Valg af maling til stuk

Hej Lav- det-selv folk.

Jeg er stødt på et lille problem som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har for nyligt malet loftet i min lejlighed og skal til at sætte en fin lille stuk op. Jeg har nu malet stuklisterne 2 gange (og vil male dem en tredje gang monteret), men når jeg holder dem op til loftet er de meget blankere end selve loftet. Jeg har brugt samme saling til stuklisterne som til loftet, endda fra samme bøtte, men er det her jeg har dummet mig? Jeg har gået ud fra at man bruger samme maling til loft som til stuk. Tager jeg fejl? I så fald, hvad maling skal så bruges? Der er ikke bare tale om nuanceforskel. Der er en markant forskel.

Til info, så er loftet betonloft og malet 3 gange med Dyrups Dekstrem loftsmaling mat. Stuklisterne er i hvid polyuretan og altså malet 2 gange indtil videre med samme maling.

På forhånd tak for hjælpen.

/Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet ligger i at dit beton loft suger en del af malingen, det gør listerne ikke, så jo flere lag jo blankere ! Du skulle jo have brugt en halvmat !
Kan det virkelig have så stor betydning? Betonloftet er ikke malet fra rå beton, men på ældre filt/væv der var hvid i forevejen.

Jeg vil selvfølgelig gerne undgå at male loftet igen, så kan man så maling med endnu mindre glans end den jeg har brugt? Der står glans 2 på bøtten.
Hej Rasmus.

Det lyder sørme mærkeligt, har malet polystyrenstuk hundredvis af gange med loftmaling og det er altid blevet perfekt, så dit materialevalg er fint...
Har godt nok aldrig prøvet Dyrups Dekstrem Loftmaling, men det er med garanti et rigtig fint produkt...

Står stukkene ens i glansen eller er de mere blanke nogle steder end andre?

www.malermester-hansen.dk
Hej Martin.

Jeg har ikke den store forstand på malingens kvalitet, men når malingen kommer fra samme bøtte kan det vel være lige meget hvor god eller dårlig kvalitet det er. Det vil vel blive lige flot eller grimt ud fra malingens kvalitet når det er fra samme bøtte!!??

Stukken er fint ensartet og samme farve alle steder. Kan det have noget at gøre med at jeg har brugt rulle på loftet og pensel på stukken så overfladestrukturene er forskellige??
Dyrup laver kun gode produkter så det er med garanti helt fint, og ja når du bruger samme bøtte bør det være ens om det så var fra Harald Skrald

Pensel og rullestruktur gør lidt, men umiddelbart ikke så meget som det lyder til at være i dit tilfælde...

Prøv lige at tage et stykke pap eller mdf eller lignende og rul det over et par gang og test det imod dit loft, du kan eventuelt tørre det imellem lagene med en hårtørrer
På den måde kan du udelukke om det er pensel/rulleforskelle, hvilket jeg tvivler meget på...

www.malermester-hansen.dk
Annonce
God ide Tak. Det prøver jeg sku lige... Måske malingen har taget skade af en eller anden grund og derfor ændret nuance...
Har aldrig prøvet at det er sket, men det var også min tanke...

www.malermester-hansen.dk
Er lidt nysgerrig...
Fandt du ud af om det var malingen den var gal med?


www.malermester-hansen.dk
Nej ikke helt, men er måske på sporet af noget. Jeg malede et par gange med tykke lag på et stykke mdf, og det ligger nu og tørrer færdig. Det ser umiddelbart ud til at have den samme nuance som loftet, så måske stuklisterne bare skal have et par gange mere. Jeg skal nok skrive hvad det ender med
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også