Lapning af fuger mellem tagsten

Hej alle.

Jeg har sat mig for til foråret at lappe fugerne i det gamle 1949'er tagstenstag. Der er en del gammel mørtel der er faldet af, og det er i det hele taget på høje tid. 

Jeg er beklageligvis i den situation at jeg ikke kan betale mig fra det. Så på med handsken.

Nu til mit spørgsmål: kan I anbefale en god fremgangsmåde? Jeg er ude og eksperimentere i god tid, så det bliver en god oplevelse når jeg skal til i gang rigtigt. Men jeg har svært ved at komme ordentlig ind til fugerne med min jem&fix universalmørtel, som jeg i øvrigt blander rigelig tykt. Det bedste resultat kommer hvis jeg står med en alm. smørekniv og lige så stille putter på, men det føles ikke særlig effektivt. 

På forhånd 1000 tak for jeres input.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla,

det lyder fantastisk enkelt og ligetil - det vil jeg straks søge videre på. Var slet ikke klar over at sådan noget fandtes - genialt. Lad mig det endelig høre hvis du har et foretrukkent mærke, du kan anbefale. 

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Hej Orla,

det vil jeg gøre, og tak igen for dit råd.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Jeg skal selv igang med understrygning af mit tag (efter stormene har rusket godt og grundigt i det) men jeg har læst på kulturstyrelsens hjemme side en lille advarsel mod disse produkter.

Der er i de senere år kommet en række nye materialer på markedet til erstatning for den traditionelle understrygning med mørtel, bl.a. ekspanderende skummaterialer, der sprøjtes op under taget. Materialet trænger ind i alle utætheder og sprækker, men taget bliver imidlertid for tæt og udelukker den tidligere naturlige ventilation. I visse tilfælde trænger materialet ud gennem samlingerne mellem tagstenene, og det giver en grim tagflade. Også asfalt og understrygningskit, der har vundet meget frem i byggevareforretninger, gør taget for tæt. Desuden udvaskes disse produkter ved vejrligets påvirkninger og misfarver teglstenene. Endelig har materialerne så stor vedhæftning til stenene, at en senere omlægning og genanvendelse af tagstenene ikke er mulig.

Jeg tror at jeg holder mig til den gamle metode:  
Ved understrygning er det vigtigt, at der anvendes en smidig mørtel med god vedhæftning, f.eks. en hydraulisk kalkmørtel med tilslag af bakkesand i forholdet 1:3. Tidligere forbedrede man mørtlen ved at blande fæhår i, dvs. hår fra køer. Det kan stadig fås og kan fortsat anbefales.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har til små lapninger i min understrygning anvendt rygningskit.
Det dejligt nemt at "proppe" i fugerne.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis