Salg af Dong

Hvis man er utilfreds med at dele af Dong skal sælges til en grådig amerikansk bank som enda er i skattely ,så kan man skrive under her:  skrivunder.net
Vi er mere end 100000 der har skrevet under................

elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis man er utilfreds med at dele af Dong skal... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ca 175.000 deler vores bekymring lige nu

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 28 jan 2014 13:26

Ifølge en meningsmåling nyhederne i går er det faktisk 62 % imod og kun 12 % for - resten er i tvivl........

Hvordan kan man fuldstændigt overhøre sine vælgere ( befolkningen ) ? - nå, det bliver så ( måske ) straffet ved næste valg.

Eller i det mindste udskyde beslutningen, det er der tid til uden at miste ansigt - så vidt jeg forstår indtil august.

Så vi kan få flere facts på bordet - og ikke kun de brudstykker, der er fremme i pressen og hos diverse politiske ordførere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Og hvor mange af dem har rent faktisk sat sig ind i hvad handlen omhandler? Jeg er meget enig med Lars ON's indlæg, hvor han slår til tromme for, at man sætter sig ind i sagerne før man blindt skriver under.

En underskriftindsamling på intetnettet har i øvrigt lige så meget relevans som hvem folk stemmer på i x-factor. Dvs. ingen. Jeg ville blive meget nervøs, hvis vigtige beslutninger blev truffet på baggrund af en sådan.

Jeg tror da, at bekymringen mest går på, at der er Goldman Sachs, der skal have fornøjelsen af at malke firmaet for en portion penge, det er jo almindelig købmandsskab.

Kunne man ikke have fundet de penge hos nogen, der er knapt så griske??

fase
Uanset om man vil eller gider sætte sig ind i sagerne, så har man ikke adgang til de fornødne oplysninger.
I min allernærmeste kreds har jeg en "regnedreng", der har været med i lignende og mindst lige så store handler. Han er lige så uvidende som alle vi andre, så det er ikke kun os lægfolk, der intet aner.
Derfor finder jeg det relevant at stritte imod, når man dømmer ud fra de fakta der findes om andre, tidligere handler Staten har foretaget, købers udviste, tidligere, ageren, boniteten af regeringens forhandlere, der i øvrigt læner sig op ad "ekspertisen" i Den Danske Bank!! Hvordan var det lige det gik med dem og deres overtagelser af andre selskaber i bl.a. Irland??
Jeg har lige siddet og overværet en hel del af samrådet, uden at blive ret meget bedre oplyst, ud over lige den med Danske Bank. Det blev jeg så ikke meget mere rolig af.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 28 jan 2014 13:05
Vil finansministeren så ikke være inhabil?

Jo, det ville han.
SÅ vidt jeg husker er der ret stramme rammer for, hvad en minister må have penge eller andre interesser i. Han må f.eks ikke have bi-jobs.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er, som KTM, skriver, umuligt for lægmand at finde de detaljer der skal til at lave de nødvendige beregninger. Følgeligt må vi forholde os til det vi kan få at vide.
For mit eget vedkommende bygger min skepsis på:

1) Vindmøllerstøm er støttet med kunstigt høje priser for at kunne hænge så godt sammen, at det kan blive guldrandet. Det er jeg grundliggende imod, men har dog måtte acceptere stiltiende, når nu pengene forblev i statens kasse, og jo dermed bidrager til den fælles kasse. Skal GS til at have snabelen i denne subsidierende strøm, så er vi over min grænse.

2) Privatiseringen af infrastrukturen har aldrig været diskuteret ordentligt i offentligheden. En land bygger på blandt andet en infrastruktur, telefon, jernbane, energiforsyning med mere. Hvis vi bare udbyder det hele til privatisering, så hører sammenhængskraften op. derfor er det vigtigt, at vi finder ud af, hvad det er vi vil med vores infrastruktur og hvordan vi vil finansiere den.

3) Levering af el og naturgas er eksempler på produkter, hvor der er en monopollignende stilling. Ikke på den rå energi, men på transporten af den. Forbrugeren har ét sted, én vej at få el ind i huset, og der er ingen konkurrence. Dermed er der om ikke frit slag, så i hvert fald vide rammer for at sætte prisen. Tænk på, hvor mange kubikmeter naturgas og hvor mange kWh der forbruges, og læg så en ekstrapris på 0,5 øre pr enhed i transportafgift. En finanspolitisk stramning af samme størrelse, f.eks på giftskatterne ville vække et ramaskrig og få grænsehanglen til at eksplodere, men på el og naturgas kan vi ikke stemme med fødderne, men må bare betale ved kasse et.

4) Staten påtager sig en stor del risikoen uden af få tilsvarende del i en mulig gevinst. Hvis der bliver tab skal Goldman Sachs kun bøde med 40% mens staten tager de 60%. Er der overskud får Goldman Sachs hele deres andel ubeskåret. Det er jo en fair og gennemskuelig konstruktion, om end mange boligejere nok gerne ville være med på sådan en aftale, ikke mindst finanskrisens taget i betragtning. Det var konstruktioner af denne kaliber man lavede i Roskilde Bank, og vi ved alle, hvordan det gik. Hvis DONG har brug for penge, så må de som andre virksomheder gå ud og skaffe dem på traditionelle måder. Almindelig aktieemision eller låntagning er, hvad hvad andre er henvist til. Hvis DONG er er et almindeligt aktieselskab (ejet af staten), så må de følge de veje andre er henvist til. Så er man med på lige vilkår: Alle tager sine gevinster og tab på samme vilkår.

5) Den garanti GS har mod tab ville koste over en mia kr (1,7 mia har været nævnt), hvis de skulle forsikre sig imod den. Det fremgår ingen steder, hvor den mia indgår indgår i beregningerne. Men det siger mig, at Staten påtager sig en ikke ubetydelig risiko.

6) Hvis det er så akut med pengemangel i DONG, så kunne de optage lån, og med Staten som kautionist om så måtte ønskes politisk, ville det koste en rente på ca 0,5 - 0,7%. GS er sikret 2,25% forrentning af de 60% af aktierne, som Staten er pligtig til at tilbagekøbe. Morten Messerschmidt har begegnet det til en ekstra omkostning på 400 millioner kr i ekstraomkostning.

Der er sikkert masser af andre grunde til at være kritisk og man kan da godt argumentere for, at det er i 11. time kritikken kommer frem. Omvendt, så er det jo svært at få væsentligheder frem, når vi også skal holde øje med at der ikke smugkigges i andres kalender og hvor man lige har en "million til dig". Det fjerner fokus fra det væsentlige.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Er det kun mig der tænker deja-vu ?

Var det ikke lige nøjagtigt samme ting vi havde kørende, da Grønlænderne ville sælge til Kineserne ?

Min største anke mod det hele, er at nu skal vi igen være vidne til at dansk energi skal sælges til profitmagere... hvordan var det nu med en brandert der solgte det hele for det halve, til en vis skibsreder...

Vi skal måske ha' ondt af stakkels Bjarne, der jo har en bunden opgave der hedder: Tjen penge til kassen, ellers falder der brænde ned! (for man begår jo politisk harakiri hvis man hæver skatterne)

Nu vil jeg så bare lige til slut lige minde om, at der desværre er bred enighed (med undtagelse af 2 partier) om at sælge danske interesser for ussel mammon til højest bydende.
Så derfor hjælper det ikke end gang at skifte regering, for alle de erklærede borgerlige (i modsætning til de lyseblå der sidder for bordenden nu) ville handle nøjagtigt lige så "samvittigheds fuldt "  som Bjarne 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Her er linket til Morten Messerschmidts sørgmodige beskrivelse af sammenhængene:
http://blogs.jp.dk/messerschmidt/2014/01/28/fra-put-option-til-call-option-med-skatteyderne-skal-mellemmand/

Fin opsummering Chr.!

Med venlig hilsen
ktm

Hej.
Ja, godt gået, Chr.
Og ktm, et interessant indlæg, du linker til. Iberegnet mandens uddannelse og politiske bekendelse må det tages alvorlgt.
Corydon virker umådelig arrogant og statsministeren tavs, hvis ikke noget er gået mig forbi. 
Hvis 'staten' ikke havde privatiseret til højre og venstre (det er ikke politisk ment) havde noget - måske -set anderledes ud.
Offentlig transport skal vel være offentlig. I vores del af landet (møn-vordingborg kommune) er det kun blevet ringere.
Der skulle nok have været nogle personer i planlægningen, der kunne lytte til dem, der udfører opgaverne i praksis og kunderne.
DSB, Banedanmark, Movia og hvad de ellers hedder er ikke til for kunderne, og det samme vil gøre sig gældende på energiområdet, hvis vi begynder at sælge ud.
Det er troligt DONG ikke ledes fornuftigt, men det var vel til at få styre på.

Godt jeg stadig har nogle gode dage i skoven med den personlige vameforsyning

mvh

varmetossen

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere