Fjernelse af bærende væg mellem køkken og stue.

Hej Alle,

Jeg planlægger at fjerne en bærende væg mellem køkken og stue, som vist på billederne nedenfor. Muren er ikke meget tyk, men jeg er sikker på det giver en form for støtte til tags bjælker.


1.. Hvad kan jeg forvente at betale for at få en proffessional til at fjerne den bærende væg og tilføje en bærende bjælke.

2. Kan eller skal jeg gøre det selv overvejer vi har et begrænset budget?

Ser frem til at høre dine anbefalinger ...

Tak på forhånd!

Sorry for the bad Danish, I am from the UK!


Hej Alle, Jeg planlægger at fjerne en bærende... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Dine foto viser klart at det er almindelige gitterspær, som kun bærer på ydervæggene.

Væggen mellem stue op køkken er ikke bærende, i bedste fald støtter væggen kun af på gitterspærene.
Sagt på en anden måde, det er ikke spærene det støtter af på væggen, men væggen der støtter af på spærene!

En bjælke, oven på spærene, har ingen bærende virkning, på gitterspærene.

En semi-bærende væg, må være et udtryk fra en "semi- murer".
Det muren faktisk siger er at han ikke har kendskab til gitterspær.
Enten er væggen bærende eller også er den ikke bærende.

mvh

gsh
Sådanne spær plejer da at være selvbærende på ca 8 m, som der er tale om her.
Den væg ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at fjerne uden yderligere dikkedarer.
Når væggen er fjernet, kan man da lige prøve med sin kropsvægt, om man kan sætte den i svingninger. Synes man så det gynger, kan man altid lægge en bjælke oven over spærfødderne og spænde spærene i lidt forspænd fast til denne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Når du alligevel er i gang, så få flyttet de varme/vandrør der ligger ovenpå isoleringen ned under denne, så du undgår frostsprængte rør.
god pointe med hensyn til vandrørene, selv om de er til radiatoren!

 Hej Myatix !

hvordan er det gået med væggen?

Jeg står nemlig i samme situation. Et hus der er 8 meter bredt, samme gitterspær som myatix.  Det er et hus fra 1976. Væggen jeg skal have ned er 4,8m der deler køkken og stue.

Jeg ville helst undgå at sætte bjælke op. 

Jeg har lige taget billeder af hvordan spærende ligger på væggen. umiddelbart ville jeg mene de ikke er bærende.? Men når det er 8 meter de skal lægge frit fra ydervæg til ydervæg. Er det så bedst uanset evt. at sætte en limtræs bjælke op? i så fald hvad str.

 

Håber du myatix eller andre kan hjælpe mig en smule ;-)

 

Skrevet af okbyggemand på 15-12-2015 08:47

 Hej Myatix !

hvordan er det gået med væggen?

Hej okbyggemand,

Jeg fjernede muren for omkring et år siden og der var ingen problemer overhovedet. Min indre vægge var lavet af 75mm gasbeton og sad oven på betondæk uden fundiment. Hvis det er gitterspær så skulle det ikke være et problem.

Det er svært at se fra billederne fordi du ikke kan se, hvordan taget sidder på væggene. Tage et par skridt tilbage så vi kan se resten af tagkonstruktionen.

Jeg står nemlig i samme situation. Et hus der er 8 meter bredt, samme gitterspær som myatix.  Det er et hus fra 1976. Væggen jeg skal have ned er 4,8m der deler køkken og stue.

Jeg ville helst undgå at sætte bjælke op. 

Jeg har lige taget billeder af hvordan spærende ligger på væggen. umiddelbart ville jeg mene de ikke er bærende.? Men når det er 8 meter de skal lægge frit fra ydervæg til ydervæg. Er det så bedst uanset evt. at sætte en limtræs bjælke op? i så fald hvad str.

 

Håber du myatix eller andre kan hjælpe mig en smule ;-)

 

 

 

 

Hej myatix ! Tak for det super hurtige svar !
Det er lidt svært at gå længere tilbage da der ligger så mange kasser og isolering mv. 
Men har prøvet at tage et par billeder i sidderne og op.
Jeg er blevet foreslået at skyde et par nye søm i spærrerne. For at stærkne dem.
glad for at hører at du ikke har nogen problemer med det. Hvor gammel var dit hus?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis