reparation af pudset sokkel

Huset fra 1965 har pudset og tjæret sokkel. Soklen er bygget af blokke. Pudset er nogle steder slået af (meget små områder på størrlese med en håndflade)og der er tomme borehuller efter rør m.m.
Hvordan og med hvilke materialer udbedrer man dette ?
venlig hilsen hpal
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du banker det gamle puds og snavs af, og så renser du det. Derefter pudser du det og med cement, og så skulle den sk.. være slået.

Med venlig hilsen
ThomasB
Du bør nu nok bruge mørtel tilsat lidt cement. Og hvad er lidt cement så? - Ja, har du en plasticspand fyldt med mørtel, bør du vel komme max. en kaffekop cement i. Vil du være god, og kommer for meget cement i mørtlen, bliver den for hård og revner, og kommer du for lidt i holder den ikke.
Husk at gøre soklen fugtig (du stænker vand på den med en kost - så den bliver fugtig uden at det driver med vand).

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg tror sgu ikke jeg har brugt mørten på min sokkel, men cement...sker der mon noget ved det??

ThomasB
Jeg mener at have hørt, at bruger man slæmmet cement (altså smører det på med en børste) kan det lukke "porerne".

Mørtel (med cement) bruges jo til at gøre soklen pæn, så den er plan og uden revner mellem fundablokkene.

I øvrigt har jeg læst, at man kan starte med at smøre soklen med en tynd blanding vand/cement, og derefter trække mørtlen (med cement) på - så skulle den hæfte bedre.

Jeg har ikke selv brugt det, for en god rensning, som beskrevet af Thomas, en god gang stænkning af vand, så underlaget er fugtigt har nu virket tilfredsstillende.

Man holder et murbrædt (ca. 30 cm. med håndtag) op mod fundamentet med en god klat mørtel på og trækker så mørtlen ud over fundaen.

Når hele fundaen er dækket, bruges murbrædtet til at udjævne det man har kommet på, så det er lige såvel vandret som lodret.

Her kan man evt. bruge et længere murbrædt, så det ikke kommer til at bule ud på den lange flade (vandret).

Til den sidste finpudsning kan man evt. dyppe pudsebrædtet i vand, for så bliver overfladen våd og meget ensartet.

Mens det hærder, bør man give det lidt vand, så det ikke går for hurtigt. Igen kastes lidt vand på med f.eks. 12 timers mellemrum 2 gange. Hvis det er hed sommer, vil jeg nok gøre det oftere, for jo længere cementen har til at hærde, jo stærkere bliver den.

Det er ikke ret svært - det eneste man skal vænne sig til (som amatør) er, at kommer man for meget på, falder det ned på jorden, og så må man gøre det en gang til - lidt tyndere - eller også er fundaen ikke vandet godt nok, eller mørtlen er for våd/tør.

Løber den í stedet ned, er enten fundaen vandet for meget, eller mørtlen er for fugtig - der er øjeblikkelig "afstraffelse" for fejl.

Det er i øvrigt et meget tilfredsstillende arbejde, for man kan se med det blotte øje - inden det er for sent, om det er i orden.

Og når det så er i orden og hærdet/tørret - vent 1 uge afhængig af vejret - og soklen så tjæres/males, ja - så er det virkeligt noget man lægger mærke til.

Mvh. Jørgen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Jørgen (den 15-10-2000).]

Med venlig hilsen

Jørgen
tak for ulejligheden
mvh hpal
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
I taler alle sammen om mørtel, det der skal bruges er beton, altså grus og cement blandet 1 til 4.
Brug aldrig mørtel på en sokkel, fugten kan trænge op i det, og så frostsprænger det. Sand og cement i forholdet 1 til 4 som også en anden beskrev.
Held og lykke med det.....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er en klassisk fejl at anvende mørtel til pudsning af en sokkel. Fejlen bliver meget tit begået af "proff." håndværkere, som ikke har læst på lektien. Mørtel indeholder kalk og kalk optager fugt og vand, således at kan frostspringe. Vil man være rigtig god ved sin sokkel så anvender man ellekildesand (havprodukt) som består af firkantet sandkorn, som i kraft af sin skarpe usformning binder godt.

En sokkel som er pudset med mørtel er yderligere meget porrøst sammenlignet med en sokkel pudset med ellekildesand.

En lille husker: Alt støbe arbejde gøres bedst med produkter fra havet, da der værken er kalk eller ler i.

God arbejdslyst til jer alle.

Med venlig hilsen fra "proffen" som læser på lektien inden arbejdet påbegyndes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Wilsonn

Kritik er altid godt - men helt tosset er det nu ikke, for i hvertfald står min sokkel helt som ny efter vel 7-8 år med denne behandling (se ovenfor).

Tak for vejledningen i øvrigt.

Og ja, som "proff" læser man først.

Da jeg (som revisor) fandt ud af, at jeg ville bygge en vinkel på 60 m2 i 2 plan på mit eksisterende hus, kostede det mange timer på biblioteket -primært under håndværker-afdelingen samt under uddannelse Men selvom jeg vel var 3 x så lang tid om det, blev resultatet pænt, og jeg garanterer, at der ikke var noget der ikke var lige eller lodret.

Det eneste problem, jeg ikke kunne løse, da der ikke var tid var færdigblandet beton pr kanon, der blev læsset ind i "stuerne" på ½ time.... og med venlig hilsen.

Hvad gør man så?

Gud være lovet, var der en gammel murer jeg havde talt lidt med i området, der øjeblikkeligt forstod alvoren - spyttede i hænderne og tog over - dirigerede mig - men det har nok været det mest stressende jeg har prøvet, for at få en afbrænding af beton i det der skulle være den fremtidige stue, giver unægtelig nogle tanker, som jeg skal undlade at komme nærmere ind på. Betonen lå nogle stedet 1 m. op ad væggene, som jeg møjsommeligt havde muret (3 x tid!!). At jeg bagefter har fundet ud af, at betonmanden var en skiderik, kan man som amatør ikke bruge til noget - man tror jo, at sådan er det.

Det var hårdt, men en stor tilfredsstillelse.

Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg glemte at spørge, hvor får man ellekilde-sand?? og jeg går ud fra, at du fortsat kommer cement i - og i hvilket forhold??

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også