Hjemmelavet ligeløbstrappe - bøjningsstyrke??

Hej LDS'ere! 
Jeg står og skal have lavet mig en trappe - eller rettere sagt trinene. Tvivlen er primært angående materialers bøjningsstyrke, da mine trin spænder over 120 cm! Hvorfor jeg er lidt ude over de almindelige mål. Min jagt på google er nu opgivet, og jeg søger derfor noget erfaring/viden så jeg ikke selv skal prøve mig frem. Projektet/opgaven lyder som følger:

Ligeløbs trappe, opgang mellem to parallelle murer med en afstand på 120 cm. 
Trinene "fører" jeg ind i muren, så denne fungere som vange - intet problem der. 

Jeg står i en dejlig situation, hvor jeg har frit slag hvad træsort angår, men hvad hjælper det, hvis jeg falder igennem på halvvejen ;-)

Jeg søger derfor en formel, et svar eller deslige på, hvilken tykkelse jeg skal bestille trinene i, for at være på den sikre side (Jeg påtænker umiddelbart en bøjningsstyrke på 200 kg pr. trin) ?
Og ja en given træsort= en given styrke - er du så tilpas dum, at det er kommentaren, så spar tastaturet og må du have en god dag!

Til de herlige, hjælpsomme mennesker: der søges et praj - skal jeg bestille 40-50-60-70 mm godstykkelse, for at være sikker? Det kommer fra en fabrik, hvor jeg desværre ikke kan bestille mindre mængder, så det er alt af en gang, hvorfor jeg ikke vil forsøge mig frem med hjemmelige test af styrker.

På forhånd tak, og med venlig hilsen

Allan

:-)





- Terkildsen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg har ikke tabeller til en beregning, men du kan da få lidt erfaring.
Jeg har brugt et 30mm lærkebrædt som 'stillads' over 2m spænd, og det holdt fint til mine 90 kg, så jeg vil mene over 40mm er overkill


mvh

 varmetossen

Hej.
Den tror jeg på. Det skal jo heller ikke se klodset ud


mvh

 varmetossen

Hej Allan

Med lidt forbehold og uden garanti...det er lang tid siden jeg har beregnet nedbøjning af en bjælke;

Forudsætter at
a) bredden af trinene er 250 mm
b) trappen laves af egetræ (de mørke træsorter er lidt stivere)
c) træet er prima kvalitet
d) at personen træder midt på trædefladen og ikke ude ved kanten

så får jeg

30 mm tykkelse : 12 mm nedbøjning
40 mm tykkelse : 5 mm nedbøjning
50 mm tykkelse : 2,5 mm nedbøjning

NB: jeg har ikke beregnet om bjælkerne rent faktisk kan holde til belastningen uden at knække.

mvh Janus
Tusind tak for input so far.
Jeg kan også komme med mere konkrete data nu.
40 mm i Wenge træ - hårdhed 870
Eg er til sammenligning 690

Af ren nysgerrighed trinbrede på 200 mm - det bliver mere, men bare for at få en ide om hvad den ender på.
Er det bare 20 % større nedbøjning, eller kan kan det ikke stilles så firkantet op ?

- Terkildsen
Annonce
Hej igen Allan

Overså lige, at du overvejer Jatoba - så bliver tallene;

30 mm tykkelse : 8 mm nedbøjning
40 mm tykkelse : 3 mm nedbøjning
50 mm tykkelse : 2 mm nedbøjning

mvh Janus
Hej igen igen

Ja,hvis du reducerer trinbredden med 20%, så er det også 20% større nedbøjningv - dvs ved trinbredde 200 mm og Jatoba

30 mm tykkelse : 9 mm nedbøjning
40 mm tykkelse : 4 mm nedbøjning
50 mm tykkelse : 2 mm nedbøjning

jeg angiver uden decimaler, derfor tilsyneladende samme værdi ved 50 mm (2mm nedbøjning). De tal du angiver er træets hårdhed, som ikke anvendes ved beregning. Derimod anvendes træet E-modul (Youngs modulus), som jeg har fundet på nettet.

mvh Janus
Jeg frygtede også der var mere i det, end som så.
Vil du have noget indvendinger mod følgende løsning:
120 cm spænd, Wenge, 220 X 40 X 1300 mm. Det er selvfølgelig ikke et forpligtende svar :-)

Og nu skal der også lyde et kæmpe tak for din tid, hjælp og venlighed.

- Terkildsen
når du nu får planken hjem skærer du den op i lamelle og limer sammen igen. Husk af vende hver anden lamel så årene vender den anden vej hvorved du undgår at den slår sig. Det giver et stærkere stykke træ, du frigør spændinger og laver det rigtigt første gang.

Om det er 40 eller 50 mm skal jeg ikke gøre mig klog på. Umiddelbart tænker jeg at 40 mm må være nok hvis det laves rigtigt, men det er blot baseret på erfaring og ikke beregning.

God arbejdslyst.
Og hvis han nu ikke lige har mulighed for det Boso, kunne jo tænkes der var en grund til at han får det hjem i færdige mål !
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis