Rustikbrædder i skur "popper" ud

Hej,

har monteret rustikbrædder 125x19 i et skur men der er brædder har givet sig og poppet ud som kan ses på billedet her:


har monteret det med 50mm stifter? disse


Nogle der kan forklare hvad jeg har gjort galt. har skudt dem i fordybningen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ku godt være fordi at brædderne efter opsætning har suget lidt fugt til sig.. Ærgeligt nok..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er helt sikker på at det skyldes fugt.
Brædderne har tilsyneladende været for tørre da du monterede dem.
Jeg har oplevet noget ligende med et skur ude i haven. Beklædte det med profilbrædder som var pænt tørre.
Inden jeg fik det hele afsluttet kom der et regnskyl om aftenen/natten. 2 dage efter bølgede brædderne gevaldigt, og flere steder var skruerne (4x50mm) simpelthen knækket fordi der har været så meget tryk på...
Det er fugtighed , udluftning vil nok hjælpe , men brædderne er også sat for tæt sammen , de skal have mulighed for at arbejde..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Netop fugt.
Måske har du ikke givet plads nok i længde retningen, og så vil de prøve at arbejde i bredden 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hmm tror vi har banket et for tæt op da vi gjorte det ret omhyggelig vidste ikke man skulle efterlade lidt så det kunne arbejde. tænkte ikke så meget over det dat man satte det om...træls... kan det også have noget sige at jeg brugte 1.2 søm...har kigget lidt i forumet og kan se at der anbefales noget tykkere 1.6 eller lign. så sømmet har været for smalle og ikke kunne holde på bræddet`
Annonce

Om du kan/vil kan du tage din loftbeklædning ned, og starte forfra.

I længderetningen er det forsvindende lidt de vil svinde/udvide sig, (tangentialt) i bredden (radialt) vil de "arbejde" svinde/udvide sig efter fugt i omgivelserne.

Lav evt. en lille klods at holde på når du montere dit loft igen, så de får ca. 2 til 2½ mm luft i mellem fer/not det vil forhindre at loftet igen vil komme til at se sådan ud igen.

Alternativ til dykkere kan du bruge klammer (U formede) til at hæfte loftet op med. 

PS Dine stifter er i alle tilfælde lange nok.

Lav lidt luft imellem væg og loft 5 - 10 mm (det vil evt. blive dækket af en skyggeliste)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Always på 31 jan 2014 21:48

hmm tror vi har banket et for tæt op da vi gjorte det ret omhyggelig vidste ikke man skulle efterlade lidt så det kunne arbejde. tænkte ikke så meget over det dat man satte det om...træls... kan det også have noget sige at jeg brugte 1.2 søm...har kigget lidt i forumet og kan se at der anbefales noget tykkere 1.6 eller lign. så sømmet har været for smalle og ikke kunne holde på bræddet`


Jeg ville bruge klammer, de holder meget bedre. Men lav større afstand mellem brædderne, for er der ikke plads til at de kan udvide sig, buler de alligevel.

Nu er brædderne jo fugtige, så laver du det om nu, med god afstand, risikere du de kommer til at gabe, når de bliver tørre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis