Tørring af egetræ

Hej
Jeg har købt nogle 4cm tykke egetræsplanker med bark på. Det er meningen de skal tørre de næste 6mndr inden jeg skal bruge dem til at lave et spisebord. Men jeg er lidt bange for at barken falder af og at der kommer sprækker.


Sådan ser de ud nu.

Er der noget jeg kan gøre for at de tørre pænt uden sprækker og barken falder af?

Bjarke

Hej Jeg har købt nogle 4cm tykke egetræsplanker... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok regne med at du skal skære enderne "rene" når dit træ har tørret, så derfor betyder det ikke så meget hvordan du fedter med voksen.
Men den flydende voks dutter ikke, som Håndværkeren skriver, er den beregnet til behandling af det færdige bord (så bare gem den)... den er tilsat forskellige ting og sager for at gøre den flydende...
Køb en almindelig bivoks (en lille rund metaldåse, på størrelse med en dåse skosværte, jeg har sidst købt i Silvan) smelt den i vandbad, og brug en pensel til enderne (den kan senere også bruges til det endelige bord, hvis du ønsker at vokse det).
Og så koldt som det er nu, vil din voks størkne med det samme når du smører den på. 


Du skal opbevare dit træ i en garage eller et andet sted der ikke er opvarmet, men hvor der er masser af luft, men det ikke kan regne/sne på det. Opbevarer du det indendørs, vil det tørre for hurtigt med det resultat at det enten revner eller slår sig og bliver skævt.
  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så er enderne blevet vokset med rigtigt voks, og er stablet på det uisolerede loftrum med 3 lego klodsers højde mellem dem (har ikke andet)

Tak for hjælpen, skal nok poste det endelige resultat om 6 mndr
Du kan altså godt glemme alt om at kunne bruge det egetræ om 6 måneder, det skal ligge i mindst 2 år før du kan arbejde med det, ellers risikere du flere svind revner i de færdige ting du vil lave.

Jeg har egetræs planker der har ligget til tørt i et udhus i flere år,nu har jeg taget det ind på værkstedet, der er betydeligt varmere inde i værkstedet , skal jeg lade det ligge i udhuset til jeg skal bruge det? eller kan det ligge på værksteder? 

Ja - lagret egetræ skal opbevares liggende og oppindet mindst 3 måneder i rummet det skal bruges inden forarbejdning.

Enderne skal også forsegles når det flyttes, så enderne ikke revner ved sidste tørring. Brug almindelig hvid PVA lim eller maling. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også