Hvilken motorstyring skal jeg bruge?

Hej alle

Jeg er igang med at lave et værksteds projekt på Fredericia maskinmesterskole, hvor jeg skal bygge en sækkevogn med hjælpemotor og jeg har fået fat i en motor fra en en kørestol og vil gerne have den bygget på vognen.

Jeg har brug for et råd om hvilken styring jeg skal købe.

Motoren (se billeder) er på 24V og har en effekt på 800W! Motoren køre 5000 RPM og er gearet 20:1, så den render 250 RPM.
Problemet er her at den kører alt for hurtigt i forhold til en sækkevogn .

Planen er kun at tilslutte 12V, så den kun får halv spænding og derved kun køre halvt så hurtigt - så langt så godt.

Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring og har fundet en styring som denne:

http://www.ebay.co.uk/itm/Reversible-400W-DC-Motor-Speed-Control-PWM-Controller-/330742025001?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item4d01c2cb29 

Der skal jo være en kontakt til at skifte mellem frem og tilbage og så skal der jo være en spændingsregulator og så har jeg forstået at PWM styring er mere skånsom over for motoren. 

Kan jeg bruge denne styring til denne motor?
Skal den være så stor?
Findes der andre alternativer?
Hvor mange ampere skal styringen kunne klare?

Håber der er nogle skarpe hjerner derude der kan guide mig lidt.

MVH Christian


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din ide er da rimelig, men du har sikkert aldrig skullet arbejde med en sækkevogn, kun set det ? En af fordelene er at den er let at komme rundt med fylder ikke så meget og kan flytte tunge ting uden at belaste brugeren.

Vil du så bygge motor på begynder den at veje en del mere end hvad der egentlig er hensigten, alene det batteri der skulle til vil veje forholdsvis meget og skulle lades op temmelig tit, det tager tid fra arbejderen at skulle rende og skifte batterier i det uendelige. Hvilket arbejds giveren sikkert vil være utilfreds med.

Vil du virkelig ud i noget der måske kunne bruges seriøst skal du lave hjul med en motor i hver, og så opfinde et batteri med en høj AMP. værdi uden at det vejer ret meget. Se det ville der være fremtid i

Endelig skal der kun være en afbryder kontakt, for den skal virke sådan at når man skubber med den hjælper motorerne til, ellers skulle der jo kontakter til når der skulle køres og når der skulle drejes. Det ville blive alt for omstændigt.

Håndværkeren, nu findes der jo sækkevogne med motor, så fjojnert er jo ikke helt afmarcheret i sin ide.

Prof. flyttefirmaer har en sættevogn, hvor de kan montere en motor, så sækkevognen kan klatre op af trapper. Det er godt nok ikke til at få sækkevognen til at rulle, men for at den kan kravle op/ned af trapper. Men problemet med vægten, som du påpeger, er jo det samme. Men det kan flyttemanden fint leve med, i som prisen for at få hjælpe-motor, når den skal op/ned af trapper.

Se f.eks.her http://www.odensenyflyt.dk/UdlejningAfFlytteHjalpemidler.htm under El-trappesækkevogn

Jeg kender godt den model, dog tror jeg at det spørgeren er ude i, er en der kunne køre af sig selv og ikke på trapper. Det er her jeg mener det vil blive for omstændigt

Men fint at de unge har gå på mod, de skal bare lige lære at nye opfindelser kræver lidt undersøgelse om behov og bruger venlighed.

Jeg har selv lavet et par opfindelser der bruges på systuer for bevægelses handicappede.

Lidt mere konstruktivt;-)
Det er ikke givet at du får den til at køre på 12V. Du mister i alt fald noget trækkraft.
Normalt vil man bruge en PWM regulator til at styre hastigheden med; så du er inde på det rigtige spor.

Du skal finde en regulator der kan klare mindst de 800W.
800W / 24V = 33.3A
Ebay er et godt sted at kigge, men husk at lægge moms og gebyr på hvis den sendes fra udenfor eu

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af flojnert på 01 feb 2014 23:06







Kan jeg bruge denne styring til denne motor?



Skal den være så stor?



Findes der andre alternativer?



Hvor mange ampere skal styringen kunne klare?







Håber der er nogle skarpe hjerner derude der kan guide mig lidt.







MVH Christian







Hej Christian.

Mens de to andre ordkløves med noget der ikke kommer din tråd ved, vil jeg forsøge at hjælpe efter evne.

Styringen burde nok kunne klare motoren til demobrug ved 12 volt. Kan ikke lide tilslutningerne, som jeg syntes er alt for klejne. Ligeledes der ikke et ordentelige tekniske data/datablad på dævlen..

JA mindst.

Masser, prøv selv at Google. De bliver bare meget dyre hvis du skal have proff grej.

Motoren vil ved 24 volt max trække 800/24=16 amp. Ved underspænding kan max forbrug reelt kun findes ved praktiske målinger.  

Håber det hjælper dig lidt. 

EDIT: Du kan ikke regne med motorens omdrejninger halveres ved halv spænding.








Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
 UPS. Min hovedregning er ikke hvad den har været. Mente naturligvis 32 Amp.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
En motor er en induktiv belastning, så Ohm's lov kan ikke bruges. Forbruget vil være afhængig af belastningen,så hvis du ikke ved hvilket moment eller kræfter der skal bruges er der kun at stille en forsøgsopstilling op med styring og belastning, der kan varieres
Nu det er en kørestolsmotor, er det så ikke til at finde den tilhørende styring.

mvh

 varmetossen

Hej Jørgen
Først tak for dit svar. Jeg ved udmærket godt hvordan man bruger en sækkevogn, jeg har været lager ansvarlig i en del år :-).
Projektet er selvfølgelig undersøgt inden og som der også bliver skrevet længere nede, så findes der jo sækkevogne med hjælpe motor - de er dog primært til at køre på trapper og det er ikke det jeg vil lave!

Jeg vil lave en sækkevogn med motor og batteri(er) som er selvkørende! Dvs. at den skal kunne hjælpe mig med at køre op og ned af bakker. projektet er ikke til for at opfinde noget nyt eller optimere på en nuværende vogn, men ren og skær test af mine egne færdigheder i et værksted - jeg er kun lige startet på uddannelsen :-).

Mvh
Christian
Hej Klaus

Tak for svar. Jo jeg skal ud til producenten i morgen og forhåbentlig der bliver jeg lidt klogere på det.

Ohm's lov er jeg godt klar over ikke dur, men har kigget lidt på effekt formelen P = U x I.
Men er ikke så god til at gennemskue det her el endnu :-)

MVH Christian
Der er to formler:
U = R x I
P = I x U

Herfra er der frit slag til at vende formler og lave bogstavsubsidiering til bla. P = U x I.

Nu skal styrmanden (mig) til at hjælpe maskinmesteren. Det ved en søgående smed godt koster prestige!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis