Hjemmelavet vin på vinsæt.

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin ( den har jeg misbrugt nok ) - så opretter en selv

Nok om det - det var den tråd, der fik mig til at genoptage vinfremstilling - dog ikke på havens frugter ( endnu ) - det kommer til efteråret - vil lave en portvin på blommer fra haven og hyben, som jeg har masser af på klitroserne ved sommerhuset.

Men tilbage til overskriften.

Jeg startede med et vinsæt - 5 dage ! - smagen var fin - men lidt tynd.
Gik så over til en anden kvalitet, der tager længere tid og er dyrere - men alle pengene værd.
Mange vil nok sige at det er " snyd " at købe vinsæt - men min oplevelse er rigtig god - det var mest for at få en succesoplevelse og følge opskriften slavisk - så kunne det ikke gå galt - det gjorde det heller ikke

Har nu 21 l Nebbiolo stående til modning og den første er der ca. 10 l tilbage af - den er tappet på flasker og får lov at ligge et halvt års tid.
Det er en helt anden oplevelse - god og kraftig, vinder helt sikkert ved lagring.

I næste uge står den på at sætte Chardonnay, Merlot/cabernet og en øl - English brown ale over - så må vi se. Det med øllen vil de fleste helt sikkert sige er snyd - for det er også et ølsæt, hvor alt det trælse forarbejde er gjort.

Det er nemt - meget nemt, det største arbejde er faktisk rengøringen af flasker og udstyr - det er et must for et godt resultat.

Nå - men en lille beskrivelse af hvor let det er :
Køb et vinsæt - og lad være med at købe de billige sæt - at betale lidt mere betaler sig som nævnt fuldt ud.

Alle instruktioner ligger i pakken, der indeholder alt der er nødvendigt ( - udstyr naturligvis - mit første vinsæt kostede ca. kr. 800,- incl 2 gærspande, hævert,termometer,gærrør,propapparat m.m )

Startsæt

Gør alt pinligt rent - og sæt det over ( der er udførlig instruktion i sættene ) - ca. 1 time.Rumtemperatur alm. stuetemp. 20-25 gr.

Lad det gære i 2-3 uger - og omstik til en ren gærspand for at komme af med gæraffaldet. Derefter klaring i et par uger - køligt ( jeg bruger ikke klaringsmiddel fordi det tager lidt af smagen/fylden )

Derefter omstikning til ren gærspand og lad det modne - gerne mere end et par måneder hvis man kan . man kan også stikke om til 5 eller 10l BIB og lade det modne i et mørkt skab.

Voila - klar til flaskning ( jeg bruger både flasker og BIB-poser - det er meget nemmere)

Jeg fortsætter med " snydemetoden " - det er rigtig druesaft fra kendte druer - og jeg er altså noget mere til rødvin end hedvin

Og til slut kan vinen måle sig med gode kommercielle vine - er blot billigere og sjovere

Det kedelige :

Den første Nebbiolo jeg lavede kostede 17-18 kr./flaske incl. BIB-poser,etiketter og propper - det kan naturligvis gøres billigere men er efter min bedste overbevisning ikke det værd at spare.

Ikke for at reklamere men jeg har købt mine ting her :

Vinsæt

Et godt udvalg og en fantastisk service og viden omkring øl- og vinfremstilling.

Har i lyst at gå i gang bidrager jeg gerne med erfaringer fra min genoptagelse af vinbrygning.





Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 16 feb 2014 04:05
things-4-you er jo her i pastoratet.
Det kunne være, man skulle kigge forbi. Han "inviterer" til at man kan besøge ham!

Du snakker om entusiasme

Hvis du besøger dem vil du opleve en entusiasme på et højere plan - utroligt interesserede og vidende. Har kun talt med dem i telefonen - men entusiasmen gløder gennem røret 



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Øllen bobler lystigt - flaskerne,kapsler og kapselapparat er i hus.

Så er vi igen der hvor " tiden går langsomt, når man koncentrerer sig om den "

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Chardonnayen og Cabernet/merlot er sat til klaring - begge smager godt - men rødvinen skal have lidt længere tid, lidt for skarp.

Chardonnayen derimod er drikkeklar med det samme - smager ganske fortrinligt - som en købevin.

Er stadigt spændt på om jeg også kan lave øl - det finder jeg ud af om et par uger.

Etiketten til hvidvinen :



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Min første hjemmebryggede øl siden jeg var en stor knægt........




En brown english ale. - ser mørkere ud på billedet end den er - den er brun - ikke sort

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Den ser godt nok flot ud!
Hvordan er det så med kulsyre? Jeg holder ikke så meget af f.eks. doven, engelsk fadøl!
Kan du få en god fylde i øllet?

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 28 feb 2014 16:40
Den ser godt nok flot ud!
Hvordan er det så med kulsyre? Jeg holder ikke så meget af f.eks. doven, engelsk fadøl!
Kan du få en god fylde i øllet?

Fylden er rigtig god - men en anelse for bitter efter min smag. ( den jeg har lavet her første gang )

kulsyre ? - den på billedet er den allerførste - faktisk en prøve med kun 2g karboneringssukker til en 0,5 l flaske - og det er lidt for lidt.

Resten er med 3 g sukker pr. 0,5l - det giver så lidt mere kulsyre.

Desværre kan bundfald i hjemmebrygget øl ikke undgås - men det gør nu ikke så meget i mørkt øl - og har man tiden og lader det stå koldt i et par uger falder det til bunds og sætter sig på bunden af flasken.

Den næste er sat over - det bliver en Nut brown ale - hvor jeg har udskiftet noget af sukkeret med maltekstrakt, brun farin,lidt revet chokolade og et par anisstjerner - den kommer så op på ca. 5,5 %, hvor den første har jeg målt til 4,8%

Sammenlignet me øl ( Carlsberg,tuorg m..m ) på tilbud er det ikke decideret billigt - men sammenlignet med specialøl er det

kr. 5,00 - 6,00 pr. 0,5l

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så er første bryg på flasker - og regnskabet kan gøres op

Beerkit ( Maltekstrakt,gær,humle ) + kapsler + etiketter ( hjemmelavet på labelpapir )

Ialt kr. 240,-

Der er så også udgift til flasker og fragt - men det har jeg ikke medregnet. Jeg gav kr. 3,5 pr. flaske - de kan jo så bruges flere gange ( hentede dem selv ) - og fragten på beerkittet var kr. 50,- , det kan selvfølgeligt spares hvis man henter selv.

Det gav 21l eller 42 stk. 0,5l flasker - altså pr 0,5l = kr. 5,71 - ikke så galt

Nu skal det så stå en uges tid og danne kulsyre ( karbonering ) - så kan det drikkes - men bliver sat på køl i et par uger for at få det til at bundfælde sig. Det bliver også kun bedre af lidt lagringstid.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så kan jeg fornemme, at vi er nogenlunde enig om, hvordan det gerne må være. Jeg er ikke glad for de bitre og flade typer uden kulsyre, som jeg synes en del engelsk øl f.eks. er.
Det er nu heller ikke så meget økonomien, jeg er så meget ude efter, det er mere "forsyningssikkerheden" af den øl jeg sætter pris på, men kan det hænge økonomisk sammen på en fornuftig vis, er det da rigtig glimrende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det har jo gået på øl de sidste indlæg

Men indgangsteksten var jo vin på vinsæt.

Har lige åbnet en flaske af den Nebbiolo jeg lavede i november - tydelige fremskridt - og kan sagtens udkonkurrere en mellemklasse/god vin fra supermarkedet 

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 65 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis