Køleskab sveder indvendig

hejsa

Jeg har et køleskab, hvor den  sidste år havde problemer med køle ned. Den var begyndt og svede indvendig. Den havde vanddråber på bagvæggen indefra. Så havde vi en tekniker på besøg som konkluderede at hullet til vandslangen var tilstoppet , så hældte han noget vand i hullet via en sprøjte, da fik jeg så lov til betale 700kr for 7 sekunders arbejde.

Nu er den begyndt at gøre det igen , altså svede. nogen gang når jeg åbner køleskabet og ser så kan jeg se at vandr-dråberne til tider er flydende ellers er de frossent. Det undrer mig at jeg ikke kan høre komprosseren at køre.

på forhånd tak
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træk køleskabet ud og afmonter slangen, så er den lettere at rense. Hæld evt. lidt kogende vand gennem hullet inde i køleskabet, efter du har monteret slangen igen.
Hvis proppen er meget genstridig forsøg med nogle piberensere eller lignende.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Hvad er det for et køleskab og hvor gammelt er det..................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Første gang da den fejlede var den 2 år og en uge gammel , nu er det blevet 3 år, kan ikke huske model nr på den nu
Opdatering ; jeg træk køleskabet helt frem og kontrollerede slangen helt. Endte også med føre en ledning igennem slangen. Der var en lille smule skidt men det var ikk blokeret. Så tjekkede fryse delen og der var overraskende meget is så den fik lov til blive afrimet godt og grundigt. Nu har jeg sat så ledningen til og så hører jeg den savnede komperessor lyd.

Så er den ged barberet og holder længere. Og ja man skal afrime tit
Næste gang kan du nøjes med en piberenser for enden af et stykke ståltrådsnet inde fra køleskabet gennem drænhullet.

 

Hej.
Det kan også tænkes dørlisten ikke slutter het tæt.


 varmetossen

For det er faktisk lige så vigtigt at vaske dørlisten af med lunkent vand lige så tit som du afrimer, ellers vil den blive fyldt med skidt og bliver også stiv efter hånden så den ikke slutter tæt.

Ting der giver kondens i et køle skab er hvis du sætter varme ting der ind, gryder potter og pander har intet at gøre i et køleskab og slutter døren ikke tæt kommer der endnu mere kondens der så bliver til vandråber bag i skabet. Det er også vigtigt at man tager tingene ud og lukker igen med det samme, så temperaturen i skabet ikke når for højt op.

Havde en bekendt for mange år siden der mente at han sparede strøm ved ikke at tænde lyset i køkkenet når det var mørkt, han åbnede køleskabet for der var jo kun sådan en lille pære der inde og den kunne da ikke bruge ret meget strøm.

Temperaturen har ligget omk 12 grader. Nu har jeg sat den til max og laver en måling igen senere
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis