Danfoss A2 ventilation og vinter :-(

Hej
Vi fik for nogle år siden installeret et Danfoss A2 ventilations anlæg i et hus fra 2006. Her om vinteren når det bliver koldt udenfor, kommer anlægget med en alarm om at indblæsningsluften er for kold og det til genstartes for at komme i gang igen, hvilket er noget irriterende. Jeg har haft vendt det med Danfoss support nogle gange, men vinteren går jo over igen og alt ser ud til at virke inden de kommer tættere på hvad problemet kan være. 
Rørerne vil ventilationen er lagt oven på den eksisterende isolation på loftet og yderligere isoleret med minimum 20cm hele vejen rundt... jeg syntes dog alligevel at varmetabet fra rummene til ventilationsanlægget er noget højt også når det ikke er vinter, men jeg har ikke lige kunne finde ud af om det er normalt.
Er der nogle der har nogle erfaringer med dette, og kan sige noget om hvad der kan gøres for at optimere situationen lidt?

Med venlig hilsen...
Thorbjørn
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I følge manualen kommer alarmen, hvis din AirDial (betjeningsenheden i huset?) måler en temperatur under 10ºC
http://dk.private.danfoss.com/PCMPDF/AIR_user-guide_VUEWA301_hi-res.pdf
side 21.

Hvis der ikke er skidekoldt indendørs, så kunne det ligne en sensorfejl.
Det kan også være at betjeningen sidder på en kold ydervæg etc.

Med hensyn til varmetab i rørene, så skal du have lavet nogle målinger, så du kan forholde dig til tal og ikke subjektive opfattelser.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Prøv at kontrollere din veksler er frosset til, når du har problemet.

Så vil udblæsningen i veksleren stoppe til med is og indblæsningen / udeluften kan ikke længere varmes tilstrækkelig op.

Systemet har en indbygget afisningsprocedure, hvor den sænker indblæsningsmængden / hæver udsugning.
Mange vælger dog at montere en el-varmeflade for at undgå tilisning.
Hej
Mange tak for svarerne. Jeg syntes ikke det ser ud til at veksleren er frosset (MogensR: Mener du der skulle være kommet kondens i veksleren der så er frosset, eller hvordan skulle det tjekkes?).
Jeg har ændret indreguleringsindstillgerne så udsugning er 95% og indblæsning 10%, men jeg kan stadigt ikke få varmet anlægget nok op til at den efter kort tid registrerer at indblæsningsluften er for kold (Har nu læst at det er under 5c, og kan se via PC-softwaren at det ligger lige der omkring). Er der nogen der har et bud på hvordan jeg tvinger den til at køre i så lang tid at den bliver varmet nok op til at den ikke hele tiden går ud? Jeg overvejer et eller andet med at isolere inblæsningføleren i noget varmt...
Mht. en lidt mere permanent løsning ville forvarme på indblæsning være rigtigt godt. Desværre er der bare ikke fysisk plads til det der hvor anlægget er placeret da der er forkort imellem tager og indsugningsstudsen. Er der nogle der har nogle alternative bud på forvarme hvis det ikke lige skal være danfoss standard og gerne må være småt? Ellers bliver løsningen nok at flytte på indsugningsstudsen på taget i stedet for :-)

Med venlig hilsen...
Thorbjørn
Jeg har en kammerat med samme problem..
Det skyldes at din luft i maskinen er for kold (indsugningsluften/udeluften), har du eftervarme flade i maskinen?

Den stopper som der nævnes tidligere, for ikke at frosten skal ødelægge (f.eks en eftervarmeflade).

Det jo almindelig fysik, varmen byttes fra afkastluften til indsugningsluften, jo lavere ude temperaturen er, jo lavere bliver den middel temperatur som luften i veksleren/indblæsningen har.
Som tidligere nævnt stopper maskinen, for ikke at du får problemer med is i maskinen, eller en frost sprængt eftervarmeflade..

Hvis ikke du vil leve med problemet, må du invistere i en forvarmeflade, enten til el eller vand(der kan også laves andre løsninger, men tror desværre ikke ventilation af genvex type har mulighed for at understøtte det).

Problemet vil self være større med et dårlig isoleret anlæg, hvor koldt der skal være udenfor afhænger self af dit system, og inde temperaturen.

Venlig Hilsen
Rønbo
Har også Danfoss air a2 og har fået fejlen: Indblæsningsluft for kold. For at forhindre at varmeveksleren fryser til - er ventilationen blevet lukket ned. Anlægget skal genstartes for at genoptage normal drift.
Nogen der kan guide, hvordan det gøres? Mener ikke det kan gøres via display'et i bryggers. Mindes der er en reset-tab når man tager frontdæksel af anlægget - er det ok med reset? Eller skal jeg finde en tænd/sluk knap? nogen der husker om den er nær reset?

De næste dage bliver kolde så efter en genstart vil det vel lukke ned hurtigt igen? Måske skal jeg bare lade det være slukket et par dage til det bliver varmere.
Har I gjort noget bestemt? Hvad er jeres erfaringer og forløb med lignende Danfoss system?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis