Hvilken motorstyring skal jeg bruge?

Hej alle

Jeg er igang med at lave et værksteds projekt på Fredericia maskinmesterskole, hvor jeg skal bygge en sækkevogn med hjælpemotor og jeg har fået fat i en motor fra en en kørestol og vil gerne have den bygget på vognen.

Jeg har brug for et råd om hvilken styring jeg skal købe.

Motoren (se billeder) er på 24V og har en effekt på 800W! Motoren køre 5000 RPM og er gearet 20:1, så den render 250 RPM.
Problemet er her at den kører alt for hurtigt i forhold til en sækkevogn .

Planen er kun at tilslutte 12V, så den kun får halv spænding og derved kun køre halvt så hurtigt - så langt så godt.

Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring og har fundet en styring som denne:

http://www.ebay.co.uk/itm/Reversible-400W-DC-Motor-Speed-Control-PWM-Controller-/330742025001?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item4d01c2cb29 

Der skal jo være en kontakt til at skifte mellem frem og tilbage og så skal der jo være en spændingsregulator og så har jeg forstået at PWM styring er mere skånsom over for motoren. 

Kan jeg bruge denne styring til denne motor?
Skal den være så stor?
Findes der andre alternativer?
Hvor mange ampere skal styringen kunne klare?

Håber der er nogle skarpe hjerner derude der kan guide mig lidt.

MVH Christian


Hej alle Jeg er igang med at lave et værksteds... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Leif
Tak for svar.
Jeg synes også selv at tilslutningerne er lidt for klejne, ville gerne have en kontakt ligesom denne. Dette billede er fra en sækkevogn som minder meget om den jeg gerne vil lave. Styringen er en Curtis styring på 800W og 110A, hvilket er en ret kraftig styring. Den sorte kontakt er vel en spændingsregulator er det ikke?

Er jeg ude i sådan noget her:
http://www.ebay.com/itm/10-50V-DC-30A-Max-40A-50V-1500W-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller/141141110469?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D19841%26meid%3D4560852273990115269%26pid%3D100005%26prg%3D8934%26rk%3D3%26rkt%3D5%26sd%3D280925783285%26 
Du ved godt, det er ingen sag at blive maskinmester. Halvdelen af spørgsmålene kan besvares med SDS.
Det betyder Spørg Din Styrmand!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

He he, ja det kan da godt tænkes at jeg bare skal spørge en styrmand, men jeg notere dit nummer og så ringer lige når jeg ikke kan finde ud af det der maskinmester halløj 
Skrevet af flojnert på 02 feb 2014 23:26



Hej Leif



Tak for svar.



Jeg synes også selv at tilslutningerne er lidt for klejne, ville gerne have en kontakt ligesom denne. Dette billede er fra en sækkevogn som minder meget om den jeg gerne vil lave. Styringen er en Curtis styring på 800W og 110A, hvilket er en ret kraftig styring. Den sorte kontakt er vel en spændingsregulator er det ikke?







Den motor du har er jo ikke forbandet stor, sådan ca omkring1 hp ved 24 volts driftsspænding. Og den eneste måde du kan få den til at yde mere er ved og give den overspænding, ikke ved at smide en styring der kan levere 100 amp eller mere. Husk lige, der også skal være en begrænser på styringen så motoren ikke sender SOS med røgsignaler hvis den bliver overbelastet.

Vil formode at med en tilpas lav gearing burde den motor du har nu og den anden styring ved med et 12 volts batteri sikkert kunne klare mindre forhindringer med en tåelig last for en sækkevogn. Hvis ikke kan den jo altid gives den dobbelte spænding.

Den sorte kontakt, er en knap der sidder på et potmeter der regulere hastigheden, eller vel nærmere det momentet som motoren kan leverer.

Der er dog også en ukendt faktor i den bette styring. Hvad freq. svitser den ved ? Hvis den for høj i forhold til motorens selvinduktion, vil motoren ikke levere den opgivende effekt . 



Der mangles dokumentation på sagerne, derfor bliver det kun til en form for forsøg på "begavede" gætterier !!! 




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif
Nej det er den ikke, men den skal jo heller ikke yde mere, den skal ikke køre forbandet hurtigt, ellers kan man jo ikke rigtig følge med når den køre :-).

Hvordan finder man ud af hvilket moment motoren har ved f.eks. 24V. Skal man lave målinger på motoren ved forskellige belastninger eller hvad? Det har vel også noget at gøre med hvor mange Ah batteriet(erne) er på og hvor meget sovs der er på batterierne!
Annonce
Skrevet af flojnert på 03 feb 2014 08:08

Hej Leif

Nej det er den ikke, men den skal jo heller ikke yde mere, den skal ikke køre forbandet hurtigt, ellers kan man jo ikke rigtig følge med når den køre :-).



Hvordan finder man ud af hvilket moment motoren har ved f.eks. 24V. Skal man lave målinger på motoren ved forskellige belastninger eller hvad? Det har vel også noget at gøre med hvor mange Ah batteriet(erne) er på og hvor meget sovs der er på batterierne!

Nej, den skal formodentelig ikke køre hurtigere end 1-2 km/t.

Der er vel egentelig "kun" 3 måder.

1. Den hvor alt er dokumenteret på datablad og gennem beregnet.

2. Den hvor motor og styring har været i en prøvebænk og er blevet gennemmålt.

3. Og endelig den sidste med først et "begavede" gæt og dernæst prøve sig frem.

Alt fra min mund er baseret på at batterietspændingen er nærmest klippestabil, ellers er der endnu en ukendt faktorer med i spillet.  

Som du nok har luret er det svært med den motor. Havde du haft den tilhørende styring vil du være nogenlunde sikker på og få det til og spille fornuftigt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Christian 

Du er jo faktisk selv kommet ret så fint med svaret men dette billede af en spændingsregulator .. Andet alternativ er jo en anden udveksling og så feks køre mad en fast spænding..  

Venlig hilsen/Best regards 
Mads Rindom Lund 
Youcontrol.dk Aps 
Kirsebærvej 44 
DK 8600 Silkeborg 
CVR - 34692904 
+4520275925 
[email protected] 
www.youcontrol.dk
En simpel styring kan laves ligesom gamle af fodertrucker
En kontakt med 3 positioner, de 2 af dem med en glødetråd/modstand imellem.

Et lille OBS fra den virkelige verden.. Er trucken fyldt med korn og man glemmer håndtaget i øverste/langsomste position, er der røg efter et par timer
Hej
Den motor vil ret meget hurtigt brænde af hvis den kun forsynes med 12 Volt fordi så vil strømmen gennem ankeret stige temmelig meget !!!
Prøv at finde en motor og eller en styring fra en golf vogn i steder - de kan styres i hansighed uden det store problem - alternativet er at bruge den styring som hører til Kørestolen/motoren !!!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis