, er den en årgang 05-2001. (Se billede).

Har I nogen fif til hvad jeg kan gøre for at få varmt hurtigere.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sætte recirkulation på det varme vand, det kræver et extra rør, og en lille cirkulationspumpe, så kommer der varmt vand med det samme....

Det er almindelig kendt at varmevekslere skal have tid til at finde ud af at der skal produceres varmt vand, hvis de hele tiden lukkede vand igennem ville du have et voldsomt forbrug.
3-4 minutter er for voldsomt.
Men en forkert indstillet eller defekt termostat kan også betyde lang reaktionstid.
I mange forsyningsselskaber kan man få en medarbejder fra forsyningsselskabet ud og kigge og give gode råd vedr. indstilling m.m. prøv at ringe til forsyningsselskabet.
Noget andet er at de gamle vekslere har et temmeligt stort tomgangsforbrug, og at det i mange tilfælde kan betale sig at skifte til en ny veksler.
Vi har lige skiftet en 25 år gammel veksler og det har givet en betydelig reduktion i forbruget, samtidig med at vandet kommer frem meget hurtigere.

Bedste hilsner
Bjarne Jensen

 

Hvis det er muligt, og ikke allerede er gjort, så skift hele varmtvandsrøret, eller så meget som muligt til isoleret PEX rør.

Jeg renoverede badeværelse sidste år og udskiftede i den forbindelse de gamle jernrør med PEX rør.  Før, skulle vi også vente flere minutter før vandet var ordentligt varmt og så var det relativt hurtigt koldt igen hvis ikke der var et regelmessigt forbrug.
Nu tager det 10 sek. så er der varmt vand og vandet  holder temperaturen meget længere i varmt vands røret pga. ny isolering.
Hejsa..
Du kunne jo starte med at skrue lidt op for din vv temp.. kan se det står meget lavt.. måske kan det hjælpe lidt på det ;-)
Mvh Jan
Cirkulation på varmt forbrugsvand er en meget dyr løsning, nu spilder du varme hver gang du bruger noget, hvis der er cirkulation er der et konstant spild, det kan mindskes hvis pumpen er tidsstyret så den slukkes om natten og når i er ude.
Ja det kommer et stort spild. Jeg er netop gået den anden vej og har nedlagt cirkulationspumpen. Jeg gik fra 14 kWh til 7 kWh per dag om sommeren på varmt vand.

Har du prøvet at skrue op for det varme vand ?????
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis