Reparere skruehul i gipsvæg

Hej LDS'ere
Jeg står lidt i en kattepine. Jeg har købt nogle Muuto-knager, The Dots, hedder de. https://www.northernicon.com/p-3193...hooks.aspx

De er designet til at skulle skrues ind i en væg med en skrue man monterer i et gevind bag på knagen. Der er fem styks i en pakke, og de hænges op hver for sig, gerne lidt vilkårligt (heldigvis ). 
Kattepinen består i at de skal op på en gipsvæg, beklædt med tapet med motiv på. Da man jo ikke kan skrue noget op på en gipsvæg der er meget tungere end et stykke lokumspapir, skal der gipsrawlplugs til. Jeg tog i Østerbro Trælast, og blev vejledt til at bruge dem der hedder Gipsdübel GK fra Fischer, udført i plastic. http://www.fischerdanmark.dk/Portal...nts/GK.pdf
De havde også en model i metal, men de skulle, iflg. den gode sælger, være noget sværere at sætte op.
Jeg tog hjem og gik igang. Iflg. vejledningen bagpå pakken, skulle jeg bore for med den medfølgende flade bit, der også bruges til at skrue pluggen ind i væggen. Første hul gik fint nok, og jeg gik i gang med, ligeså forsigtigt, at skrue pluggen i væggen med min skruemaskine. En fjerdedel inde gik pluggen fra hinanden. Jeg prøvede igen i samme hul to gange til, med samme resultat, inden jeg gik over til at prøve med håndkraft. Men nu var hullet blevet så stort at pluggen ikke ville bide længere. 
Lang historie kort, så står jeg nu med 7 smadrede plugs, 2 knager der sidder fint, 1 der sidder lidt løst, og 2 ret store huller i den tapetbeklædte væg. Efter at have studeret den plugsvejledning der ligger på nettet, ser jeg at de ikke anbefales til brug af glasfiberarmeret gips, men jeg aner ikke om det er armeret, det der sidder i væggen, da det sad der da vi flyttede ind. 

Jeg skal have knagerne op i de huller der er der nu, for jeg kan ikke reparere tapeten uden det bliver grimt.

Men hvordan pokker bærer jeg mig ad med det? Den løsning jeg er kommet frem til, er at bore hullerne ud med et stort bor (det største jeg har er 14 mm) og så fylde dem op med noget som kan holde enten en gips- eller betonrawlplug.
Men jeg vil gerne gøre det rigtigt næste gang, derfor spørger jeg jer derude hvad I ville gøre.

GDS'er med mere gå-på-mod end erfaring.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er bare blevet vejledet af en der ikke har ret meget forstand på tingene, det siger jo sig selv at en skrue ravplug ikke kan belastes ret meget da den ikke er ret stor i omfang. De bedste plugs til gips plader er den type hvor pluggen udvider sig i Rosette form på bagsiden af gips pladen, så bliver trækket fordelt over en større flade end lige det et hul kan præstere.
Du kan hos Onkel Harald købe plugs der er specielt beregnet til din opgave, søg på nr.4173 dem har jeg brugt flere gange og de holder hvad de lover.
Jeg kender godt ekspansionsplugs, bruger dem tit, og er rigtig glad for dem fra Harald Nyborg.

De kan bare ikke bruges til lige denne opgave, da knagerne skal sættes i væggen med de skruer der medfølger, og derfor kræver en mere traditionel rawlplug.

Skruerne der følger med knagen har 2 gevind, ét der skal skrues ind i en møtrik der sidder i bunden af et hul på bagsiden af knagen, og ét der skal skrues ind i væggen.

GDS'er med mere gå-på-mod end erfaring.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så må du jo improvisere, det er vi da så gode til her på LDS.
Jeg spurgte nu for ikke at ende med en halvdårlig løsning som jeg selv skulle sjusse mig til.

GDS'er med mere gå-på-mod end erfaring.
Det er helt op til dig selv om det bliver en halv eller hel dårligt, mit råd var velment 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jojo, det er jeg klar over
Men ville da lufte den herinde, det kunne være der var nogen der havde prøvet noget lignende.

GDS'er med mere gå-på-mod end erfaring.
Find et pænt stykke træ, slib det pænt lige og runde hjørner, mal det og sæt det fast i væggen med HN plugs, og sæt så knagerne fast i træet..

Alternativt, køb nogen andre knager
Træ er en god idé. Jeg har et kopbor der lige er et par milimeter mindre end knagen. Man kunne bore igennem det ene lag gips (er rimelig sikker på at der er to lag), bore et stykke træ ud med samme diameter og sætte ind i hullet med lim og evt en HN plugs, og så skrue knagen direkte ind i træet.
Men det bliver vist ikke i aften

GDS'er med mere gå-på-mod end erfaring.
Kan knagerne dække hullerne, som de er nu?
Hvilken type gevind er der på knageskruen? Og hvor stort?
Hej,

Jeg har stået i samme situration med knager i min lejlighed, og valgte at skrue en gds gipsplug i gipsvæggen. Nu er det ca. 2 år siden, og knagen holder stadig

Du kan finde plug'en i det lokale byggemarked, som f.eks. XL

http://www.xl-byg.dk/produkter/befaestigelse-og-grovbeslag/skruer-og-plugs/gipsplug/expandet-jet-drive-gds-gipsplug.htm

Plug'en skrues ind i gipsen med en stjerneskruetrækker, hvorefter du kan skrue din skruen ind i plug'en.

God weekend
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også