Beregning af IPE Bjælke som overligger

Jeg håber jeg kan finde nogle herinde som kan hjælpe mig med nogle beregninger.

Vi står i den situation at vi vil have ændret 2 "dørhuller" i vores hus.

Vi har idag, mellem vores køkken og stue et firkantet hul på 1,6 m. Det vil vi gerne have forøget til et hul på 3,6 m i stedet for.
I dag ligger der en murstensoverligger over det lille hul, og den vil jeg så have skiftet med en IPE bjælke med et der kan klare et spænd på 3,6 m.

Samtidigt har vi et "dørhul" med en Bue, den bue har vi dog aldrig kunne lide, og nu skal den ned, den står imellem 2 små stuer. Idag er den 2 m, og vil bliver forøget til et spænd på ca. 3 m. her gør det ikke noget om det er en IPE bjælke, da den kan gemmes under loftet, og bredden derfor ikke er så vigtigt.

Er der nogle herinde der kan udføre en beregning på sådanne bjælke ? eller i så fald hjælpe med formler ?

Jeg har haft en murer ude og se på det, men han ville gerne have jeg selv klarede beregningener...

Jeg har vedlagt et par skitser af det som det ser ud i dag..

På forhånd mange tak for hjælpen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske kan du brug det...

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/160459
jeg havde en ingeniør til at beregne en dimension på en drager over mit vinduesparti på 4 meter.
Han tog højde for at der var 1. sal og tungt tag.
hans beregning kostede 2000 kr og han fandt frem til at jeg skulle bruge en HEB150
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er svært at sige noget konkret om, uden at have set forholdene. Du skriver f.eks. ikke noget om, hvad der er oven på den nuværende mur, og så er det helt umuligt bare at komme med et gæt. Men ud over at væggene sikkert er bærende, kan de også have en stabiliserende effekt på huset, og det er derfor ikke sikkert, de bare kan fjernes.
Det eneste rigtige i dette tilfælde er at få lavet en ingeniørberegning.
Jenshøj..
Jeg har forsøgt at vedlægger et par billeder og en plantegning, hvor det hele burde kunne ses..
Overetagen er med plankegulve, og lette vægge i gipskonstruktion
Det var en fin pejlesnor christian..
Jeg er også lidt på udkig efter en ingeniør der kan klare opgaven..
Men pt. er vi blot igang med at undersøge hvordan det kan klares..

F.eks, så ville jeg helst nøjes med en IPE bjælke for at kunne integrere den i væggen uden af skulle have en udragende bjælke
Annonce
Jeg er ikke helt på sikker om det er tilfældet, når det er en bolig, men der kan muligvis være krav til brandbeskyttelse af bjælken. Men det kan din ingeniør fortælle dig om.

Mit gæt vil være, at der ikke er noget problem i lave hullerne, når man ser på væggenes placering. Men jeg har absolut ingen fagteknisk uddannelse til at kunne udtale mig om det, så det er rent gæt.
Jeg har i øvrigt selv fået lagt en bjælke op i forbindelse med fjernelsen af en mur. Det har et spænd på omk. 4 meter, og der viste beregningen, at det krævede en HEB180. Og det kunne kun lade sig gøre, fordi bjælken understøtter en murstensvæg på 1. sal, som er med til at opretholde stabiliteten af huset. Havde det været en let væg, havde det ikke kunnet lade sig gøre - sagde ingeniøren.
jeg skulle også mure 2 søjler op med massive sten som bjælken kunne ligge af på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis