Lysstofrør springer hele tiden..

Kære alle LDS'ere,

Da jeg byggede nyt fyrrum/hobbyrum for nogle år siden, monterede jeg 8 lysarmaturer, 1x18 w. De er med elektronisk tænding, således at de tænder med det samme.
Problemet er at rørene kun 'holder' i nogle måneder, og det fatter jeg ikke. Det er kvalitetsrør som Phillips og Osram, jeg bruger, og det er en mindre formue, jeg har brugt på at skifte rør..
Og her kommer det: Armaturerne er købt i Jem&Fix, og nu mistænker jeg om det er  indmaden i disse armaturer, der er årsag til misæren..?

Er der nogen af Jer derude, der har erfaring med den slags??

Go' dag til alle,

VH Jakob


Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indmaden er jo af lige så ringe kvalitet, men har du prøvet at skifte glimtænder-en, de er også temmelig elendige.
Hov jeg fik ikke lige med at der var elektronisk tænding, så er der måske ikke glimtænder  
Er det samtlige armaturer du skifter rør i ?
For så ville jeg nok kikke efter om du har lidt overspænding som gør at dine rør ikke holder så længe.

Overspænding kan skyldes at du bor tæt på en transformerstation, så du rent faktisk har feks 235-240 volt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den tanke med overspænding har jeg også haft , men så skulle det være generelt med alle lamper i huset............... hvis det er alle lysrør der brænder hurtigt ud , så er det måske armaturene der er noget galt med............ kræver det speciele rør til elektronisk tænding , jeg er vant til en L kobling med glimtænder .............og der holder lysrørerne 7000-10000 brænde timer alt efter hvor tit man tænder/slukker dem..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har 25 armaturer i værkstedet, de 3 af dem med elektronisk tænding.. De springer mindst dobbelt så mange gange som de gammeldags..
Aldrig mere med elektronisk tænding.. Her er tale om armaturer som elektrikeren har leveret, så går udfra kvaliteten er ok
Hej Gutter,

Tak for svar,

Ja, de er med elektronisk tænding, så de tænder med det samme, hvilket jeg synes er fantastisk, men tror ikke jeg har overspænding, da det kun er med disse armaturer der er noget galt.

De 'gammeldags' med glimtænder, som hænger i stalden, har jeg aldrig skiftet!

Kan det være noget med de spoler, der sidder i armaturerne, og kan de skiftes?

/Jakob

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
Annonce

Hvilket fabrikat har amatuerne? Jeg synes da du skulle spørge forhandleren. (jem og fix er nok ikke til megen nytte.

Jeg har lige købt et par med elektronisk tænding, i Bauhaus det var fra  Nordlux.

De har så ikke været brugt andet nogle få gange, men lækkert de tænder omgåede, også når det er koldt, de sidder i mit haveskur. Men det er et forfærdeligt hvidt skarpt lys, de medfølgende rør levere. (men et vandtæt 30watt amatur med rør, til 119 kr, kan man nok ikke forvende andet)

Skrevet af PinkHenrik på 25 jan 2014 13:31
Er det samtlige armaturer du skifter rør i ?
For så ville jeg nok kikke efter om du har lidt overspænding som gør at dine rør ikke holder så længe.

Overspænding kan skyldes at du bor tæt på en transformerstation, så du rent faktisk har feks 235-240 volt.

Spændingen skal leveres til forbrugeren med 230V +6/-10 %.

Så alle brugsgenstande - herunder lysrørsarmaturer og rør er dimensioneret til mellem 207 og 243,8 V

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af je__ns på 25 jan 2014 18:09

Men det er et forfærdeligt hvidt skarpt lys, de medfølgende rør levere. (men et vandtæt 30watt amatur med rør, til 119 kr, kan man nok ikke forvende andet)

Det er ligesom med LED - de kan fås med både varmt og koldt lys. Dine er købt med kolde lysrør - men kan også fås med varmhvide - jeg kan ikke huske farvenumrene - i gamle dage var det farve 32 og 33 . De kolde lyser så normalt mere end de varmhvide. ( har højere Lumenværdi pr. W )
Et nyt varmhvidt 30W lysrør koster ved Onkel Harald kr. 65, - og det er GE - General electric - en udmærket kvalitet.




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er et nordlux.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken slags spole, det her er?

Så vil jeg prøve at finde et andet fabrikat. Spændingen er fin, og rørene kan ikke være dårlige alle sammen, så et eller andet må der da være med det indmad..



Go, aften

/Jakob

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
Skriv da en mail til Nordlux, mon ikke de kender problemet, måske er dine en fejlproduktion, så de sender nye "spoler" til dig u/b.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis