Radiator banker og banker

Hej Lav-det-selv.

Vi har et stort problem med en radiator.

Vil starte med at sige, at den er i stueetagen og vi også har en 1. etage med radiatorer, så det er noget med at der ikke går luft i de nederste?

Den begynder pludselig at banke, altså sige BANG, BANG, BANG, som om der er en der står og banker med en hammer på den. Enten starter der med at være kort tid mellem hvert bank (et par sekunder) og så går der længere og længere tid ELLER så starter den med at banke meget langsomt og så hurtigere og hurtigere. Det varer typisk 10-30 minutter, og så går der typisk et par timer før den gør det igen.

Radiatoren står altid på samme temperatur (2 på termostaten), men jeg har på fornemmelsen at den starter med at banke når der løber varmere vand igennem radiatoren for at komme ud til at andre radiatorer. (Dog kun en fornemmelse, jeg har ikke forstand på det :-)).

Det er helt umuligt at sove på værelset, da BANGene er så høje, man vågner flere gange om natten. Det er forresten værst om natten.

Man plejer at kan stoppe banken ved at give radiatoren et ordentligt spark, men et par timer efter begynder den igen. Jeg har også prøvet at slukke radiatoren helt, men den gør det allievel, igen fordi der skal løbe varmt vand igennem den, for at komme ud til andre radiatorer.

HJÆLP!!! :-(

Mvh.
Kenneth
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det et enstrengs anlæg , det brugte man i centralvarmens barndom , der må være luft i anlægget , er der ikke luftskruer på radiatorerne..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej Svend.

Jo der er luftskruer, men vi fik afvide at hvis det er et 2-plans hus, så kan der kun være luft i de øverste. Og da denne radiator er i stueetagen, så tænkte vi at det ikke kunne være luft.

Tror du det ville hjælpe at lufte ud i alle radiatorer i huset?

Mvh.
Kenneth
Hej.
Der skal ikke vand gennem radiatoren for at give varme til andre. Hver radiator aftager varmt vand og afgiver dermed varme for sig selv.
Hver del, der løber vand igennem kan der være luft i. Det er der fra starten, når der fyldes vand på og så skal alle radiatorer luftes ud.

mvh

 varmetossen

Hej.

Tak for svarene.

Jeg vil prøve at lufte alle radiatorene ud.

Mvh.
Kenneth
Skrevet af Klaus Lundstedt på 30 jan 2014 11:19
Hej.
Der skal ikke vand gennem radiatoren for at give varme til andre. Hver radiator aftager varmt vand og afgiver dermed varme for sig selv.
Hver del, der løber vand igennem kan der være luft i. Det er der fra starten, når der fyldes vand på og så skal alle radiatorer luftes ud.

mvh
Jo ...hvis det er et enstrengs anlæg , så løber der mere vand igennem når der er åbent for radiatorerne , der løber kun et rør op gennem ejendommen og så er radiatorerne monteret på røret , med et tyndere rør imellem top og bund af radiatoren............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Det er da rørene der udvider sig er jeg ret sikker på.
Når temperaturen ændrer sig (som følge af fx. natsænkning) enten op eller ned, betyder det at rørene enten trækker sig sammen eller udvider sig i små ryk -> lyder fuldstændig som en der banker på radiatoren.

Jeg synes aldrig jeg har oplevet at dette ikke sker i et eller andet omfang, mit bud er at man enten skal vænne sig til det, ellers tjek hvor stramt rørene holdes fast. Hvis man har mulighed for at løsne fastholdelserne lidt, vil det nok hjælpe. Men jeg er ikke VVS'er
Det lyder som om det er spændinger der udløses ved temperatursvingninger i radiatoren. Det stemmer overens med din forklaring om at det typisk er når den bliver varm/om natten hvor den typisk skal afgive mest varme.

Det kan være rørene der giver sig, men hvis det er en gammel radiator kan det også sagtens være den der er problemet. Hænger radiatoren på metalophæng (metal mod metal). De nye radiatorer jeg har set har en metalophæng med en lille plasticdims på, så der ikke er metal mod metal. Hjemme hos os har vi en enkelt radiator som kan give nogle dunk - og den hænger som den eneste på metalbeslag uden plasticdimser imellem - godt den snart skal udskiftes .

Jeg tror du kan afhjælpe problemet ved at sikre at vandrørene ikke går i spænd og så udskifte din radiator til en ny radiator/konvektor med fornuftige beslag.

Hej Kenneth!

Det er som oftest en af to ting, som giver bankende radiatorer.

1. årsag:
Luft i radiatorerne.
Løsningen er at udlufte alle radiatorerne. Der kan sagtens være luft i de nederste radiatorer. Faktisk kan de fungerer som luftlommer, der holder på luften. Derfor bør du altid starte udluftningen nede fra. Jeg har lavet en guide til, hvordan du udlufter dine radiatorer: http://vvsviden.dk/udluft-radiator

2. årsag:
Dine radiatorbeslag mangler gummi/plastindlæg.
Når dine radiatorer bliver varme, udvider de sig, og når de køles ned, trækker de sig sammen. Hvis ikke der er gummi/plastindlæg på dine radiatorbeslag, kan det give bankelyde, fordi radiatoren gnider sig frem og tilbage i jernbeslagene. (jern mod jern)

Det kan løses ved at afmontere radiatoren, lægge et tyndt stykke gummi i beslagets riller og derefter montere radiatoren igen. Alternativt kan man garanteret købe indlæg til radiatorbeslag hos sine lokale VVS'er, eller på en af de mange webshops.

Hej til den forsinkede svarer.

Nu du opkaster dig til expert i disse materier skal du nok grave dybere i erfaringsgrundlaget, hvis der er et.

Rør i klemme afgiver ikke så kraftige bank. Har selv en radiator der snakker når temperaruren ændres og ved godt hvordan det lyder.

Jeg har også oplevet det samme som trådstarters problem og beskrivelse. I det tilfælde var det omvendt tilslutning af frem og retur i forbindelse med termostat. Ellers siger den såmend ikke noget hvis det er en simpel regulator.

mvh


 varmetossen

Øh - sidder lige og prøver at finde løsningen på en bankende radiator
Men jeg bliver lidt forvirret på denne side, når jeg kigger på de nyeste svar til ham der har stillet spørgsmålet.

Mener Klaus Lundstedt at det som vvsviden.dk skriver (også i 2015) er forkert?
Jeg har nemlig prøvet at udlufte radiatorerne, uden det store held (der var ikke meget luft i systemet) og tænkte at tippet med "gummi" kunne prøves?
Det lader ikke til at Klaus Lundstedt giver meget for det, eller?? Men han skriver også om rør i klemme, omvendt tilslutning og regulator??
Er rådene fra vvsviden ikke gode? eller er det slet ikke det Lundstedt kommenterer på??? pls hjælp en forvirret!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis