Hjemmelavet vin på vinsæt.

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin ( den har jeg misbrugt nok ) - så opretter en selv

Nok om det - det var den tråd, der fik mig til at genoptage vinfremstilling - dog ikke på havens frugter ( endnu ) - det kommer til efteråret - vil lave en portvin på blommer fra haven og hyben, som jeg har masser af på klitroserne ved sommerhuset.

Men tilbage til overskriften.

Jeg startede med et vinsæt - 5 dage ! - smagen var fin - men lidt tynd.
Gik så over til en anden kvalitet, der tager længere tid og er dyrere - men alle pengene værd.
Mange vil nok sige at det er " snyd " at købe vinsæt - men min oplevelse er rigtig god - det var mest for at få en succesoplevelse og følge opskriften slavisk - så kunne det ikke gå galt - det gjorde det heller ikke

Har nu 21 l Nebbiolo stående til modning og den første er der ca. 10 l tilbage af - den er tappet på flasker og får lov at ligge et halvt års tid.
Det er en helt anden oplevelse - god og kraftig, vinder helt sikkert ved lagring.

I næste uge står den på at sætte Chardonnay, Merlot/cabernet og en øl - English brown ale over - så må vi se. Det med øllen vil de fleste helt sikkert sige er snyd - for det er også et ølsæt, hvor alt det trælse forarbejde er gjort.

Det er nemt - meget nemt, det største arbejde er faktisk rengøringen af flasker og udstyr - det er et must for et godt resultat.

Nå - men en lille beskrivelse af hvor let det er :
Køb et vinsæt - og lad være med at købe de billige sæt - at betale lidt mere betaler sig som nævnt fuldt ud.

Alle instruktioner ligger i pakken, der indeholder alt der er nødvendigt ( - udstyr naturligvis - mit første vinsæt kostede ca. kr. 800,- incl 2 gærspande, hævert,termometer,gærrør,propapparat m.m )

Startsæt

Gør alt pinligt rent - og sæt det over ( der er udførlig instruktion i sættene ) - ca. 1 time.Rumtemperatur alm. stuetemp. 20-25 gr.

Lad det gære i 2-3 uger - og omstik til en ren gærspand for at komme af med gæraffaldet. Derefter klaring i et par uger - køligt ( jeg bruger ikke klaringsmiddel fordi det tager lidt af smagen/fylden )

Derefter omstikning til ren gærspand og lad det modne - gerne mere end et par måneder hvis man kan . man kan også stikke om til 5 eller 10l BIB og lade det modne i et mørkt skab.

Voila - klar til flaskning ( jeg bruger både flasker og BIB-poser - det er meget nemmere)

Jeg fortsætter med " snydemetoden " - det er rigtig druesaft fra kendte druer - og jeg er altså noget mere til rødvin end hedvin

Og til slut kan vinen måle sig med gode kommercielle vine - er blot billigere og sjovere

Det kedelige :

Den første Nebbiolo jeg lavede kostede 17-18 kr./flaske incl. BIB-poser,etiketter og propper - det kan naturligvis gøres billigere men er efter min bedste overbevisning ikke det værd at spare.

Ikke for at reklamere men jeg har købt mine ting her :

Vinsæt

Et godt udvalg og en fantastisk service og viden omkring øl- og vinfremstilling.

Har i lyst at gå i gang bidrager jeg gerne med erfaringer fra min genoptagelse af vinbrygning.





Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

85 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din begejstring smitter, men desværre har jeg ikke tiden tid det lige nu.
Men fristelsen er stor.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja det er sjovt at lave vin selv , og det kan blive virkeligt godt , i mine unge dage stod der altid 1-2 balloner og boblede , Æbler er idiotsikker giver en god hvidvin , men blommer ifølge mine opskrifter duer ikke solo men skal blandes med anden frugt , men det er åbenbart gået godt for dig , brombær ,solbær, kirsebær ,hyben kan bruges sammen med blommer ,og en portvinsgær giver en vidunderlig portvin , den skal stå i 9-12mdr. og trække , lås den inde i et kælderrum og smid nøglen væk........................
Pudsigt nok er det forbudt at lave vin på udenlands frugt , man kan ellers lave en dejlig rødvin på rød drue koncentrat...........
Man får næsten lyst til at starte noget op.............  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 25 jan 2014 14:51
Pudsigt nok er det forbudt at lave vin på udenlands frugt , man kan ellers lave en dejlig rødvin på rød drue koncentrat...........
Man får næsten lyst til at starte noget op.............  
Ikke mere..... det var i gamle dage det var forbudt

Den Nebbiolo jeg har lavet er på Nebbiolo druesaft fra Piemonte i Italien - det er derfor det bliver godt

Og den hvidvin jeg sætter over næste uge er på Chardonnay druer fra Italien - ikke æbler.

Og så har jeg ikke lavet på blommer endnu - og når jeg gør til efteråret bliver det i en blanding med hyben - som skrevet i første indlæg

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 25 jan 2014 15:02  Ikke mere..... det var i gamle dage det var forbudt
 
Glimrerne , noget godt er der kommet fra EU...........Ris og rosiner giver en alternativ vin , en typisk bællevin , jeg kan stadig opskrifterne i hovedet...........
Øl har jeg også prøvet , det skule koges i en 15l gryde , og så stå køligt og gære  , og så på ølflasker 75stk , og så på med ølkapsler , med en kapselmaskine.det var et stort arbejde.....men sjovt , det skulle være guldøl men det var bjørnebryg og folk blev morsomme efter 2-3 stk ...........ja det var tider......... 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nå, nu har jeg sat 15 ltr. til lagring i en dunk i skuret som jeg så vil " glemme " et halvt års tid - mindst - så får vi se.
De sidste 5 liter i en B.I.B smager godt nok allerede til at den drikker vi

Det har modnet en måned til nu.

Så venter jeg bare på min merlot/sauvignon og chardonnay - øllen bliver sat over i morgen - flasker ankommer mandag

Fedt med en ny hobby

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det er svært ikke at blive grebet af den megen entusiasme!
Det er nok mest øllet, jeg har i tankerne, idet jeg hører fra flere sider, at det skulle kunne blive enestående godt. Efter en visit i Belgien i fjor, hvor vi røg ind i en meget entusiastisk tjener på en decideret øl-restaurant, har disse tanker kværnet i hovedet!
Er der nogen, som tør give et kvalificeret bud på, om man kan opnå noget, der minder om de tunge belgiske, f.eks trappist øl?

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 15 feb 2014 21:43

Er der nogen, som tør give et kvalificeret bud på, om man kan opnå noget, der minder om de tunge belgiske, f.eks trappist øl?

Aner det ikke - det bliver mit første øl-bryg

Det er denne :

http://things-4-you.dk/hjemmebrygning-4/oelsaet-22/buldog-brew-148/cobnar-wood-northern-brown-1927.html

næste gang bliver det denne :

http://things-4-you.dk/hjemmebrygning-4/oelsaet-22/black-rock-47/nut-brown-ale-585.html

der skal så tilsættes 1 kg spraymalt/maltekstakt eller beer-enhancer.
sukker kan også anvendes - men det anbefales ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Ja ja, nu ska I jo ikke løbe med det hele. I Hyllede ved Rønnede ligger en herlig gammel vinhandel mm. Han har hvad du vil i vin, bryggesæt til vin og øl og en masse andet.
Det er sådan en butik, man er nødt til at besøge, bare fordi den er der.
Heldigvis findes de stadig

mvh

 varmetossen

Ville gerne - men er lidt for langt væk

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

things-4-you er jo her i pastoratet.
Det kunne være, man skulle kigge forbi. Han "inviterer" til at man kan besøge ham!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 75 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis