Værktøj til at fræse noget træ?

Hej.

Jeg har nogle lister som jeg skal fræse i bagenden, så at der er plads til at lægge nogle lydkabler inden i.

Jeg har indtil videre brugt en hobbykniv til dette arbejde, meeeeen det er en langsommelig proces.

Hvad kan jeg ellers bruge, som gør mit arbejde lidt nemmere?

Træet er mdf.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En overfræser.. Og så måske et fræsejernssæt. Den kan du kun blive glad for. Den kan også lave runde kanter osv på fremtidige træ projekter.

http://www.harald-nyborg.dk/p8092/bosch-overfraeser-pof-1200-ae


 

En overfræser kunne godt være et bud, men en håndrundsav kan også bruges, hvis du indstiller dybden til ikke at save helt igennem. Det største problem med den slags er opspænding af emnerne.
Der findes jo færdige fodlister, der er beregnet til at føre ledninger i.

Men eller vil en fræser kunne gøre arbejdet, men som andre siger så kræver det at du kan spænde det ordenligt fast, samt være opmærksom på at det sviner helt vildt, og støv fra mdf er usundt at indånde, så ud i det fri, eller en garage og på med en maske 

Du kan selvfølgelig lave den ultimative løsning.... lav et fræsebord, hvor fræseren er fastmonteret og du fører emnet igennem. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej alle. tak for svar.

Det virker måske lidt som overkill, med en overfræser til mit behov. Jeg har måske 3 lister, som jeg skal skære til.

Evt. noget manuelt værktøj som kan gøre det?
Tjaa, et ordenligt slebet stemmejern i den rigtige bredde ville kunne bruges

MDF er rimeligt blødt, så det skulle ikke være så svært, måske kunne du lave en slags "høvl" af et stemmejern sat fast i et par klodser, så du kan "høvle" uden at skulle bekymre dig om side retningen.

Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ellers kan en rundsav bruges til at skære nogle paralelle spor ad nogle gange, i den ønskede dybde (højde på klingen om rundsav bruges)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hvad med en vinkelsliber med flap-skive? den kan lidt af hvert, sådan en. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis