Montering af radiator

Hej,

Jeg skal montere en radiator og er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge.

Der er tale om en 50cm radiator hvor jeg har monteret varmedåser i væggen ½tomme.  De er monteret sådan at der ikke er megen plads til at montere ting.

Fremløb er i øverste venstre hjørne og tilbageløb i modsatte nederste ventre hjørne.

Jeg tænker: http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfoss-ventil-vinkel-ra-n-1-2-p724 til fremløb. Men det er jo til nippel inde i væggen også, hvad gør jeg der?

Returløbet skal der andet på end bare vinkel nippel i begge ender der?

Jeg kan evt tage billede af placeringen og sådan

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er du jo ude i noget hvor der skal en vvs til at lave det, og som jeg tidligere har skrevet, bor du i lejlighed, skal en vvs mand M/K lave det. Det må du simpelthen ikke rode med selv.
Det du skal tænke på er at selv om du har en indbo eller ansvars forsikring, så vil forsikrings selskabet gå ind og se på hvem der har sat radiatoren op og opdager de at det har du selv gjort, kommer du selv til at betale eventueller skade af egen lomme.
Dit link virker ikke, så vi kan ikke se hvad det er du linker til.
Men sådan helt grundliggende, så er du nødt til indsætte en radiatorforskruning, for at kunne skrue det sammen. Ved ventilen skal der bare et nippelrør mellem vægdåse og ventil.
Jeg linkede til denne: http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfoss-ventil-vinkel-ra-n-1-2-p724

Det er mit eget hus, og selvom jeg godt ved at der er nogle ting der "skal" VVS'er til, har jeg indtil videre klaret det meste af både fjernvarme og afløbinstallationer selv til punkt og prikke. Har dog ikke prøvet noget så simpelt som en radiator før, og det vil jeg også gerne kunne da det nok ikke er den sidste radiator jeg kommer til at skifte/sætte op

 

Hej.
Det lyder somom du har lavet noget på forhånd, der er besværligt for dig selv, og det er der vel ikke nogen grund til.
Du siger noget om tilgang i øverste venstre hjørne og afgang i - modsatte - nederste venstre hjørne.
Her holder mine billeddannelser op og du må nok tilføje nogle på tråden.

mvh

 varmetossen

Ja, det letteste er klart at skrue det løst sammen, før man fastgør dåserne. Så er man sikker på, at de sidder det helt rigtige sted.

Umiddelbart skal der bare et nippelrør i den ventil du linker til, så er den lige til at skrue på.
Annonce
hov udløb er slf i nederste højre hjørne. beklager skrivefejlen

 

udløbet skal der bare nippelrørvinkel med forskruning?

de der vinkelventiler er det muligt at få dem med nippel i stedet for muffe ind mod vægdåsen?

 

Radiatorforskruening ved retur. Lettest med en vinkelforskruning, og så et nippelrør til at justere afstanden til vægdåsen.
Nippelrør mellem ventil og vægdåse. Der er jo en del afstand mellem dåsen og radiatoren.
Det kan stort set kun samles på en måde.
Bare lige for god ordens skyld: i forbindelse med en skade ser forsikringsselskabet ikke på, hvem der har lavet installationen - der fokuseres på om det er lavet korrekt eller ej, og først hvis det bliver konstateret at installationen ikke er håndværksmæssig korrekt, begynder det at blive interessant at finde ud af, hvem man eventulet kan sende bonen videre til.

I øvrigt kræver det ikke autorisation at arbejde med varmesystemet, med mindre vi taler fjernvarme.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Det er jo lige det Dan H som spørgeren selv skriver er det fjernvarme, derfor stiller jeg også spørgsmåls tegn ved om han må lave det selv, for jeg ved at det ikke er alle fjernvarme selskaber der vil have at man selv roder med installationerne.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis