Reparation af pudset loft inden opsætning af gipsloft


Hej LDS'ere.

Mit første indlæg efter dog at have læst forummet i lang tid - så først lidt baggrundshistorie:

Jeg er lige flyttet i en gammel bungalow fra '37 med stueplan og kælder samt en 25 m2 tilbygning/stue med fuld kælder fra '94. Den gamle ejer på 75 år var tømrer/snedker og boede her i over 30 år, men ALT er lavet uden hensyntagen til finish og god håndværksmæssig skik, både mht. el, vvs og tømrerarbejde. Løsningerne har sikkert ikke været ulovlige på etableringstidspunkterne, men hold nu kæft, hvor ser det ud, især når man får revet noget af lortet ned.

Men hvem gider også købe et istandsat hus, hvor man ikke skal lave noget selv og ikke har undskyldninger for at købe en masse nyt værktøj, eller hvor stilen ikke falder i ens egen smag? 

Jeg har i stueplanet revet de gamle, sænkede profillofter ned, og jeg vil skrue nye gipspladelofter direkte op i de gamle, pudsede lofter med passende skruer, så jeg rammer den gamle forskalling. De de gamle pudslofter er med mange huller og skader og er den eneste dampspærre, der er, smider jeg en ny dampspærre op under de nye gipslofter for at være på den sikre side. 

Lidt sjovt kan jeg nævne, at i tagrummet er der blot lagt aviser (fra 1937) oven på træforskallingen, og derpå er så lagt ca. 5 cm. af... ja, det ligner spagnum. Jeg tænker, at det er den originale "isolering" fra 1937 - gjorde man sådan? Derpå er så i formentligt i 60'erne (igen er der aviser, her oven på spagnummen, og fra '67) lagt 100 mm glasuld - som man ikke har skåret til, så der er mellem 2 og 4 cm frirum på hver side af isolering og spær. Og jo, vi planlægger at skifte isolering næste år 


Mit spørgsmål går dog på, hvad jeg skal/bør gøre ved de steder, hvor der er faldet større områder puds ned omkring den nye og større loftstrappe/-lem, jeg har savet hul til og sat op?

På hver side af lemmen er der ca. 30-40 cm ud til væggen, og der er faldet puds af stort set omkring hele lemmen, og særligt på den ene side er der faldet meget af, og resten dér omkring sidder ret løst. Jeg kan se, at metaltråden, der skulle holde stråene og puds dér, er rustede væk ét sted pga. en gammel fugtskade - der er ikke længere fugt.

Da mine gipsplader skal have pudslaget som underlag, er jeg jo nødt til enten at genetablere pudslaget de manglende steder, eller helt fjerne og udskifte pudslaget omkring lemmen med et andet materiale - jeg ser ikke nogen fornuft i at pudse det op på ny, for blot at dække det til med gipsplader bagefter.

Så hvad vil være den bedste løsning? 

Jeg prøver lige at vedhæfte et foto:
(ledningen er blot midlertidigt loftslys)



Med mange LDS-hilsner, og undskyld den lange tråd

Mandrup
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smid da lige en gang forskalling op som du sætter gipsplader op på?
Og forskallingsbrædderne kan du bare klodse op hvor der er hul fra det nedfaldne puds?
Sådan havde jeg gjort tror jeg

www.malermester-hansen.dk
Enig. Jeg har også gjort det med forskalling direkte på pudsen. Det gjorde det muligt at rette skævheden på loftet og lave nye elinstallationer på den rigtige side af dampspærren uden at gennembryde den. Ja, det tager 22 mm mere af rummets højde, men det ser ikke ud til du mangler højde.
Hvis du ikke har et helt ret underlag til din gips, er det meget vanskeligt at spartle det pænt uden at samlingerne kan ses - ved jeg af bitter erfaring, da jeg skruede gips direkte på en skråvæg ved min trappe, da jeg ikke kunne tage af lofthøjden dér.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Super, tak for respons - jeg smider en gang forskalling op og retter det til. Og ja, loftshøjden er fin, ca. 2.60 meter.

Jeg har i samråd med min elektrikerkammerat valgt at klippe alle de gamle, fuskede el-installationer fra el-tavlen og trække nye kabler (el, antenne, netværk) til alle rum fra tavlen i kælderen. Vi går derfra gennem etageadskillelsen og op på loftet via hulrum i en gipsvæg, så f.eks. lampeudtag i loftet i den omhandlende gang vil komme ned fra loftet, hvorfra jeg vel kan tætne/reparere dampspærren igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også