Dørlister til døre med ældre karm

Hej.

Jeg har nogle døre, som vist på billedet, hvor der er en ældre karm. Jeg har malet dem, samt dørene hvide.

Jeg vil gerne have dørlister omkring dørene, så det ser pænt ud.

Hvad kan jeg gøre? Kig på billedet og se min "Udfordring".

Karmen har 1 cm. mellemrum mellem træ og væg. Og ca. 03 - 0.5 cm indad, så det vil skabe luft imellem karm og liste.

Hvad bør jeg gøre?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Billedet er desværre ikke kommet med...

mvh jens

ahh, du mener gerigter

De findes i mange udformninger, så spørg i dit lokale byggemarked, de findes i hvidmalede, så er det super nemt.

Yes, det er dem.

Men det er vel det man smider på i sådan en situation som min, ik'?



Jeg har også en enkel dør, hvor væggen er meget tyk(20cm måske), hvor døren kun fylder 5 cm. Der kan jeg ikke smide en gerigt på.

Hvad kan jeg ellers gøre? Skal se om jeg kan finde et billede.

Og hvad gør jeg med at væg og karm er 0.3 - 0.5 cm adskilt. Dvs. at sætter jeg en gerigt på væggen, er der et lille hulrum til karmen...
Annonce
Skrevet af Pesav på 26 jan 2014 00:41

Og hvad gør jeg med at væg og karm er 0.3 - 0.5 cm adskilt. Dvs. at sætter jeg en gerigt på væggen, er der et lille hulrum til karmen...


Så kan du sætte en lille liste på karmen, så den flugter med vægen, og så gerigter uden på.

Skrevet af je__ns på 26 jan 2014 00:50





Så kan du sætte en lille liste på karmen, så den flugter med vægen, og så gerigter uden på.





Tror du at det bliver pænt? Det er ikke alle dørene som har samme hulrum. Håber ikke at det æstetisk bliver et problem.

Her er billeder af dør 2.

Hvad kan jeg gøre her? Der skal måske slet ingen gerigt på.

Nye gerigter har en runding bagpå. Se f.eks her:
http://www.kbhlistefabrik.dk/index.asp?Action=vb&SelsortQ=Alle&SeltypeQ=Indfatninger%20og%20Gerigter&Vnr=900728

Det gør, at man kan sømme gerigtet på karmen selvom denne ikke flugter med væggen. Gerigtet kommer til at sidde en smule skævt, men det ser man ikke. 3 mm mener jeg ikke er noget problem at skjule, 5 mm måske på kanten. Men det eneste der sker ved det er, at der kommer en smule luft mellem væg og gerigt, og dette kan skjules med akrylfuge. Alternativt kan man som je_ns skriver sætte en liste på karmen.

Hvis du vil have gerigt på den sidste dør, må du "forlænge" karmen, ved at sætte en indfatning/liste på. Dvs. et stykke træ, som går fra kram til væg. På dette kan du så sætte gerigtet.
Skrevet af Pesav på 26 jan 2014 01:09

Her er billeder af dør 2.



Hvad kan jeg gøre her? Der skal måske slet ingen gerigt på.

Denne dør vil jeg lade være som den er, det ser da udmærket ud.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også