Termometre

Hej.
Nu har det lige været oppe andetsteds ang. termometre på rør og deres mangelfulde funktion i centralvarmeanlæg.
Er der nogle gode løsninger, eller er det stadig bedst med et T-stykke og et dykket termometer.
Jeg har selv et, der kun er vejledende, når man kender dets daglige opførsel i forhold til kedlens øvrige tilstand,og ønsker da en brugbar funktion.

mvh

 varmetossen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min egen begrænsede erfaring siger mig, at dykkede termometre ikke nødvendigvis er det bedste. Jeg har oplevet nogle, som sidder ned i en lomme/rør uden at have direkte kontakt med væsken, og så er der en gevaldig forsinkelse for at få den rette udlæsning. En sjat smørreolie ned i lommen/røret giver en noget hurtigere respons.

Hvis der ikke er mulighed for at få dykket termometret i væsken, så kan føleren med fordel sættes udenpå røret. En klat vaseline, silikonefedt eller konsistensfedt fremmer responstiden og (bilder jeg mig ind) øger præcisionen. Der skal lige vikles en klud eller andet isolerende omkring, som omgivelsernes temperatur ikke spiller for meget ind på følerens overside.

Lasertermometre siger min erfaring at man skal være lidt forsigtige med. De kan give skiftende udslag afhængig af overfladen man måler på og den vinkel man rammer med.Våde og blanke overflader kan og en spids vinkel kan give helt andre udlæsninger end en tør/mat overflade ramt vinkelret. her taler jeg om det samme rør med stabilt flow målt med to sekunders mellemrum.
Jeg plejer, hvis det skal være præcise og sammenlignelig målinger, at sætte en hvid papirlable på hvert rør, og så skyder jeg så vinkelret som muligt ind på dem. Så bilder jeg mig ind, at jeg får nogle gode resultater, og om ikke andet så er de sammenlignelige mellem de forskellige rør.

Jeg er lidt miljøskadet, så jeg har for vane at kalibrere mine instrumenter. Som jeg omtalte i en anden tråd (er det den du tænker på?) så er en kop med isvand 0ºC. Hverken mere eller mindre. Og en kedel med vand, der har kogt i et minuts tid er 100º C. Med disse to yderpunkter er det nemt at se om ens termometer er tilstrækkeligt præcist.
Jeg kan som et lille kuriosum nævne, at jeg havde et stegetermometer, der viste 3-4º for lidt. Det gør jo forskellen på, om oksekødet bliver rødt, rosa eller gennemstegt. Det blev en bytter inden det lavede skader på kødet.
Det andet stegetermometer jeg har har et spyd, der er magen tid det føromtaltes. Problemet er, at temperaturen bliver ca 10º gal, når man får byttet rundt på dem. Det bevirkede, at jeg en gang kom til at overstege en flæskesteg. Den var egnet som viskelæder og intet andet. Øv.
Derfor skal man huske at kigge på termometret, når man sætter føleren til. Man ved jo, at der er ca 21º i køkkenet, og i hvert fald kan man opdage, hvis der er 10º fejl på aflæsningen, og så skal man lige have enten det andet termometer eller det andet spyd.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Når termometret sidder udvendig på et rør opnår du den bedste varmeoverførsel ved først at blankpudse røret.
Derefter påsmører termometret varmelederne pasta, a la det pasta man bruger for varmeoverførsel for CPU'en i computer.
For til sidst at isolerer rundt om termometret, således at omgivelsestemperaturen ikke påvirker termometret.
Alene pastaen kan let give 5-10 grader.
Min erfaring siger mig at det er med samme nøjagtighed som med et dyk-termometer.

mvh

gsh
Et dykket termometer i et Tee burde give den hurtigste respons af alt uden lige.

En føler i kontakt med et rør, godt isoleret, giver en langsommere respons men er lige så nøjagtig som et dykket, forudsat temperaturen er nogenlunde stabil over 2-3 minutter. Dvs. responstiden falder drastisk da røret lige skal varmes op først.

Det er ikke mit indtryk, at påføring af diverse væsker/pastaer som sådan øger nøjagtigheden på føleren i/på et isoleret rør. Dog vil det kunne hæve responstiden en smule. Jo større masse føleren har, jo mere vil væske/pasta hjælpe på hurtigheden til omstilling når temperaturen skifter. 

Chr: Og sjovt nok udvalgte jeg hele seks termometre, der viste det samme ved butikstemperatur da mine blev indkøbt. Det ser ud til at et ud af de tre, der sidder omkring min shunt på stokeren, har ændret nøjagtighed.   De tre andre der sidder på skunten på brændekedlen stadig er ens hvad angår "nøjagtighed". 

Al det mæleri på stegen, fjerner spændingen når der skal skæres for ved bordet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis