Tørring af egetræ

Hej
Jeg har købt nogle 4cm tykke egetræsplanker med bark på. Det er meningen de skal tørre de næste 6mndr inden jeg skal bruge dem til at lave et spisebord. Men jeg er lidt bange for at barken falder af og at der kommer sprækker.


Sådan ser de ud nu.

Er der noget jeg kan gøre for at de tørre pænt uden sprækker og barken falder af?

Bjarke

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er noget du kan gøre, du skal lukke enderne med voks så der ikke kan trænge fugt ud eller ind, derved sikre du at træet tørre over hele fladen samtidig. Og så er det altså to år det skal ligge før du må anvende det, det skal helst ligge på tynde strøer så der kan komme luft til begge sider. Barken skal fjernes da den er grobund for skimmel svamp.
Hvordan lukker man enderne? Jeg har læst andet steds at man kan bruge voks, men jeg er lidt i tvivl om hvilken slags og hvordan man skal anvende det. De røde Lego klodser er det tætteste jeg kunne finde på til afstandsklodser. Lige nu står de op ad gavlen på et skab. Er det vigtigt at de ligger ned?

Ifht. 6mndrs tørretid, så var det et tal jeg fik at vide af sælger (spørger lige ham hvornår det er blevet fældet og opskåret)
Den bedste opbevaring er vandret, og opklodset med nogle lister for ca. hver 30 cm, i længderetningen, så dine lister ligger på tværs.
hvis de står op risikerer du at de bliver skæve, enten den ene eller anden vej 

Du kan lukke nedetræet med almindelig bivoks (kan købes i næsten alle byggemarkeder) og du skal sørge for at få barken af, da den giver grobund for alskens små dyr og svampe.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak... er der en speciel teknik til at fjerne barken, da den stadig sidder ret godt fast?
Skal man forsøge også at få bivoksen ned i alle de små revner der allerede er opstået eller kun på enderne?
Hvis du gerne vil bevare kanten under barken lidt rå, kan du med fordel bruge et stemmejern og "vippe" barken af med... tag dig god tid, du skal alligevel sidde og kikke på at træet tørrer den næste lange tid 

Bivoksen kan med fordel varmes i vandbad, så den bliver flydende, så kan du let "male" den på endetræet med en pensel.
Du skal ikke gi' den noget på fladerne, med mindre du vil bruge voks på det færdige bord...  For så skal der slibes som en sindsyg for at få voksen af igen, og træet skal jo også tørre, så hvis du forsegler hele træet kan det jo ikke tørre 
  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Voks er sikkert det helt rigtige til at lukke endetræet, men har du alm hvid trælim ved hånden kan den da også gøre det er min erfaring.
Ja det er bivoks du skal bruge, det billigste er hvis du kontakter en biavler butik / forening og spørger efter rester. Da du alligevel skal smelte det betyder det ikke noget det er rester
Har nu også fundet ud af at de er fældet i januar 2013 og opskåret i december hvis dette gør en forskel. Har købt flydende bivoks i flugger nu, så håber det virker. Skal man være forsigtig i ikke at få det på andet end enderne, så det ikke misfarver enderne?
Det er nok den flydende bivoks du har købt, problemet med den er at der skal rigtigt mange lag på før der bliver tæt, det var jo derfor at du skulle købe bivoks hos en forhandler der sælger den slags der skal smeltes før den kan bruges. den du har købt er til at behandle selve træ over fladen med.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også