Korrekt opsætning af opvaskemaskine?

Hej LDS.
Jeg har netop købt en opvaskemaskine af mærket Bosch. Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at få lidt mere viden om tilslutningen af denne. På forummet har jeg fundet mange poster som omhandler emnet, men min søgning har ikke kunne blotlægge emnet - Derfor denne tråd 

Jeg har to spørgsmål.

1: Er det forsvarligt at tilslutte opvaskemaskinen via en forlængerledning? Ledningen til opvaskeren er ikke lang nok. Kan jeg blot sætte denne i en forlængerledning og så i en ledig kontakt?

2: Jeg har læst, at man ikke må installere en opvaskemaskine selv. Dog er jeg temmelig sikker på, at min VVS-installation er lavet korrekt.
Jeg er netop flyttet ind og har ikke selv bestilt dette arbejde. Nedenunder har jeg vedhæftet et par billeder.



Mvh. Daniel.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det en ganske simpel opgave at installere den selv, især med din installation, det kan ikke være nemmere.

Ja sæt dem blot i en forlængerledning, du kunne jo hænge ledningen på et søm eller lignende, hvis nu der skulle komme vand
Skrevet af subwoof på 27 jan 2014 18:30

Det en ganske simpel opgave at installere den selv, især med din installation, det kan ikke være nemmere.



Ja sæt dem blot i en forlængerledning, du kunne jo hænge ledningen på et søm eller lignende, hvis nu der skulle komme vand
Skulle du komme på den tanke at hænge din forlængerledning op på et søm, så husk ledningen skal være isoleret fra sømmet med f.eks. en strip af plast. Forhåbentlig er anvisningen på fuskerinstallationen ment ironisk . Få dog lavet en stikkontakt.




fase
Det var egentlig også problemstillingen med forlængerledningen jeg var mest i tvivl om. Hvis man blot sørger for, at isolere samlingen godt og grundigt - kan jeg ikke se den store problematik.

Det kunne dog være fedt hvis der var nogle, som havde konkret erfaring med denne løsning 
Skrevet af dahnjel på 27 jan 2014 19:01

Det var egentlig også problemstillingen med forlængerledningen jeg var mest i tvivl om. Hvis man blot sørger for, at isolere samlingen godt og grundigt - kan jeg ikke se den store problematik.



Det kunne dog være fedt hvis der var nogle, som havde konkret erfaring med denne løsning 


Nu ved jeg jo ikke hvor lang en forlængerledning, du har brug for. Du kunne også skifte/få skiftet tilledningen på din opvaskemaskine. Løsningen med en forlængerledning ville jeg ikke lave hos mig selv, så hellere udskifte tilledningen i maskinen, men jeg er jo nok miljøskadet af at være elektriker. Det med forlængerledningen bærer præg af en ulovlig udført fast installation.



fase
Annonce

Brug af forlængerledning, kræver den sættes i en stikkontakt. sættes den i en samledåse, i den faste installation går det ikke.

Det jeg havde i tankerne var således:
Fra maskinens tilledning --> forlængerledning m. Jord ca. 2 meter lang --> fast installeret stikkontakt m jord.
Sådan dom du skriver det, er det fint med en forlængerledning, det vel ikke anderledes end kaffemaskinen... Og har du endda jord med så det fint.
Det var også sådan jeg forestillede mig det

Fabrin, hvad er problemet med et søm? Hvorfor skal den n isoleres? Jeg går udfra spørgeren bruger Alm dobbelt isolerede ledninger, som resten af folk.. Har du ikke sådanne derhjemme?
Det var egentligt mest for at få ledningern, og især samlingen mod evt. Udløbende vand
Skrevet af subwoof på 27 jan 2014 21:02

Sådan dom du skriver det, er det fint med en forlængerledning, det vel ikke anderledes end kaffemaskinen... Og har du endda jord med så det fint.

Det var også sådan jeg forestillede mig det



Fabrin, hvad er problemet med et søm? Hvorfor skal den n isoleres? Jeg går ud fra spørgeren bruger Alm dobbelt isolerede ledninger, som resten af folk.. Har du ikke sådanne derhjemme?

Det var egentligt mest for at få ledningern, og især samlingen mod evt. Udløbende vand

Meningen med at kablet ikke må hænge på et søm, idet jeg går ud fra at sømmet er af et ledende materiale, er at kablet skal være ophængt isoleret fra sømmet, således at et evt. brud på isoleringen ikke kan overføre spænding til omgivelserne. Jeg bruger alm. kappeledning, som er godkendt som tilledning.

Og har du endda jord med så det fint.

Ja selvfølgelig er der jord/PE med, opvaskemaskinen skal jordes/ekstrabeskyttes forskriftsmæssigt.





fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis