Findes det?

Jeg har et Vailant gasfyr og det virker for så vidt ok. Der sidder en udeføler og varmekurven er indstillet ok.
Men istedet for udeføler , varmekurve mv. tænker jeg at det ville være meget smartere med intelligente termostater på radiatorerne/gulvvarmen, som trådløst kommunikerer med fyret. Så vil fyret til enhver tid vide hvad der er af varmebehov, uafhængigt af om vinden står "forkert" på huset mht, udeføler.
Men findes et sådan system? Synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget.
Og hvis ikke, er der nogen der kan gennemskue hvorfor, ville der være ulemper ved systemet?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nenne.
Hvorfor vil du dog gøre det mere kompliceret end det er, al den extra elektronik der både bruger mere energi og kan gå i stykker, er da i mine øjne spild af penge.
Hvis tingene fungere hvorfor så ændre, det er fint at du har en ude føler, den føler jo ikke bare hvor vinden kommer fra men også hvilken temperatur der er ude, og det fortæller den så dit fyr der enten skruer op eller ned for gas forbruget. De almindelige termostater du har siddende virker jo udmærket, hvis temperaturen ændre i et rum åbner de jo uden at der går vand til andre radiatorer, så hvad mere kan du ønske dig ?
Næh ser du hvis du virkelig vil spare på varme udgifterne, så udskifter du det meget dyre gas fyr og får installeret et pille fyr i stedet for, så kan du virkelig spare penge på den lange bane 
 
Jeg mener selvfølgelig ikke at det komplicerer tingene. I mit eksempel vil du have en 1 til 1 relation som fyret kan agerer ud fra.
I dag med udeføler er det reelt 2 systemer.
Fyret med udeføler som forventer et vist varmeforbrug beregnet ud fra en udetemp. og radiator termostater som kun kan åbne og lukke, men ikke bede fyret om at gasse ned eller op.
Om vinteren kunne der jo ske det er selv om varmekurven står som den skal, kan der være varmemangel, hvis der står en ekstra hård vind på huset, og om sommeren kan der især opstå varmemangel.
Problemet med udeføleren er jo at der ingen varme er om sommeren. Men det kunne jo godt tænkes man ville have en komfart gulvvarme kørende i badeværelset f.eks.
Men hvis det ikke findes så findes det ikke.

PS. jeg er for doven til et pillefyr....
Jeg ved ikke om det findes, i vore dage kan man jo købe alt lige fra isterninger fra grønlands isen til månesten 

Tror din dovenskab forsvinder som dug for solen når du finder ud af hvor meget du kan spare, især nu hvor den "kære" regering er ved at sælge ud af Dong !
Som det har været fremme her på LDS. så vent til vi skal impotere gassen fra Rusland fordi vi ikke har mere selv 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis