Støbe vandtæt kælder/ Skrånende grund mod havet.

Hej med jer,
Jeg er i den meget spæde startfase på et spændende projekt.
Jeg har et gammelt hus fra 1960 der skriger efter en ordentlig ombygning. Evt nedrivning og start helt forfra.
Hvis det ender med nedrivning er jeg interesseret i at udbygge den eksisterende kælder (nuværende 30m2 med elendig lofthøjde på 2,1meter)
Grunden er på kun 600m2 og skråner så kælderplanet åbner sig op mod havet og jeg vil gerne udnytte dette i højere grad
Jeg har læst en masse om kælderkonstruktion og jeg har fundet ud at at det er meget omstændigt at lave en fuldstændig tæt konstruktion men at det ikke er umuligt når der følges en detaljeret plan med nøje kvalitetstjek i de kritiske faser.
Da vi havde besøg af Bodil i december stod vandet 30 cm fra kælder gulvet som er placeret i kote 2.0, der kom ikke vand ind men det var tæt på, så dette skal tages med i overvejelserne. Enten skal der monteres 100% vandtætte døre og vinduer mod vandet, ellers skal denne del af huset bygges så evt havvand ikke kommer til at gøre skade og der skal etables en pumpe der kan fjerne det igen. 

Hvor tæt på skel vil det rent fysisk være muligt at udføre denne kælder støbning? Der er meget ringe adgangsforhold til grunden, der er kun én passage på 4 meter som ikke kan udvides. Det kræver god plads at bygge forskallingen hvis denne laves i træ, men jeg har også overvejet at bruge et system ala: http://www.isobyg.dk/detaljer/kaelder - et sådant system gør det umiddelbart lettere, men da det er kritisk med en vandtæt konstruktion er der en vis usikkerhed i at det ikke er muligt at gå betonstøbningen efter og lave evt. rep inden ekstern membran påføring osv.
Jeg er klar over det bliver vanskeligt at fjerne jorden osv men det er også en del af udfordringen, men input ønskes :-)

Kælderen ønskes at komme til at fremtræde som et alm. beboelsesplan med 2,5m+ lofthøjde og planet skal isoleres så det kan inddrages rent arkitektonisk uden at skulle aflukkes pga varmetab osv (dobbelthøje rum, lysskakter, åbne trappeforløb osv) jeg er ved at undersøge om det er muligt at hævet huset så kælder lofthøjden kan opnås, hvis ikke må der graves ned hvilket vil resultere i kældergulv i kote 1,5 eller lavere og det giver endnu mere fokus på strategien for stormflodsscenarier som beskrevet ovenfor.

Jeg håber at kunne få lidt snak igen ang. dette projekt så jeg kan blive lidt klogere på det rent byggetekniske i denne udfordring.
 

:
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste du kan gøre er at lade fagfolk om opgaven og en ingeniør til at beregne tingene. Der skal sikkert også en snak med de lokale myndigheder til når du vil udvide og ændre bolig arealet.
Skrevet af Håndværkeren på 02 feb 2014 10:17
Det bedste du kan gøre er at lade fagfolk om opgaven og en ingeniør til at beregne tingene. Der skal sikkert også en snak med de lokale myndigheder til når du vil udvide og ændre bolig arealet.


Hej Jørgen,
Tak for dit input.
Jeg skriver herinde på LDS fordi byggeri er min interesse, og jeg ønsker at snakke om fremgangsmåden for et sådant projekt. Jeg er klar over der er mange specialopgaver involveret, derfor antog jeg at det kunne være spændende at diskutere herinde.
I denne spæde fase prøver jeg blot at skabe et meget præcist overblik  inden jeg evt. sender projektet i udbud. Der er også den mulighed at grunden er for kompliceret at bygge på at jeg bare moderniserer huset og rykker videre, men i første omgang vil det da være fedt at få snakken i gang!

:

Bare min ydmyge mening om byggeri tæt på vandet !

Jeg ved godt at det er meget efter tragtet at bo så tæt på vandet, at man nærmest kan åbne vinduet og klappe vandet. Men jeg forstår bare ikke hvad der er så tiltrækkende !

Bygger du lidt længere oppe på grunden får du jo fordelen ved at have en køn have, at se på hvorefter horisonten / vandet bliver en interessant del af udsigten. Det må være noget dyrere at bygge så tæt på vandet og rent energi mæssigt temmelig uhensigts mæssigt. Der ud over er der jo netop det at der en gang imellem bliver højvande hvilket heller ikke er til husets fordel, så ville det være smartere at bo i en rigtig husbåd. ( ikke bare en klods af en flåde med en grim bygning på, men en båd af en passende størrelse )

Din adgangs vej er rigelig til at selv store maskiner vil kunne komme ind på grunden, der har jeg da som kranfører i sin tid set værre adgangs veje.

Der er jo også den fordel at er man som jeg båd ejer, ville det da være lækkert om jeg kunne slæbe båden op foran huset når den skal på land om vinteren, og fordelen ved at jeg så altid lige kunne smutte ud og rode lidt i den. Men det er så en helt anden snak

Hej igen Jørgen,
Det er super med nogle inputs og jeg tænker over hvad du skriver omkring placering på grunden. Det der kan forvirre er nok at mit projekt egentligt er et ét-plans hus, men det jeg funderer over er at gøre det til et to-plans, hvor den gamle kælder komme til at skifte karakter så det bliver et reelt plan.
Dine tanker om at rykke tilbage på grunden kan fint være en mulighed for det øverste plan, sådan at haven er placeret ovenpå den nye kælder hvorved der så kan trækkes rigeligt med ovenlys ned igennem åbninger i haven.
Men uanset hvilken vej projektet går vil der være et 5m bredt plateau foran huset i kote 2.0 som vil fungere som en lavere beliggende terrasse, dette skyldes nogle byggelinie restriktioner. Dette rum har jeg også tænkt som et sted hvor man kan have en lille RIB liggende ;-) Foran dette, er der yderligere 5m kystsikring foran grunden.
Der er også restriktioner på højden af bygningen så jeg kan ikke bygge en etage mere på i stedet for kælderen. og kælderen har også den fordel at det er 'billige' m2 i forhold til beskatning.

Godt at høre adgangsvejen er bred nok.

:
Annonce
Kælderen skal du ikke genbruge af hensyn til din økonomi. Jeg vil mene at du skal bygge tilbage på grunden så du får haven med i udsigten og huset skal placeres så du får størst mulig plads mod syd til have. Der er ikke noget ved det hele vender mod nord og bliver skygget ned af huset.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Øh hvor fra ved du at kysten vender mod syd Faihgt
Klik >> Opdateret plan

Tak for input, Jeg har lige smidt en opdateret plan op med nord orientering og aftensol. Grunden har nogle meget bestemmende faktorer for placeringen af det endelige hus. For eksempel så er det spot med aften sol ret afgørende.
En anden ting er den eksisterende kælder, det er ikke meningen jeg vil integrere den, jeg har indtegnet den for at vise hvor udsigten fra kælderen kan opnås. Den ligger så langt ude med vandet som den kan komme til. Hvis kælderens yderste placering ikke beholdes vil pointen med at den skal åbne sig mod vandet gå tabt.

:
Hvis du bygger det nye hus længere tilbage, skulle der vel ikke være nogen hindring i at lave en "tunnel" frem til kælderen, den bliver så godt nok længere /dybere men et par rum extra kan man vel altid bruge
Skrevet af Håndværkeren på 03 feb 2014 10:23
Hvis du bygger det nye hus længere tilbage, skulle der vel ikke være nogen hindring i at lave en "tunnel" frem til kælderen, den bliver så godt nok længere /dybere men et par rum extra kan man vel altid bruge


Ja det kunne jeg sagtens, men jeg synes det vil være bedre at have ny udvidet kælder under hele haven i stedet så der kan trækkes lys ned osv.

:
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis