Bosch PKS 18 LI Akku rundsav savklinge "jammer"

Hej LDS.

Her min første post.

Jeg har lige købt hus og har i den forbindelse købt en masse nyt lækkert Bosch Akku værktøj (Grøn serie).

Senest har jeg købt en Bosch PKS 18 LI Akku rundsav (min første rundsav). Jeg har ikke erfaring med andre rundsave og har ej heller anvendt rundsav før.

http://www.bosch-do-it.com/dk/da/gor-det-selv-folk/v%C3%A6rkt%C3%B8j/pks-18-li-3165140743266-199884.jsp

Senest har jeg skulle skære noget MDF (16mm), hvor jeg erfarede at klingen på saven "jammede" (stoppede). Jeg fik gang i saven igen, ved at slippe knappen, repositionere saven i savrillen og køre videre.

Saven "jammede", eller stoppede ca. 2-3 gange under savning af denne MDF. Er det fordi jeg har presset saven for "hårdt", som så har medført at klingen kom i spænd og dermed stoppede og er dette normalt for akku rundsave. Eller kan jeg have en defekt rundsav ?

Vil jo ikke mene, at jeg blot ved at save en MDF plade burde kunne komme ud for at saven pludselig stopper - omvendt, er jeg lidt usikker på om min savteknik med rundsaven er OK, eller om jeg skal lade rundsaven lave arbejdet og ikke presse den så hårdt.

Skal bare sikre mig, at jeg ikke står med en defekt rundsav, så gælder det jo om at få den byttet.

Mvh Anders Pier
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lade saven klare arbejdet. Hvis du presser går klingen ned i hastighed og til sidst i stå.

Hej og velkommen her på siden

Nu er der ikke så meget power i sådan en akku sav, så du må ikke presse den, så den falder ret meget i o/m.

Det er også vigtigt at savklingen er super skarp,  og velegnet til formålet.

Start med et frisk opladet batteri, og skift til frisk batteri, når du kan mærke, det er ved at være fladt.(er batteriet ved at være brugt, afbryder den saven)

mvh jens

Takker - vil prøve at lade "saven arb." mere og presse den knap så meget næste gang. Mht. batteriet, var det helt opladt :-)

Mvh Anders Pier
Dine klinger holder også længere når du ikke presser den så meget.


 

Velkommen til

Vær også opmærksom på at du får indstillet dybden rigtigt. En rundsav skærer bedst hvis den kun er en 2-3 mm over pladens tykkelse. Eller det er ihvertfald hvad jeg har hørt 

Men igen lad saven gøre arbejdet, og tag dig tid... jeg har selv skulle lære det, og det er ikke nemt, for man vil jo så gerne vise hvor god man er... 
Det er lidt li'som at gå fra almindelig tandbørste til elbørste, de første par dage kører hånden helt automatisk op og ned   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som pinkhenrik siger: klingen skal have så mange tænder i indgreb som muligt. Og skærevinklen bliver også skarpere hvis tænderne ikke slår vinkelret mod materialet. Og med hensyn til skæring af mdf, så er det min erfaring at hvis kører den mindste smule skævt i sporet, så klemmer træet på bagsiden af klingen og på den måde virker den som en bremse. Jeg har en alu-profil som jeg spænder fast med et par skruetvinger. Hvis der er plads til så er det en billig og effektiv løsning. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis