Indmuringsdåse

Hola :-)

I forbindelse med vi har taget tapet ned i vores gamle lejlighed og skal have renoveret væggene, tænkte jeg at det kunne være fedt at få afbrydere og stikkontakter lavet som indmuret.
Der er dog den lille "hage" at de indvendige mure er meget porøse - lavet af halm, ståltråd som så er pudset op.

Er det overhovedet realistisk at lave indmuret dåser i sådanne vægge - findes der nogle specielle produkter ?
Har nogen erfaringer med at indsætte et stykke gips plade, hvor afbryderen skal sidde, eller andre muligheder ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om, det er det vi i gamle dage kaldte for en spansk væg, altså bygget op af forskalling med væv og puds. Er det sådan en væg, kan du måske få plads til en indmuringsdåse. Prøv at måle tykkelsen af væggen. Det er mest sandsynligt, at du ikke kan få plads til dåsen uden at lave skader på modsat side.

fase
Jeg har faktik ikke undersøgt om der er plads. Min "bekymring" gik egentlig mest på om man kan sætte indmuringsdåsen godt nok fast. Er det bare et spørgsmål om mørtel nok, eller bør det laves på en anden måde.
Jeg vil gerne være lidt forberedt, før jeg sætter en elektrikker i gang, hvis projektet er dømt til at mislykkedes skal det ikke startes ;-)

Væggen er 85mm tyk.
Der er fastgørelsespunkter på de grønne indmuringsdåser, så det skulle være muligt at gøre dåserne fast med skruer/søm. dåsen er ca. 400 mm dyb. For at kunne afgøre det præcist skal man næsten have set væggen.

fase
Kunne man ikke bruge forfradåser?

og ikke indmuringsdåser?

Mvh Mærsk

Hej Hr. KnowKow

Som S. fabrin skriver kan dåsen altid gøres fast i hvert hjørne.

Opgaven er svær at vurdere, unden at have set væggen, men din elektriker kan hurtigt afgøre mulighederne, hvis du får ham forbi i 5 minutter. Så har i også talt projektet igennem
Annonce

Kunne man ikke bruge forfradåser?

Nej, forfra dåser er beregnede til vægge beklædt med plader idet der sidder nøgle kløer, som trækkes ud, når dåsen spændes fast.

Den dåse er ikke, som jeg har skrevet, 400 mm, men kun ca. 40 mm dyb.


fase
Mine skillevægge er opbygget at et lodret træskelet, hvorpå der sidder brædder på tværs, og så strå og puds. Dvs. der er faktisk et hulrum inde i vægen. Her har det passet perfekt, at bore op til en forfradåse gennem puds og forskalling, så kløerne er kommet ind i hulrummet. Kablerne har jeg også kunnet trække i hulrummet. Enkelte steder har det lodrette træskelet stået, hvor min dåse skulle sidde, og så har jeg ikke kunnet bruge forfradåser. I dette tilfælde har jeg dog kunnet skrue en indmuringsdåse direkte på skelettet, og så pudse op omkring efterfølgende.

Men som andre skriver, så afhænger det af præcis hvordan det er opbygget.
Det ser ud som om jeg skal prøve at have slået mere hul på muren og se hvordan det ser ud :-)

Er det tilladet, at jeg selv sætter dåser ind og så lader elektrikeren trække kabler og tilslutte ?
Man vil jo gerne spare hvor man kan ;-)
Skrevet af Mr.KnowHow på 28 jan 2014 18:40
Det ser ud som om jeg skal prøve at have slået mere hul på muren og se hvordan det ser ud :-)

Er det tilladet, at jeg selv sætter dåser ind og så lader elektrikeren trække kabler og tilslutte ?
Man vil jo gerne spare hvor man kan ;-)
Nej, det er ikke tilladt - men prøv at tage en snak med din elektriker om det


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis