Utæt opvaskemaskine, fejl fundet, men hvordan løser jeg den?

G'morgen til jer alle.

I går begyndte min trofaste AEG opvaskemaskine at hyle op, fejlkoden var en vandsikrings alarm, som betød der lå vand i bundkaret af maskinen.

Hev maskinen ud, og fik tørret vandet op og startet den igen, og ganske få minutter efter så piblede det frem med vand igen. 

Fik skilt maskinen lidt mere af, og fandt ud af hvor vandet kommer fra, men så stopper mine kundskaber også her. Hvordan pokker ordner jeg det? gætter på slangen er en overløbs slange, og gætter på overløbet kommer pga. der sidder en masse skidt og møg i det gennemsigtige.. filter??

Har i et par gode råd, lure lidt på om jeg kunne pille filteret ud og køre en højtryks renser igennem det, men hvad siger i? Maskinen er 6 år gammel, så det kan næppe svare sig at få en reparatør ud og lave det. 

Et par billeder. Slangen lå løst inde i maskinen, og der er umiddelbart ikke noget den kan passe på, så gætter på det er en overløbs.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, jeg tror jeg løste den selv. Det var fedt aflejninger, så masser af kogende vand og et par piberensere.. nu står maskinen og køre den første vask, så må vi se om det kommer igennem
Hej Danielwj,

Godt du fandt en løsning.

Alternativ er du køber rensepulver til opvaskemaskinen engang imellem, så den ikke skal skilles helt af. Det ser ud til der sidder en del fedt og mad snavn.

Rensepulveret kan købes steder som Matas. Alternativ har jeg hørt eddike også kan rense lidt, men aldrig noget jeg har forsøgt mig med. Ellers er en manuel rensning fin, men tager tid og værktøj.

http://www.matas.dk/matas-rens-til-opvaske--og-vaskemaskine-2-x-75-g
Jeg siger tak for rådet, maskinen er samlet igen og er godt igennem et 70 graders program, efter det er færdig så prøver jeg at køre en tur mere med en af de nephos rensevæsker, og et par rensetabletter til vaskemaskinen, ligeledes på 70 grader. Og så vil jeg gøre det til en fast vane at køre en 70 grader med rensevæske en gang om månenden, og se om det ikke kan holde reperationerne på afstand .

Tror størstedelen af problemet lå i at vi som regel køre et eco program, hvor temperaturen ikke kommer meget op over 50 grader, så tror det var fedt knuder der sad derinde og gemte sig.
Her er en klamamse på prøjsisk, omhandlende samme problem. Med illustrativ video.

http://webappsundgadgets.wordpress.com/2012/06/15/howto-reinigung-geschirrspuler-warmetauscher/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis