El om bord

Jeg er ved at "renovere" elsystemet på vores båd, men kunne godt tænke mig at høre om der er nogen gode råd til VHF.

Jeg overvejer at koble den direkte på batterierne over en hovedsikring, eller umiddelbart efter hovedafbryden.

jeg vil helst undgå at koble den over kontaktpanel eller sammen med andre forbrugere.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er faktisk ret almindeligt at man kobler sin VHF på et selvstændigt kabel direkte til akkumulatorerne, naturligvis med en afbryder og sikring imellem. Der kunne jo ske det at elsysteme ikke virker af en eller anden grund, så er du sikret ved at have en direkte forbindelse. en anden ting er at når du trækker nye ledninger så brug en stor kvadrat på ledningerne og i forskellige farver så du kan se hvad der er plus og minus.
Hej.
Skal den radio ikke have selvstændig forsyning, altså egen akku, eller har det noget med bådklasser at gøre. Sådan lavede vi det på en minestryger, Ø-klassen, for nogle år siden.

mvh

varmetossen

Hej.
Var så lige i reolen, og har 'Meddelelser fra Søfartsstyrelsen' omfattende skibe til særlige formål, bevaringsværdige skibe m.v. og det omfatter sejladsområder, skibets formål og brug og er en større historie.
Jeg vil anbefale at søge under Søfartsstyrelsen.
Om ikke andet for at få gode ideer til sikkerheden.

varmetossen

Styr dig nu lige lidt Klaus, på lystbåde har man altså ikke plads til extra batterier, især sejlbåde tænkes der meget over vægten og en akkumulator er ikke af de lette ting om bord. Jeg ved godt at der på erhvervs fartøjer skal være en særskilt batterikasse og at denne skal befinde sig i dækshøjde, det er dog ikke altid at det er tilfældet.
Hej.
Det gælder nu ikke kun erhvervssejlads, og reglerne er sat op for at imødegå værst tænkelige situation, og den kan sagtens være at batteriet ikke er blevet ladet, og så er det rigtig godt hvis radioen har sit eget batteri. Det skal så kunne drive VHF'en i 6 timer.
Vi har ikke oplyst type båd og brug, men alle vil vel gerne have størst mulig sikkerhed.
Kun derfor

varmetossen

Annonce
Så vil det da være meget nemmere at anskaffe sig en håndholdt VHF der er jo batteri indbygget, i øvrigt er det meget få steder i Danmark du ikke kan bruge din Mobil tlf. Jeg har da ligget ude midt i Kattegat og snakket med min Bror på Sydfyn via mobilen !
Ikke helt seriøst
Held kan jo etableres som en fast installation.

Finnband
Tak for jeres svar. Jeg tror det bliver direkte på akku over en sikring, og så overvejede jeg egentlig at sætte en ekstra akku ind til forbrug på en parralelforbindelse med afbryder, så det virker som backup samtidig....
Sæt sikringen så tæt på batteriet som muligt, så mest mulig af kredsen, er beskyttet med sikringen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis