centralvarmeanlæg kan ikke klare ærterne

Gammelt hus med 6 år gammel fjernvarme-veksler. Radiatorerne i huset fungerer fint. Radiator i tilbygning og nyetableret gulvvarme i kælderen kan dog kun blive varmt når radiatorerne i huset slukkes. Der er godt med tryk på systemet (2bar), ikke noget luft nogen steder og termostaterne virker som de skal.

Gode ideer om hvad der kan være galt modtages med kyshånd.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilken fremløbs temperatur køre du med?

Står din cirkulationspumpe på max? (eks. Grundfos alpha2, synes jeg ikke er ret effektive)

Er det helt umuligt kunne en extra cirkulationspumpe, til den ikke fungerende del af huset være et bud. 

Hej Je_ns
Fremløbstemperaturen er 44 grader (trin 4 af 5 på termostaten). Bør den være højere?
Jeg har ganske rigtigt en grundfos alpha2 og den står på auto (effekt 7w - svarer til laveste manuelle trin). Bør den skrues op?
Ikke umuligt med en ekstra pumpe, men vil helst afprøve eksisterende løsningsmuligheder først.
Jeps, det kunne godt lugte af for lidt pumpekapasitet samt to pumper i serie syndromet. Men start med at sætte din pumpe op så den trækker mest mulig strøm (Watt) og lad høre hvad sker.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Synes i også at temperaturen skal sættes et nøk op?
Hej VVS Eksperten
Desværre ved jeg hverken det ene eller det andet ;-)
Det er et tostrenget anlæg? er det det du mener?
Ved ikke hvad en shunt er???

mvh
Prøv først at skrue din cirkulationspumpe op på max ydelse. (der hvor den trækker flest watt)
Det vil jeg gøre.
Hej

Du skriver i dit første indlæg at du har en varmeveksler, det betyder at du har indirekte fjernvarme.
Den kan godt være synderen, kan være den er for lille nu når du har fået ekstra rum føjet til dit
varmeanlæg.
Den kan osse være slidt/kalket til men hvis den kun er 6 år gammel er det nok ikke problemet.
Hvis det var mit rus ville fremløbs temp være tæt 60 grader. Synes 44 grader lyder meget lavt
når du også har radiatorer.

Hilsen Jan
Hej Jan
Jeg har sat temperaturen op. Og sammen med mere pumpe-effekt, så lader det til at problemet er løst.

Tusind tak for jeres kyndige vejledning.

Den med den tilkalkede varmeveksler giver god mening for vores brugsvand-tryk er efterhånden ret svagt. Og der er masser af tryk på foran.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis