Hvad skærer 45grader, oppefra ned mod siden?

Hvad hedder en sådan automatisk sav som saver i 45 grader oppe fra og ned mod enten venstre eller højre?
Skal bruges til at skære fodlister til indvendige hjørner.

dvs. Lægge listen ned, og så skære den skævt? Er det smig eller kap?

Hvor får man sådan en billigst, i nogenlunde kvalitet?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en kap-geringssav du er ude efter. 

Der findes grundlæggende modeller med og uden udtræk - Dem med udtræk er generelt dyrere, og det er vigtigt at købe en i ordentlig kvalitet, da der ellers kommer slør i lejerne.
Jeg har selv en Bosch GCM-8SJ den er jeg rigtig glad for! 
Prøv også at kigge på DBA efter brugte maskiner i håndværkerkvalitet - det kan godt betale sig i stedet for en billig fra Harald Skrald.. 

Til sidst, overvej om du skal have en bord til den, det er en rigtig godt hjælp når man skal arbejde udendørs, så skal man ikke ligge nede på jorden 

Tak for svaret Kim.

Kan enhver kap/geringsav gøre det som jeg gerne vil?

Altså ikke dreje venstre og højre, men bøje nedaf 45 grader(som når en kø vælter)?

Det er så jeg kan lægge en liste fladt ned, og lave den skæring, som gør at jeg kan samle to ender i hjørnet af værelset.

Kan enhver kap/geringsav gøre det som jeg gerne vil?

Ja, de kan  fleste kan "lægges ned" 45°- 48° mod venstre, og NOGEN kan vippe til begge sider. Pris og kvalitet på geringssave hænger som regel nøje sammen, men DENNE DEWALT plejer at give fuld valuta for pengene.

En helt anden ting. Når du sætter dine fodlister op i indvendige hjørner, så overvej at skære en såkaldt kontrakel. Det er svært at forklare på skrift, men prøv at SE HER

Det løser problemet med skæve vægge, og lægger du en stribe acrylfuge på endefladen og limer dem op, så ligner det en million på ganske kort tid.



 

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hey Regmos.
Det lille trik kendte jeg ikke, det var en af de bedre... TAK.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det lille trik kendte jeg ikke...

Det har ellers nogen år på bagen

Det fede er, at man kan lave det hele med en stiksav, hvis man øver sig lidt. Så slipper man for at slæbe geringssaven med ind

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Tak for svarene.

Smart trik. Jeg har dog bølgede lister, så jeg tror ikke det trik der virker, oder was?

Hvor får man en ok billig kap/geringssav?
...bølgede lister, så jeg tror ikke det trik der virker, oder was?

Det er faktisk her du opnår den største fordel. Hvis din vægge bare er en smule ude af lod/vinkel er det svært at få bølgerne til at mødes pænt.

Jeg kan desværre ikke finde en ordentlig vejledning på nettet, men hvis du kigger HER kan du få en idé. Klik på billedet og se pkt 3.

Kort fortalt skærer du det ene 45°, holder det helt op til hjørnet, støder det andet til, tegner det af og skærer efter stregen med din stiksav. Efterlad en lille "trekant" øverst og gør som vist i videoen.

Hvor får man en ok billig kap/geringssav?

Harald Nyborg har nogen HER. Kvaliteten kender jeg ikke, men en dårlig leddeløs, halvskæv kapsav er værre end ingen kapsav, så jeg ville tage ud og se/mærke inden jeg købte noget.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Skrevet af Regmos på 30 jan 2014 14:24

Det er faktisk her du opnår den største fordel. Hvis din vægge bare er en smule ude af lod/vinkel er det svært at få bølgerne til at mødes pænt.

Jeg kan desværre ikke finde en ordentlig vejledning på nettet, men hvis du kigger HER kan du få en idé. Klik på billedet og se pkt 3.

Kort fortalt skærer du det ene 45°, holder det helt op til hjørnet, støder det andet til, tegner det af og skærer efter stregen med din stiksav. Efterlad en lille "trekant" øverst og gør som vist i videoen.


Harald Nyborg har nogen HER. Kvaliteten kender jeg ikke, men en dårlig leddeløs, halvskæv kapsav er værre end ingen kapsav, så jeg ville tage ud og se/mærke inden jeg købte noget.
Tak for begge svar. 
Jeg har købt artiklen, og forstår godt hvordan nu. Virkeligt smart. Havde jeg vidst det lidt før, var min stue måske blevet lidt pænere. Nåh, men det gør resten af lejligheden så

Jeg tror jeg vil prøve med den i Harald nyborg til 400 kr. Så meget skal jeg heller ikke bruge den, at jeg vil ofre nogle tusinde på en maskine.
Måske ender det dog, med at blive dyrt, hvis den er noget bras

Endnu en gang tak for det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis