Gulvvarme i gulv med Slagger?

Hej,

Min kone og jeg har netop købt et hus, som vi lige har startet renovering. Vi vil installere et nyt køkken og badeværelse og vil gerne have vandbaseret gulvvarme.

Jeg planlægger at grave gulvet op selv og lægge gulvvarme, men jeg for nylig opdaget gulvet er slagger installeret. Er der et problem grave op et gulv, der har slagger og lægge et nyt gulv med gulvvarme?

Planen er at grave op omkring 15 cm af gulvet!

Tak på forhand
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej det skulle ikke være noget problem, at grave slaggerne ud.

Men 15 cm kan nu ikke gøre det.

Du skal regne med 300 mm isolering + evt. betongulv, eller flydende gulv.

Tak for svar!

Nu er det ikke hele huset som skal have ny gulvvarme, er det så OK bare at fjerne slagger i de rum hvor der skal lægges gulvvarme?

Hvad er slagger for et materiale? Er det nemt at fjerne?

På forhånd tak!

Hvis slaggelaget er gennemgående, under skillerum, skal du ikke bare grave ud i et rum.

Som Orla skriver, er slagger et materiale, der kan skride ud. (det var jeg så ikke klar over)

Lige hvordan det så skal gribes an, kunne jo være at understøbe skillerum, med en sokkel, hvor du graver og understøber et mindre stykke af gangen.

Som jeg husker det er slagger, et affaldsprodukt fra afbrænding af kul/koks i kraftværker.

Om det så skal behandles, som farligt affald ved jeg ikke?

Slagger blev også brugt til at lave blokke af (som Leca blokke)

Slagger var forløberen for de mere moderne leca-nødder. Huset BØR være bygget med indvendige fundamenter under skillevæggene, men det er langt fra sikkert.

Hvor gammelt er huset? Har du ikke nogle tegninger (ellers kan du få dem fra kommunen)
Annonce
Skrevet af je__ns på 30 jan 2014 06:14

Hvis slaggelaget er gennemgående, under skillerum, skal du ikke bare grave ud i et rum.


Tak for jeres svar ... 

Med hensyn til ovenstående ... Jeg har ikke økonomi til at grave op hele huset og lægge et nyt gulv. Så det er egentlig ikke en holdbar løsning. 

Huset blev bygget i 1964 og er en enkelt etage hus. Jeg har vedhæftet en tegning af orgininal hus, der beskriver det er konstruktion.


Jeg kan ikke læse hvad der står på tegningen, men det ligner grangiveligt at der er fundament under skillevæggene.

Det er godt nok en ringe tegning, selv for 60'ernes standard.

Hej igen... Tak for dit input!

Jeg har prøvet at læse det som står på tegningen.

Gulv ???? 7cm Batts
Opklodset Strøer på 10cm
Beton Plastikfolie
20cm Slagger
Cementgulv i udhus og bryggers
Mosaikgulv på toilet
Linoleum i Køkken
Alle indv. Skillevægge 71/2cm Siporex
Fundament Føres 90cm underterræn

Håber det kan bruges!


Tja, det ser jo umiddelbart ud som om du bare bør kunne fjerne gulv, strøer, beton og grave slaggerne ud. De ligger formentlig på grus. Hvis ikke, bliver du nødt til at grave til fast bund (ler) og efterfylde med grus til du når det niveau din isolering skal ligge i.

Graver du langs det indvendige fundament kan du være nødt til at grave jord/sand væk så du har "skrænter":



På ovenstående billede er de vægge du ser udvendige vægge og jeg kunne derfor godt have gravet tættere på, men princippet er at du ikke skal få indervæggen til at skride. Og det kræver at der er noget til at fordele trykket.
Hej Pilehave,

Super information ... 

Hvis du har flere billeder ville jeg virkelig gerne se dem ... Hvilket udstyr brugte du til at grave ud i rummet, Kango hammer eller hvad? 

Tusind tak for dit input...


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis