Beregninger af stabiliserende væg

Hej... Jeg har et kontroversielt emne jeg godt kunne tænke mig noget input til...

Jeg har i mit hus en væg jeg formoder er stabiliserende (men er ikke sikker). Jeg har vedhæftet billeder.

Huset er fra 1957 i 20 cm massiv gasbeton. Den formodede stabiliserende væg er en enkeltstensbæg i røde mursten der er gennemgående fra kældergulv med en stor hvælving i som det ene billede viser.

Jeg ønsker at fjerne væggen, helt, men mangler nogle input til hvor man kan finde beregningsprogrammer eller statiske formler.

Er der nogle der med sikkerhed kan fastslå om væggen er stabiliserende eller ej? Er der tommelfinger regler eller lign. Væggen går jo langs spærene, og ydervæggene er jo også stabiliserende i denne retning.



Hvis væggen er stabiliserende og jeg blir nødt til at bevare noget af væggen, kan man så alternativt smide et lodret I-jern ned langs ydermuren der fæstnes til den før nævnte mur i etage adskillelsen og smide et i-jern langs loftet der hæftet på den gennemgående bærende væg? ved ikke om det gav mening.

Er der alternativer? For jeg vil rigtig gerne af med den væg.

Alle input / forslag modtaget med stor glæde

på forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flotte billeder må jeg sige, det er ikke nok du henter dem ( billederne) du skal også huske at klikke på indsæt !

Agh... Det må i undskylde... Billederne er her.

Både ja og nej, den del der støtter op ad yder væggen skal blive stående, resten kan du sådan set godt fjerne. Det tilbage værende stykke er med til at støtte din yder mur, så det vil nok ikke være det smarteste i verden at fjerne den.
Tak, det regnede jeg egentlig også med... Hvis nu jeg vil rive muren ned og sætte et i-jern i, vil en ramme konstruktion så være mulig? Altså således at jeg lægger et i-jern opad ydermuren hvor væggen stødte til, et langs loftet, et der støder mod den gennemgående mur midt i huset, og et der ligger under gulvet der hvor muren oprindelig stod. På den måde burde konstruktionen vel være stabiliserende. Alternativt til I-jern, en ramme af 4x4 stolper eller lign.

Er det måden man løser problemet? Eller hvordan løser man ellers denne problematik?

på forhånd tak.

Annonce
Det tør jeg ikke spå om, her er det nok bedst at spørge en ingeniør / bygnings konstruktør så du ikke komme galt af sted. De par kroner vil være godt givet ud  
Super. Tak for input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis